  • 21. Data: 2004-07-29 19:09:30
    Temat: Re: Karty Kredytowe - kilka ważnych informacji
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > Zapoznałeś się z ofertą AMEXU Millennium, Visą M&M PeKaO S.A.?
    > Przeczytaj, bo rzeczywistość jest inna niż ideał.

    Zapisy pogarszające sytuację konsumenta są znoszone przez zapisy ustawowe.
    Więc mogą sobie nawet napisać, że masz im codziennie 100 zł wpłacać.

    > Ale Ty wiesz najlepiej oczywiście... Czy w ogóle czytałeś ustawę, czy
    > tylko jej bryk? Zapewne nie czytałeś...

    Owszem czytałam - Tobie też polecam - nie będziesz się "strachał" przy byle
    regulaminie.

    > Żyj więc w świecie własnych wyobrażeń i fikcji...
    > Nazywaj swój świat rzeczywistością i bądź obojętny na fakty, trudno.

    Najpierw może zapoznaj się z obowiązującym prawem, zanim zaczniesz
    "zestawiać" karty ;-)

  • 22. Data: 2004-07-29 19:16:04
    Od: "plusz" <l...@p...niespamowanie.wp.pl>

    Użytkownik Tomek <t...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Nie lubię nikogo bezpodstawnie oskarżać.
    > Sugeruję przestudiować regulaminy danej usługi w kilku bankach.

    tak dla pełnej jasności, bo chyba jednak kolea nie wie o czym mówi ustawa o
    elektronicznych instrumentach płatniczych

    "Art. 28. 1. Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym
    udostępnił kartę płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny.
    2. O ile umowa nie przewiduje inaczej, posiadacza obciążają operacje
    dokonane z użyciem utraconej karty płatniczej do czasu zgłoszenia wydawcy
    jej utraty, do kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro.
    Ograniczenie to nie dotyczy operacji, do których doszło z winy posiadacza
    lub użytkownika, a w szczególności gdy nie dopełnił on obowiązków
    określonych w art. 16 ust. 1 lub w art. 27 ust. 1. Posiadacza nie obciążają
    operacje dokonane z użyciem utraconej karty płatniczej, jeżeli ich dokonanie
    nastąpiło wskutek nienależytego wykonania zobowiązania przez wydawcę lub
    akceptanta. Postanowienia umowne mniej korzystne dla posiadacza są
    nieważne."

    co do WBK i Citi
    tak niekompetentnej obsługi i zawiłych procedur trudno szukać :)
    proponuję złożyć dowolny wniosek lub reklamację
    a może kolega wie gdzie mieści się centrum kart WBK ? we wrocławiu czy
    poznaniu ? i gdzie się odwoływać jeśli pierwsza linia callcenter zawiedzie ?

    a obowiązkowe ubezpieczenie, o którym nic nie ma w opłatach stałych ?
    wyciągi przychodzące 3 miesiące po likwidacji karty ?
    możliwość przekroczenia salda i natychmiastowe kary ?
    brak możliwości podwyższenia limitu z powodu późnego księgowania spłaty
    należności na kartę ?
    kursy wymiany "z księżyca" :)

    niestety każda karta ma swoje wady i zalety :)

    --
    pozdrawiam
    plusz ( http://www.plusz.pl )

  • 23. Data: 2004-07-29 19:19:37
    Od: "plusz" <l...@p...niespamowanie.wp.pl>

    Użytkownik plusz <l...@p...niespamowanie.wp.pl> napisał w wiadomości
    > tak dla pełnej jasności, bo chyba jednak kolea nie wie o czym mówi
    > ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych

    i jeszcze ciekawostka odnośnie tych co boją się płacić z użyciem PINu:)

    "5. Posiadacza nie obciążają operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli karta
    płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i
    elektronicznej identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego
    własnoręcznego podpisu na dokumencie obciążeniowym. Użycie kodu
    identyfikacyjnego nie wystarcza do obciążenia posiadacza zakwestionowaną
    przez niego operacją, chyba że został złożony bezpieczny podpis
    elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o
    podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 oraz z 2002 r.
    Nr 153, poz. 1271).

