  • 1. Data: 2006-03-01 20:12:12
    Temat: FI BZWBK vs mBank
    Od: "pik" <p...@p...pl>

    Witam Wszytskich.
    Stoję przed poważnym dylematem inwestycyjnym. Mianowicie mam zamiar
    zainwestować trochę pieniędzy (20 tys) w fundusze inwestycyjne. Mam konto w
    dwoch bankach BZWBK i mBanku.
    Z tego co się dowiedziałem to BZWBK pobiera opłatę dystrybucyjną + opłatę
    za wykupienie, a mBank nie pobiera tych opłat ale nie ma w soim markecie
    funduszy Arka.
    Mam zatem do wszystkich ekspertow na tej grupie pyytanie: co robic czy
    zwiazac sie z mBankiem i inwestowac w inne niz Arka fundusze czy jednak
    mimio wszystko zaufac BZWBKi inwstowac w Arke?

    Po za tym jak to wyglada z punktu widzenia uzytkownika? Gdzie jest
    przyjemniej (mam na mysli www)?

    Pozdrawiam i licze na Wasze rady.

    pik

  • 2. Data: 2006-03-01 20:37:50
    Temat: Re: FI BZWBK vs mBank
    Od: "Morton" <n...@g...pl>

    policz sobie jakie zyski wypracowaly poszczegolne banki na funduszach na
    przestrzeni interesujacego cie okresu.

  • 3. Data: 2006-03-01 20:43:29
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pik" <p...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mimio wszystko zaufac BZWBKi inwstowac w Arke?
    >
    > Po za tym jak to wyglada z punktu widzenia uzytkownika? Gdzie jest

    Miałem dokładnie ten sam dylemat. Na początku zdecydowałem, że zainwestuję
    przez mBank. Co do zysków w żadnym funduszu nie ma pewności. Co do opłaty w
    BZ WBK była 100% :-). Jednakże dość szybko stwierdziłem, że różnice w
    zyskach między Arką (stabilnego wzrostu i zrównoważoną) są dużo lepsze (i to
    od kilku lat) niż najlepsze fundusze w mBanku i opłata pobierana przez BZ
    WBK bardzo szybko się zwraca. Dlatego teraz generalnie inwestuję tylko w
    Arkę.
    Trochę inaczej wyglada kwestia z funduszami gotówkowymi. Wyniki Arki nie są
    już takie rewelacyjne. W fundusze gotówkowe inwestuje środki krótko iśrednio
    terminowo (do ok. 6-12 miesięcy). Wtedy opłaty dystrybucyjne mają spore
    znaczenie. Dlatego tylko mBank.
    Od strony użytkowania w mBanku zakup/sprzedaż jednostek jest szybszy
    (szybciej pojawia się na www). W BZ WBK jest trochę uciążliwe, że pierwsza
    wpłata na dany fundusz wymaga wizyty w oddziale. Poza tym operacje w Arce są
    łatwiejsze, ale raczej wynika to z mniejszej ilości funduszy do wyboru.

  • 4. Data: 2006-03-01 21:18:37
    Od: "pik" <p...@p...pl>

    Użytkownik "rsa127" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Dlatego teraz generalnie inwestuję tylko w Arkę.

    Hej! Dzieki za podpowiedzi.

    Pozwole sobie "glosno" pomyslec - sprostujcie jezeli sie myle
    Zakladam ze 02.01.2006 kupuje 500 jednostek uczestnictwa Arka Akcji za kwote
    500x29,84=14920 zl.
    - 2% opłaty dystrybucyjnej 298,4

    Sprzedaje swoje jednostki dzisiaj za 33,74 zl
    co daje 33,74x500 = 16870 zl -
    od tego odjac oplate manipulacyjna 0,60% = 101,22

    nasz zysk to 16870-14920-298,4-101,22 = 1550,38

    i od tego podatek 19% = 294,5

    czyli moj zysk bedzie wynosil 1550,38 - 294,5 = 1255,88

    Czy dobrze policzylem ze zysk z takiej operacji dalby circa 1250 zl przez
    okres 2 miesiecy?

    pik

  • 5. Data: 2006-03-01 21:32:48
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    rsa127 wrote:
    [...]

    \> (szybciej pojawia się na www). W BZ WBK jest trochę uciążliwe, że
    pierwsza
    > wpłata na dany fundusz wymaga wizyty w oddziale. Poza tym operacje w Arce są

    Eee słucham ? Wizyty w oddziale wymagało ode mnie uaktywnienie sobie
    operacji na funduszach. Od tego momentu nie.

    KJ

  • 6. Data: 2006-03-01 21:37:55
    Od: "XYZ" <x...@x...wp.pl>

> [...]
    |
    | czyli moj zysk bedzie wynosil 1550,38 - 294,5 = 1255,88
    |
    | Czy dobrze policzylem ze zysk z takiej operacji dalby circa 1250 zl przez

    Ale moze byc tez w przeciwnym kierunku. Fundusz Akcji caly czas idzie do
    gory i mozesz trafic na szczyt i wtedy ...
    Moze lepiej bezpiecznej lokuj i mysl dlugo termninowo.

