  • 11. Data: 2016-04-22 14:31:37
    Temat: Re: Kolejny SKOK do odstrzału.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 04/22/2016 07:24 PM, J.F. wrote:

    >Od 2008 mamy kryzys? No przyznać trzeba, że w 2008 był kryzys, w
    >2012-13 w jakimś stopniu też - ale nie można powiedzieć, że od roku
    >2008 jest jakiś permanentny kryzys.

    No, WIG20 np juz nie odzyskal poziomu z 2007, ba - ostatnio spadl do
    poziomu z 2008.
    To chyba sie kwalifikuje na "permanentny kryzys" ?

    >Ale Stoczni nie uratowały, czy na co tam one wydały zebrane miliony
    >ze zbiórki publicznej "na ratowanie Stoczni".

    Bardziej mi chodzi o to, ze widac splacaja swoje kredyty.
    No chyba, ze nie splacaja :-)

    >Ale po jakim czasie!
    >"Kaziu, mi kredytu nie dasz?"
    >Trupy z szaf wypadają po latach.

    >Gdyby ten nadzór był dużo wcześniej, to nie doszłoby do malwersacji
    >pieniędzy na taką skalę. Koszty bankructw SKOKów zamiast w
    >miliardach, można by liczyć w milionach złotych, a one same by były
    >silną

    Troche watpie. Przemyciliby podobne straty - nadzor chyba nie
    przychodzi i nie sprawdza kazdego kredytu indywidualnie ?
    Spojrz na SK Bank - nadzor nie pomogl.
    Albo spojrz na Jowisza - do 2015 nadzor nie widzial problemow :-)
    Z innymi SKOKami podobnie - jesli wierzymy w nadzor, to znaczy, ze one
    zdrowe sa :-)

    J.

  • 12. Data: 2016-04-22 14:45:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 04/22/2016 07:01 PM, J.F. wrote:
    >Gdzieś od 2013 mocno się zwijają; każda piramida ma gdzieś koniec:
    >https://pl.wikipedia.org/wiki/SKOK -> Spółdzielcze kasy
    >oszczędnościowo-kredytowe w Polsce w latach 1992-2014
    >Moim zdaniem - gdyby kasy objęto nadzorem od początku, ew. na bardzo
    >wczesnych etapach, to miałoby to szansę sprawnie i zdrowo
    >funkcjonować.

    Zauwaz, ze to raczej zdrowo funkcjonowalo, skoro od 1992 przetrwalo.
    Byc moze patologie narastaly pod koniec.

    >Przetrwa kilka kas, a smród pozostanie na zawsze.

    No, jesli bedzie smrod, to moga nie przetrwac.

    Ale poki klienci beda wiedziec ze "moje oszczednosci sa bezpieczne",
    to smrodek malo grozny jest.

    J.

  • 13. Data: 2016-04-22 16:50:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 22 Apr 2016 19:51:06 +0900, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...example.com> wrote:
    > Gdyby ten nadzór był dużo wcześniej, to nie doszłoby do malwersacji
    > pieniędzy na taką skalę.

    Ale czy wtedy skoki byłby tak atrakcyjne dla "biznesów"? Przepraszam
    za ignorancję ale w czym skoki były lepsze od tych straszbych obcych
    banków?

    --
    Marek

  • 14. Data: 2016-04-22 16:55:26
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 04/22/2016 09:31 PM, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup

    > No, WIG20 np juz nie odzyskal poziomu z 2007, ba - ostatnio spadl do
    > poziomu z 2008.
    > To chyba sie kwalifikuje na "permanentny kryzys" ?

    Nie bardzo.

    - przejedzenie OFE na bieżące potrzeby państwa
    - skład WIG20 się zmienia

    Wzrost gospodarczy był każdego roku, więc nie ma mowy, by mówić o
    kryzysie. Zresztą to nieważne do tej dyskusji, więc można pominąć.

    > Bardziej mi chodzi o to, ze widac splacaja swoje kredyty.
    > No chyba, ze nie splacaja :-)

    Jak widać spłacają, np. z milionów "na ratowanie Stoczni".

    (...)

    > Troche watpie. Przemyciliby podobne straty - nadzor chyba nie przychodzi
    > i nie sprawdza kazdego kredytu indywidualnie ?
    > Spojrz na SK Bank - nadzor nie pomogl.

    Nie, no jasne że nie sprawdza każdego kredytu indywidualnie, i nie jest
    idealny zawsze i wszędzie.
    Ale to jest jakaś instytucja, która mimo wszystko przegląda te bilanse,
    wytyka błędy, w jakiś sposób rozlicza, sprawdza.

    Za Wikipedią, która cytuje dane KNF:

    W maju 2013 roku opublikowane zostały wyniki audytu KNF
    opisujące stan finansowy kas do 2012 roku. Wynika z nich, że
    kasy mają wysoki udział przeterminowanych kredytów (37%), z
    czego większość stanowią kredyty mieszkaniowe przeterminowane
    powyżej 12 miesięcy

    37%!

    I dalej, patron SKOKów:

    Powyższe oceny Grzegorz Bierecki, (...) przewodniczący Rady
    Nadzorczej Krajowej SKOK. skomentował na łamach dziennika
    ,,Rzeczpospolita" w sposób następujący: Przez 20 lat nikt nie
    stracił w SKOK złotówki.