    6. O ile umowa o kartę płatniczą przewiduje taką możliwość, posiadacza
    obciążają operacje dokonane na odległość, mimo iż karta płatnicza została

  • 24. Data: 2004-07-29 19:22:35
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

> [...]
    > nastąpiło wskutek nienależytego wykonania zobowiązania przez wydawcę lub
    > akceptanta. Postanowienia umowne mniej korzystne dla posiadacza są

    Właśnie sobie "przycinałam" ten sam cytacik. Dzięki za wyręczenie ;-)

  • 25. Data: 2004-07-29 19:33:07
    Od: Tomek <t...@p...fm>

    plusz wrote:

> [...]
    > nastąpiło wskutek nienależytego wykonania zobowiązania przez wydawcę lub
    > akceptanta. Postanowienia umowne mniej korzystne dla posiadacza są

    Dokładnie a teraz proszę odnieść to do AMEXu i... okaże się, że można
    wiele... Duch Falandysza krąży. ;-)

> [...]
    > poznaniu ? i gdzie się odwoływać jeśli pierwsza linia callcenter zawiedzie ?

    Skądś to znam...
    Najperw byłem klientem WBK (Poznań) lecz po zjednoczeniu mieli niezłe
    zamieszanie... Zmieniałem kartę Classic na Idea Profit ze zdjęciem i
    dostałem po 2ch miesiąchach, najpierw bez zdjęcia potem ze zdjęciem...
    Żona dodatkową dostała za 4-tym podejściem, W końcu wygenerowali jej
    niepotrzebnie 3 karty...
    Acha no i PIN mi zaginął w drodze z Wrocławia...
    Ale dostałem wyczerpujące przeprosiny i kilka gratyfikacji w tym karty
    bezpłatnie.
    Zgadzam sie, że maja zamieszanie.
    Kiedy likwidowałem lokatę w Krakowie na Fischera to kobieta coś namąciła
    i chciała abym jej dopłacił ok 20EUR do równego rachunku, ale po kilku
    mocnych słowach wycofała błędną dyspozycję...
    Znam, znam...
    Mam wiele do czynienia z bankami i wiele mógłbym opowiadać...

    Ale najwięcej o kontach i kartach w PeKaO S.A.... Po prostu standard
    włoski (południowo-włoski)... ;-)
> [...]
    > możliwość przekroczenia salda i natychmiastowe kary ?
    > brak możliwości podwyższenia limitu z powodu późnego księgowania spłaty

    Dokładnie. Wszystko to przeszedłem, ale wyszło na moje i nawet szybko
    (zestawiając z PeKaO S.A. to natychmiastowo...)
    Po prostu wiem z kim rozmawiać, więc moje reklamacje trwają 1-2 dni... ;-)

    Jeśli chcesz to mogę opowidzieć o PeKaO S.A., ale to byłaby książka
    satyryczna...
    > niestety każda karta ma swoje wady i zalety :)

    Dokładnie, ale błędy zawsze się zdarzają, byleby był ktoś z kim można to
    załatwić a nie ściana, ignorancja i bezład organizacyjno-urzędniczy...

    Pozdrawiam.

  • 26. Data: 2004-07-29 19:34:04
    Od: Dentarg <d...@i...com>

    Temat jest dość ciekawy, bo rzeczywiście wiele osób zdobywa upragnioną
    KK, a potem użyje w jakiejś lewej witrynie www albo mu w jakimś techno
    klubie w wawie zeskrimmują i jest ugotowany.

    Stąd moje pytanie, jaka kredytówka oprócz Citi ma na tyle dobre
    bezpieczeństwo, że można ją polecić ? Sam mam KK PKO BP, ale
    stwierdzam, że jest trochę za droga. Co do bezpieczeństwa to czytałem
    regulamin zanim go podpisałem i tam bank niby przejmuje
    odpowiedzialność powyżej 200 PLN, ale na grupie dowiedziałem się (w
    regulaminie nie widziałem czegoś takiego), że najpierw trzeba spłacić
    całe zadłużenie (fraudy też) a potem dopiero dochodzić swoich racji.
    To ja dziękuje za taką procedurę ... ale znowu 6,5PLN co miesiąc to
    zdzierstwo za odrobinę większe bezpieczeństwo.

    Multi raczej odpada bo mnie już raz ciepłym sikiem olali przy KK, jak
    w mbanku ? Jest to bezpiecznia KK czy też procedura reklamacyjna jak
    to w mbanku niezbyt korzystna dla klienta ? ;(

    pzdr,
    Dentarg

    --
    Moje CV online - http://dentarg.it64.com
    Warcraft2 - http://warcraft2.it64.com

  • 27. Data: 2004-07-29 19:38:03
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Glenn" <g...@b...pl> wrote in message

> [...]

