  • 1. Data: 2004-04-18 20:43:54
    Temat: Jak najłatwiej sprawdzić/wyliczyć liczbę kontrolną z rachunku IBAN?
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    W zasadzie, rozwiązania są banalne:
    - zajrzeć na mBlog
    - sprawdzić w IBANatorze
    Banalne, ale nie wtedy, gdy tych rachunków
    trzeba sprawdzić 100, 1000, 10000 ...
    I dokonać ma tego 'zwykły śmiertelnik'
    nie będący informatykiem, matematykiem,
    nie znający języków programowania,
    nie umiejący pisać skryptów.

    W takim wypadku najlepiej wczytać się w Dziennik Urzędowy NBP:
    http://www.nbp.pl/aktyprawne/dziennik/2002/dzu08_02.
    pdf
    następnie otworzyć arkusz kalkulacyjny i trochę poćwiczyć ;-)
    Ale zadanie jest tylko pozornie proste,
    bo trzeba wyliczyć modulo97 z 30-cyfrowej liczby,
    a w arkuszu da się zaledwie z 10-cyfrowej,
    natomiast metoda wielomianowa jest beznadziejnie żmudna.

    Czy da się to wyliczyć łatwiej,
    jakimś ~prostym wzorem, który zmieści się w jednej komórce arkusza?

    {Tu dedykacja dla Tensora - rewanż za jego zadanie z podziałem lokat ;-)}

    pzdr, St.

  • 2. Data: 2004-04-19 09:31:56
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    S.T. wrote:
    > natomiast metoda wielomianowa jest beznadziejnie żmudna.

    nieprawda - w arkuszu da sie bez problemu zapisac, uwazam jednak
    ze wygodniej jest użyć IBANatora - nie trzeba celować z poszczególnymi cyferkami
    w oddzielne pola
    *** blad ***

  • 3. Data: 2004-04-19 09:59:47
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > nieprawda - w arkuszu da sie bez problemu zapisac, uwazam jednak
    > ze wygodniej jest użyć IBANatora - nie trzeba celować z poszczególnymi
    >cyferkami w oddzielne pola

    i będziesz tak dziobał cyferka po cyferce np. 1000 numerów rachunków?
    Albo kopiował numer za numerem i wklejał do IBANatora?
    Pisałem wyraźnie na początku,
    że chodzi o proste, szybkie sprawdzenie większej ilości rachunków.

  • 4. Data: 2004-04-19 10:33:01
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    S.T. wrote:
    > Pisałem wyraźnie na początku,
    > że chodzi o proste, szybkie sprawdzenie większej ilości rachunków.

    ok - jeśli masz je już zapisane w arkuszu to oczywiście inna sprawa :-)
    możesz w drugim arkuszu zapisać formuły, skopiować te formuły na kolejne 1000
    wierszy i odczytać numery czy inforamcje o tym, że liczba kontrolna błędna
    Jak chcesz to ci podeślę arkusik w którym liczę / sprawdzam liczbe kontrolna,
    ale on wymaga żeby każda cyferka rachunku była w innej komórce
    *** blad ***

  • 5. Data: 2004-04-19 15:25:47
    Od: " S.T." <n...@N...gazeta.pl>

    blad <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl> napisał(a):

> [...]
    > Jak chcesz to ci podeślę arkusik w którym liczę/sprawdzam liczbe kontrolna,
    > ale on wymaga żeby każda cyferka rachunku była w innej komórce

    Dzięki, mogę Ci podesłać swój :-)
    Jeśli w miejsce gdzie wpisujesz poszczególne cyferki
    wprowadzisz formuły zamieniające na wartość liczbową kolejne znaki z
    łańcucha tekstowego (numeru rach.) będzie Ci znacznie łatwiej sprawdzać
    Co nie zmienia faktu, że do obliczenia jednej wartości
    zużyjesz kilkadziesiąt komórek arkusza.
    (pisałem, że to beznadziejnie żmudne, bo już to przerabiałem)

    No dobrze, przyznam się ;-)))
    Dopracowałem się już nawet formuły,
    która mieści się w jednej komórce arkusza
    i zajmuje jakieś półtorej linijki w pasku stanu.
    Ale miałem nadzieję, że ktoś tu podsunie
    jakieś inne, może jeszcze prostsze rozwiązanie.

    Jeśli nikt nic nie wymyśli, za parę dni wrzucę na grupę
    ten wzór z komentarzem, celem poddania konstruktywnej krytyce ;-)

    St.

  • 6. Data: 2004-04-22 15:18:52
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    S.T. wrote:
    > Jeśli nikt nic nie wymyśli, za parę dni wrzucę na grupę
    > ten wzór z komentarzem, celem poddania konstruktywnej krytyce ;-)

    Cóż, widzę że pod nieobecność Tensora,
    matematyka nie jest królową nauk na pbb ;-PPP
    (no chyba, że rozwiązanie jest tak banalne, że wstyd o nim pisać ;-))

    Więc jak obiecałem, przekazuję co wymyśliłem
    Założenie do formuły:
    komórka A2 zawiera 26-cyfrowy nr rachunku IBAN (polskiego banku)
    zapisany jako ciąg tekstowy bez żadnych spacji czy kresek.

    Formuła działa zarówno M$ Excel jak i Open Office:

    =98-MOD(MOD(MOD(MOD(WARTOŚĆ(FRAGMENT.TEKSTU(A2;3;8))
    ;97)*10^8+(WARTOŚĆ
    (FRAGMENT.TEKSTU(A2;11;8)));97)*10^8+WARTOŚĆ(PRAWY(A
    2;8));97)*10^6+252100;97)

    I opis formuły którą nazwałem "modulo na 4 raty" ;-)
    Dla cyferkowych alergików:

    Wzór najpierw liczy modulo97 z numeru banku,
    (przekształcając po drodze wybrany fragment txt-u na wartość liczbową)
    następnie wynik wstawia przed pierwsze 8 cyfr
    z numeru rachunku i liczy drugie modulo,
    dalej wynik przed kolejne (i zarazem ostatnie) 8 cyfr z numeru rachunku
    i liczy trzecie modulo, następnie wynik przed 252100 (czyli kodu PL00)
    i liczy czwarte modulo które jest poszukiwaną
    liczbą kontrolną sprawdzanego rachunku.

    A teraz szanowni krytycy (i krytykanci ;-))
    do dzieła! ;-)

    St.