  • 1. Data: 2007-07-08 11:54:11
    Temat: Kursy wymiany walut na kartach kredytowych
    Od: the plz <t...@g...com>

    W jednym z wątków widziałem, że temat kursów wymiany walut przy
    płatnościach kartowych jest badany nawet eksperymentalnie, z
    zaciekawieniem czekam na wyniki.
    Nie ukrywam, że będąc klientem jednego z droższych (chyba) banków,
    którego nazwę pominę, bo nic nie wnosi,
    zauważyłem, że za wiosenne wakacje zapłaciłem prawie 6% za wymianę GBP
    na złotówki. Ponieważ kartą płaciłem praktycznie za cały pobyt
    (hotele, jedzenie itd) policzyłem sobie, że robią się z tego niezłe
    pieniążki.

    I tu pojawiają się dwa pytania:
    1. na infolini zostałem poinformowany, że prowizja banku wynosi 0,38%.
    Skoro tak mówią, to pewno tak jest. Skąd jednak bierze się różnica?
    2. na swojej stroenie Visa publikuje kursy wymiany walut,
    http://corporate.visa.com/pd/consumer_services/consu
    mer_ex_rates.jsp
    oczywiście kurs GBP -> PLN + prowizja banku to zdecydowanie mniej niż
    6% (liczone jako odchylenie od kursu NBP). Czy to oznacza, że jest w
    tym jakieś przekłamanie?

    Może ktoś mógłby mi to wyjaśnić?

    Pozdrawiam,
    t.p.

  • 2. Data: 2007-07-08 12:57:05
    Temat: Re: Kursy wymiany walut na kartach kredytowych
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-07-08 13:54, the plz stwierdził, że:
    [cut]
    > Może ktoś mógłby mi to wyjaśnić?

    Pominąłeś walutę rozliczeniową karty. Prawidłowość księgowań jest
    następująca GBP->EUR/USD(w zależności od karty)->PLN. Na tym podwójnym
    przewalutowaniu zapewne te 6% się odnajdzie.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 3. Data: 2007-07-08 16:23:24
    Od: the plz <t...@g...com>

    On Jul 8, 2:57 pm, Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl> wrote:
    > Pominąłeś walutę rozliczeniową karty. Prawidłowość księgowań jest
    > następująca GBP->EUR/USD(w zależności od karty)->PLN. Na tym podwójnym
    > przewalutowaniu zapewne te 6% się odnajdzie.

    Dzięki za szybką odpowiedź.
    Rozumiem, że de facto dwa razy płacę Visie prowizję za przelutowanie?
    Wspomniany kalkulator na stronie Visy pokazuje kurs GBP -> PLN bez
    wspominania o podwójnym przewalutowaniu.
    Dlaczego jednak są takie różnice w rozliczeniach dla różnych banków
    (ciągle zakładam, że mój bank rzeczywiście bierze tylko te swoje
    0,38%)?

    Tak naprawę to pytanie, które chodzi mi po głowie brzmi: "czy jestem w
    stanie
    z góy określić, po jakim kursie będę obciążony za traksakcję"?

    Pozdrawiam,
    t.p.

  • 4. Data: 2007-07-08 19:28:17
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-07-08 18:23, the plz stwierdził, że:
    > Rozumiem, że de facto dwa razy płacę Visie prowizję za przelutowanie?

    Zerknij do regulaminu karty po jakich kursach jest rozliczana. W moim
    przypadku byłoby to raz Visa, raz bank.

    > Wspomniany kalkulator na stronie Visy pokazuje kurs GBP -> PLN bez
    > wspominania o podwójnym przewalutowaniu.

    Bo to Ci tylko poda kurs wymiany, a nie zasadę działania karty ;-)
    U mnie wygląda to tak, że GBP na USD leci po kursie Visy, a następnie
    USD na PLN po kursie banku.

    > Dlaczego jednak są takie różnice w rozliczeniach dla różnych banków
    > (ciągle zakładam, że mój bank rzeczywiście bierze tylko te swoje
    > 0,38%)?

    Bo to zależy od tego, jak funkcjonuje karta i jakie kursy są brane pod
    uwagę przy jej rozliczeniu.

    > Tak naprawę to pytanie, które chodzi mi po głowie brzmi: "czy jestem w
    > stanie
    > z góy określić, po jakim kursie będę obciążony za traksakcję"?

    W walucie karty owszem. W każdej innej też. Wybierasz na stronie Visy
    (przykładowo) przelicznik GBP EUR a EUR na PLN zerknij na stronie
    swojego banku. Ciężko gdybać nie wiedząc jaką kartą dysponujesz.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 5. Data: 2007-07-08 19:29:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    the plz <t...@g...com> writes:

    > Rozumiem, że de facto dwa razy płacę Visie prowizję za przelutowanie?

    Eee tam. Mozesz placic raz np. Visie i drugi raz bankowi.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2007-07-08 21:50:51
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    the plz wrote on 2007-07-08 13:54:
> [...]
    > oczywiście kurs GBP -> PLN + prowizja banku to zdecydowanie mniej niż
    > 6% (liczone jako odchylenie od kursu NBP). Czy to oznacza, że jest w
    Nie. Dochodzi jeszcze odchylenie kursu bankowego (twojego banku -
    dewizy) od średniego NBP :-)

    Więc dodaj przewalutowanie z GBP na EUR lub USD, powiedzmy po kursie
    Visy, potem przewalutowanie z EUR lub USD na PLN po kursie banku a potem
    jeszcze dodaj prowizję banku - 0,38%

    Pozdrawiam
    Michał