    A jesli przewiduje inaczej? ;)

    Maciej

  • 28. Data: 2004-07-29 19:41:48
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > A jesli przewiduje inaczej? ;)

    To tylko w wersji korzystniejszej dla klienta. Vide zapis: "Postanowienia
    umowne mniej korzystne dla posiadacza są nieważne."

  • 29. Data: 2004-07-29 21:15:05
    Temat: a diabeł tkwi w szczegółach...
    Od: Tomek <t...@p...fm>

    Widzę, że znasz słowa ustawy ale czy do końca rozumiesz jej treść?
    Żaden bank nie będzie przecież łamał przepisów, a tylko naginał do
    swoich potrzeb.

    Zastanów się nad stwierdzeniem:
    - 28.1: "O ile umowa nie przewiduje inaczej";
    - Znasz zapis art 16.1: "Posiadacz jest obowiązany do: przechowywania
    karty płatniczej i ochrony kodu identyfikacyjnego, z zachowaniem
    należytej staranności (...)"? Jak traktować sytuację kiedy karta zaginie?

    A teraz weźmy jakiś konkret, tj.: Millennium American Express.
    Utrata karty:
    http://www.millenet.pl/Millennium/produkty_i_uslugi/
    karty/?_c=1918
    "W przypadku zgubienia, bądź kradzieży karty płatniczej masz możliwość
    jej natychmiastowego zastrzeżenia. Zastrzeżenie karty ma na celu
    uniemożliwienie dokonywania dalszych transakcji przy użyciu karty.
    Wystarczy, że zadzwonisz pod numer telefonu: +48 (22) 598 41 14,
    pozwalający na szybkie połączenie z Bankolinią?. Po telefonicznym
    zgłoszeniu zastrzeżenia karty należy potwierdzić je pisemnie w ciągu 72
    godzin, a w przypadku kradzieży także powiadomić jednostkę Policji i
    przedłożyć do Banku stosowny raport.
    Bank ponosi pełną odpowiedzialność za transakcje dokonane po
    zastrzeżeniu karty."
    Więcej w regulaminie:
    http://www.millenet.pl/dispatch/binsource/?path=/ima
    ges/PL/Umowa_KK_730638.pdf
    § 17.1-10
    Odpowiedzialność przed:
    Tu akurat jest ok.
    Ale "diabeł tkwi w szczegółach" chodzi mianowicie o utrudnienie
    klientowi złożenia (wiążącego bank) zastrzeżenia karty.
    Zauważ, że opisywana procedura potwierdzenia osobistego nie jest
    niezgodna z art 28.1.
    Bank nie wzbrania się od odpowiedzialności przecież...
    Zajrzyj do: 22:
    "22.1. Wydawca jest obowiązany przyjmować przez całą dobę zgłoszenia
    posiadaczy lub użytkowników kart płatniczych o utracie lub zniszczeniu
    karty płatniczej, dokonywane przy wykorzystaniu dostępnych środków
    komunikowania. (...)"
    Na razie dobrze ale:
    "22.2. Wydawca potwierdza przyjęcie zgłoszenia w sposób określony w
    umowie o kartę płatniczą."
    A w umowie masz dokładniej czym jest "przejęcie zgłoszenia".

    Bank tłumaczy to tym aby nie doszło do zgłoszenia utraty karty przez
    osobe nie bedącą jej właścicielem. Zatem przejęcie odpowiedzialności
    jest natychmiastowe gdyż (zgodnie z ustawą) zgłoszenie miało miejsce,
    ale zgłoszenie uznawane jest za wiążące gdy zostanie potwierdzone
    zgodnie z procedurą zawartą w umowie.

  • 30. Data: 2004-07-29 21:21:11
    Od: Tomek <t...@p...fm>

    Dentarg wrote:

> [...]
    > To ja dziękuje za taką procedurę ... ale znowu 6,5PLN co miesiąc to
    > zdzierstwo za odrobinę większe bezpieczeństwo.

    Polecam mBank, BZWBK i CITI.
    (Ten ostatni sprawdził mi się przy "utracie karty". Wystarczyła rozmowa,
    żadnych cerygieli, nowa karta czekała w skrzynce 2 dni później... Minus
    jest droga więc...)
    W przypadku wszystkich trzech sugeruję wariant ze zdjęciem.

    Pozdrawiam.

    Tomek