    Mam kolego ktorzy grajac na indeksach gieldowych ( tzw kontrakty ) zarabiali
    dziennie po 400pln. W 2 miesiace zarobili tyle ze mogli spokojnie wyskoczyc
    z interesu. Nie zrobili tego bo nie mieli zadnej strategii i przegrali
    wszytsko w pare dni bo ich indeksy szly w kierunku przeciwnym od zalozobego
    :)

  • 7. Data: 2006-03-01 21:44:36
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > zwiazac sie z mBankiem i inwestowac w inne niz Arka fundusze czy jednak
    > mimio wszystko zaufac BZWBKi inwstowac w Arke?

    Wszystko zalezy ile inwestujesz. Ja miałem tylko ok. 0,1% opłaty.

  • 8. Data: 2006-03-01 21:52:24
    Od: Grzegorz Kamionka <k...@T...data.pl>

    Dnia 2006-03-01 22:32, Kamil Jońca pisze:

    > Eee słucham ? Wizyty w oddziale wymagało ode mnie uaktywnienie sobie
    > operacji na funduszach. Od tego momentu nie.

    A nie jest przypadkiem tak, że *pierwszy* zakup jednostek Arki musi być w
    oddziale? Trochę dawno to było, ale coś mi się tak kojarzy...

    --
    Z poważaniem
    Grzegorz Kamionka

  • 9. Data: 2006-03-01 23:20:39
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Grzegorz Kamionka wrote:
    [...]

    > A nie jest przypadkiem tak, że *pierwszy* zakup jednostek Arki musi być
    > w oddziale? Trochę dawno to było, ale coś mi się tak kojarzy...

    Nie. Żadnego swojego zakupu nie robiłem w oddziale.

    KJ
    PS. MOże kiedys tak było, nie będę się spierał.

  • 10. Data: 2006-03-01 23:22:16
    Od: "Proton" <n...@m...com>

> [...]

    > nasz zysk to 16870-14920-298,4-101,22 = 1550,38
    > i od tego podatek 19% = 294,5
    >
    > czyli moj zysk bedzie wynosil 1550,38 - 294,5 = 1255,88

    Ja w zeszłym tygodniu zainwestowałem w Arke. Będąc w oddziale WBK
    otrzymałem instrukcje w jaki sposób naliczana jest opłata dystrybucyjna.

    Zakładając, że przeznaczasz na fundusz 14920 zł.

    1) obliczasz cenę j.u. z opłatą dystr. wg wzoru:
    (wart j.u.) / (1 - opł dystr w %), czyli w Twoim wypadku

    29,84 / (1 - 0,02) = 30,45

    2) liczba nabytych jednostek
    (Kwota wpłaty) / (cena j.u. z opł. dystr)

    14920 / 30,45 = 489,984 -> tylke jednostek nabędziesz wpłacając 14920

    3) opłata dystr. za j.u.
    (cena j.u. z opł dystr) - (wart j.u. bez opłaty)
    30,45 - 29,84 = 0,61

    4) wartosc opłaty dystrybucyjnej
    (liczba nabytych jednostek) * (opłata dystr. za jednostkę)
    489,984 * 0,61 = 298,89 zł

    Co do opłaty manipulacyjnj i podatku, szczegółów nie znam.

    Cały ten wymyślny sposób naliczania opłaty dystrybucyjnej w moim przypadku
    zgadza się ze stanem faktycznym.
    Mam jednak duże wątpliwości co do sposobu obliczania 1) punktu tzn ceny j.u.
    z opłatą dystr.

    W WBK stosują sprytny sposób liczenia procentów:
    Kwota / ( 1 - procent/100)

    Mnie w szkole uczono, że wzrost wartosci kapitału o dany procent wynosi
    Kwota*(1 + procent/100)

    Dla przykładu: jesli opł. dystr. wynosi 3% (zgodnie z taryfą dla wpłaty <
    5000 ) i wartosc j.u. 30 zł

    WBK) 30zł / (1 - 0,03) = 30,93 zł
    normalnie) 30zł * 1,03 = 30,90 zł

    Zatem różnica wynosi 3 gr,

    Jesli zatem wpłacasz 5000 zł to powinieneś zakupić:

    5000/30,90 = 161,812 jednostek,

    a wg obliczen WBK

    5000/30,93 = 161,655 j.u.

    Różnica może nie wielka, ale jeśli ktoś inwestuje długoterminowo, to
    różnica w zysku po 10 latach będzie znaczna.

    Ciekawy jestem Waszych opini.
    Zadałem sobie trochę trudu aby oszacować, że realnie opłata dystrybucyjna
    wynosi 3,09% a nie jak podaje WBK 3,0%. Jeśli zatem wartość ich aktywów
    w ostatnim miesiącu zwiększyła się o ponad 1 mld zł (info z ich strony www)
    to daje różnicę w zysku z tytułu opłaty dystr. kilkaset tyś złotych !!!
    Dziwne, że odsetki z lokat obliczają normalnie :)