    > Albo spojrz na Jowisza - do 2015 nadzor nie widzial problemow :-)
    > Z innymi SKOKami podobnie - jesli wierzymy w nadzor, to znaczy, ze one
    > zdrowe sa :-)

    Nieprawda - w SKOK Jowisz KNF widział problemy już w 2013 roku:

    W 2013 roku decyzją Komisji Nadzoru Finansowego 44 kasy (z 55
    istniejących) zostały zobowiązane do podjęcia działań
    naprawczych[35][38]. Dwanaście kas: SKOK ,,Skarbiec", SKOK Arka,
    SKOK Jowisz, SKOK Polska, Powszechna SKOK, SKOK im. Stefana
    Kard. Wyszyńskiego, SKOK ,,Kujawiak", SKOK w Wołominie, SKOK
    Wesoła, SKOK im. Mikołaja Kopernika, SKOK Wspólnota oraz SKOK
    im. Św. Jana z Kęt zostały dodatkowo objęte nadzorem
    komisarycznym

    Problemy w 44 na 55 kas, 80% z nich!

    I wracając do nadzoru KNF nad sektorem banków spółdzielczych: owszem, w
    przypadku SK Banku się nie popisali. Ale zauważ, że reszta tego sektora
    działa w miarę dobrze.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 15. Data: 2016-04-22 17:05:28
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 04/22/2016 09:45 PM, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    >
    > Zauwaz, ze to raczej zdrowo funkcjonowalo, skoro od 1992 przetrwalo.
    > Byc moze patologie narastaly pod koniec.

    Zdrowo to funkcjonuje każda piramida finansowa, do której dopływa świeży
    kapitał dawców :)
    Nawet to się pokrywa z danymi z "Spółdzielcze kasy
    oszczędnościowo-kredytowe w Polsce w latach 1992-2014" na

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 16. Data: 2016-04-22 17:09:01
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 04/22/2016 11:50 PM, Marek wrote:

    > Ale czy wtedy skoki byłby tak atrakcyjne dla "biznesów"? Przepraszam za
    > ignorancję ale w czym skoki były lepsze od tych straszbych obcych banków?

    Kredyt dla starego znajomego z PGRu, na "piękne oczy", bez jakiejkolwiek
    weryfikacji zdolności kredytowej.

    Nie ma nadzoru, to hulaj dusza, piekła nie ma.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptravaler.com

  • 17. Data: 2016-04-23 09:44:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 23 Apr 2016 00:09:01 +0900, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...example.com> wrote:
    > Kredyt dla starego znajomego z PGRu, na "piękne oczy", bez
    jakiejkolwiek
    > weryfikacji zdolności kredytowej.
    > Nie ma nadzoru, to hulaj dusza, piekła nie ma.

    No ale po co weryfikacja i zew. nadzór skoro to biznes ludzi, którzy
    się znają?
    Skok tak z luźnej definicji jest grupą wzajemnie powiązanych (jakimś
    wzajemnym czynnikiem) ludzi, którzy świadomie do niego przystępują by
    wzajemnie udzielać sobie pożyczek. Członkowie chyba zdają sobie
    sprawę komu pożyczają i jakie ryzyko z tego może wyniknąć, ich biznes
    ich problem i szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem po co tymi
    skokakami się tak emocjować.

    Oczywiście podejście "ich biznes, ich problem" jest uzasadnione tylko
    gdy skok funkcjonuje zgodnie z jego definicją czyli tworzy go
    niewielka grupa powiązanych wzajemnym czynnikiem ludzi, którzy w
    znacznym zakresie znają siebie, swoje potrzeby i możliwości.
    "Ich biznes, ich problem" przestaje być zasadny, gdy do skoku
    przystępują ludzie "z zewnątrz". Nie rozumiem na jakich zasadach
    były/są reklamy skoków zachęcające do przystąpienia nowych członków.
    Jak dla mnie rozmywa to konieczność wspólnej więzi członków
    spółdzielni. I to już nie jest skok tylko parabank.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2016-04-23 09:49:00
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Marek <f...@f...com> writes:

    [..]

    > członków. Jak dla mnie rozmywa to konieczność wspólnej więzi członków
    > spółdzielni. I to już nie jest skok tylko parabank.

    Właśnie podałeś uzasaenienie objęcia ich nadzoerm ;)
    KJ

    Calm down, it's *____only* ones and zeroes.

  • 19. Data: 2016-04-23 12:29:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 23 Apr 2016 09:49:00 +0200, null<k...@p...onet.pl> wrote:
    > Właśnie podałeś uzasaenienie objęcia ich nadzoerm ;)

    Ale tu już nie jest skok tylko jakiś twór barabankowy.

    Należy pilnować by skok nie zmieniał się w parabank niekoniecznie
    metodą nadzoru jaką zaproponowano bo albo nadzorujemy (jednocześnie
    je legitimizując) wszystkie parabanki albo żaden i "ręce precz od
    Moskwy" jak powiedział klasyk.

    --
    Marek

  • 20. Data: 2016-04-23 14:05:46
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Marek <f...@f...com> writes:

    > Ale tu już nie jest skok tylko jakiś twór barabankowy.
    >
    > Należy pilnować by skok nie zmieniał się w parabank [..]

    Ale do tego trzeba woli politycznej.[1] Której mam wrażenie nie było.

    > legitimizując) wszystkie parabanki albo żaden i "ręce precz od Moskwy"

    Tu popełniasz błąd wrzucając do worka pn. 'parabank' ileś całkiem
    różnych podmiotów z których część trzeba objąc nadzorem (np. skoki
    właśnie), część zostawić w spokoju (np. firmy pożyczkowe, pożyczające
    _własne_ pieniądze), a część po prostu ścigać (piramidy pokroju
    ambergold czy finroyal)

    KJ
    [1] 'politycznej' jest tu użyte w znaczeniu 'klasy rządzącej' bez
    odniesień do konkretnych ugrupowań

    I have often regretted my speech, never my silence.
    -- Publilius Syrus