    From: "BaLab" <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Jak zakładałem konto w Niemczech
    Date: Sun, 26 Jan 2003 21:07:00 +0100

    Witam!
    Obeciałem napisać, więc piszę.
    Konto miało być na osobę fizyczną, do rozliczania prywatnych transakcji
    (zakupy on-line w Niemczech, aukcje, itp.), tanie (lub free). Nie mam
    zameldowania w Niemczech, średnio raz w miesiącu jestem w Berlinie, nie chcę
    deklarowac stałych wpływów na to konto. Acha i nie mówię ZUPEŁNIE po
    niemiecku.

    Więc zrobiłem wcześniej rozpoznanie i wyszło, że Deutsche Bank może być
    dobrym wyborem, bo:
    a) mają bardzo niską opłatę za prowadzenie konta - coś koło 3 Euro/mc
    b) mają interfejs po angielsku
    c) mają kupę oddziałów w Niemczech, a także w innych krajach, w tym w Polsce
    i wypłata gotówki z tych bankomatów na całym świecie JEST GRATIS!
    d) opłata za przyjęcie przelewu SWIFT z Polski wynosi tylko 3,5 Euro za
    kwotę do 2500 Euro.

    OK, wysłałem do nich e-maila i dostałem odpowiedź, że nie bedzie problemu z
    założeniem konta, jeśli zgłoszę się osobiście z paszportem.
    Tak tez zrobiłem. Jakie było moje rozczarowanie, gdy pracownik (nie małego)
    oddziału poinformował mnie, że oni takie konto to zakładają, ale mają własne
    zasady (tzn. ustalone przez kierownika oddziału), że A) trzeba mieć STAŁE
    wpływy na konto i to musi być z jakieś instytucji (praca, ubezp.społ,
    itp.) - wpłaty własne nie są brane pod uwagę oraz B) aby założyć konto
    trzeba znac język niemiecki lub przyjść z biegłym tłumaczem. Na nic były
    tłumaczenia, że infolinia banku twierdziła coś innego i że w ten sposób
    naraża mnie na strate pieniędzy i czasu. Jak się nie podoba to poszukaj
    innego oddziału lub banku - taka była odpowiedź. Oczywiście infolinia DB
    zostanie przeze mnie op*, w końcu nie po to dzwoniłem do Niemiec i umawiałem
    się na wizytę w oddziale, aby wrócić z niczym!

    b) Chociaż DB pokrzyzował moje plany, na przeciwko znajdował się inny bank -
    Berliner Volksbank. Zostałem skierowany do pracownika posługującego się
    językiem angielskim. Godzinę zajeło nam składanie wniosku (przyznam, że
    znaczna część tego czasu została poświęcona na tłumaczenie zawiłych
    postanowień umowy, intepretowanie podwójnych i potrójnych przeczeń itd. -
    polski język prawniczy jest trudny, a co dopiero obcy!). Konto nazywa się
    Konto Kompakt Online i zarówno jego prowadzenie, jak i wykonywanie operacji
    przez internet jest GRATIS! Gratisowe sa także wpłaty i wypłaty, tylko
    składane przelewy w formie papierowej kosztują 1,53 Euro. Droższe jest także
    uznanie pieniędzy z zagranicy - 8 Euro do 2500 Euro. Oprocentowanie konta
    jest marne (dla nieduzych kwot 0,25%; Multibank w Polsce ma dla Euro 1.5%).
    Koniec końców, w poniedziałek konto będzie otwarte, jednak dane o numerze,
    pinie itd. zostaną przesłane do mnie pocztą. Pocztą chcieli przesłac też
    kartę i PIN, ale wydało mi sie to mało bezpieczne, więc zdecydowałem, że
    odbiorę nastepnym razem osobiście. O ile na koncie nie ma gotówki, to
    żadnych przelewów wykonać nie mozna, o tyle z kartą pewno dałoby sie coś
    zachachmęcić. Dziwi mnie taka niefrasobliwość.
    Będę dalej informował o wiesciach z Placu Boju.

    Pozdrawiam,
    BaLab