  • 171. Data: 2015-07-15 20:49:48
    Temat: Re: Dziś Grecja, jutro Polska
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Chris94" napisał w wiadomości grup
    Dnia Tue, 14 Jul 2015 22:35:24 +0200, J.F. napisał(a):

    >Spłacać mogą drachmach, nic nie stoi na przeszkodzie. Tylko że
    >przeliczanie drachmy na euro powinno być po aktualnym kursie
    >rynkowym.

    Poniekad to samo - strajki, protesty, plonace samochody, wybite szyby
    ... :-)

    >I ryzyko kursowe też było wiadome od początku, a pomimo tego

    No, powiedzmy ze az takiego nikt sie nie spodziewal.

    >"frankowicze" czują się pokrzywdzeni i domagają się pomocy ze strony
    >reszty społeczeństwa.

    No ... a czemu reszta spoleczenstwa tak spadła kurs ? :-)

    >Po jakim kursie przeliczać kredyt na drachmy?

    Aktualnym zapewne. Jakis musza przyjac do wszelkich innych przeliczen

    >Jakie stopy procentowe przyjmować do tych przewalutowań?

    Do przewalutowan to zadne - po kursie. A dalej rynkowe ...

    >I pytanie kto ma pokryć koszt promocyjnych kursów użytych do
    >przewalutowania?

    Ale jakich promocyjnych ?
    Co najwyzej to kto ma pokryc straty wynikajace z tego, ze % drachmowe
    przez rok byly np 20%, ale w miedzyczasie kurs spadl o 30% ...

    J.

  • 172. Data: 2015-07-15 22:28:09
    Od: User Wkurzony <k...@w...pl>

    Dnia Wed, 15 Jul 2015 20:49:48 +0200, J.F. napisał(a):

    > Poniekad to samo - strajki, protesty, plonace samochody, wybite szyby
    > ... :-)

    Nie da się jednocześnie zjeść ciasto i mieć ciastko :)
    Wszelkie działania, które spowodują rzeczywiste oszczędności budżetowe,
    wywołają strajki, protesty itd.
    Zmiany, które takich skutków nie wywołają, nie spowodują również żadnych
    oszczędności w budżecie i za rok lub dwa cała awantura rozpocznie się od
    nowa.

    > Aktualnym zapewne. Jakis musza przyjac do wszelkich innych przeliczen

    Historia wszystkich dotychczasowych kryzysów uczy, że bardzo szybko
    następuje rozwarcie pomiędzy kursem oficjalnym, a rynkowym. Aby temu
    zapobiec należałoby w dalszym ciągu w grecka gospodarkę pompować
    następne miliony dolarów, a chyba nie o to chodzi.

    > Ale jakich promocyjnych ?

    Jeśli przeliczenie zadłużenia nastąpi po kursie oficjalnym, to bez
    wątpienia będzie to kurs promocyjny w porównaniu do rynkowego. Innymi
    słowy, ktoś (kredytobiorca) na tym zyska, ale ktoś inny (podatnik,
    wierzyciel) na tym straci.

  • 173. Data: 2015-07-15 22:35:19
    Od: Chris94 <c...@p...fm>

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 174. Data: 2015-07-16 08:43:01
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu środa, 15 lipca 2015 18:53:18 UTC+2 użytkownik Chris94 napisał:

    > Spłacać mogą drachmach, nic nie stoi na przeszkodzie. Tylko że
    > przeliczanie drachmy na euro powinno być po aktualnym kursie rynkowym.

    Ktos bral kredyt w walucie w jakiej zarabia i tak powinno zostac.

    Nalezy ustawa zmienic ze teraz kredyt jest w nowej walucie, stopy/oprocentowanie sie
    tez dostosuje.

    Inne rozwiazanie to wyjscie na wojne z wlasnymi obywatelami i spodziewalbym sie
    ostrych walk ulicznych...i w siedzibach bankow.

  • 175. Data: 2015-07-16 08:46:32
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu środa, 15 lipca 2015 22:28:39 UTC+2 użytkownik User Wkurzony napisał:

    > Historia wszystkich dotychczasowych kryzysów uczy, że bardzo szybko
    > następuje rozwarcie pomiędzy kursem oficjalnym, a rynkowym.

    Po prostu nastapi rozjazd miedzy Euro a nawa waluta.

    Gdyby ludzie mieli nagle zaczac zarabiac w znacznie slabszej walucie a kredyty
    splacac w Euro to sobie z tym nie dadza rady.
    alezy wrecz okreslic ze byloby to nieludzkie.

    Kredyty musza byc ustawowo przeliczone na nowa walute z wszystkimi konsekwencjami
    (kwestia oprocentowania etc)

  • 176. Data: 2015-07-16 17:24:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Chris94 <c...@p...fm> writes:

    > Wtedy chyba skończyły się kredyty, które zresztą wcześniej też nie były
    > zbyt popularne, gdyż bardzo ciężko było je dostać. Banki pożyczały kasę
    > tylko na bardzo krótkie terminy i to pod warunkiem, że prezesowi
    > odpaliło się 10% od kwoty pożyczki.

    Zdaje się, że rolnicy (i może MM?) jakoś tam dostawali.

    > Spłacił, jeśli miał z czego. Pamiętaj, ze 1 stycznia 1990 r. wszystkie
    > ceny poszły 10-krotnie do góry, a płace pozostały na tym samym poziomie,
    > jak były na koniec roku.

    Tzn. ceny czego dokładnie poszły tak w górę? Ceny mieszkań/domów?

    Bo na pewno nie ceny wszystkich produktów - te poszły ostro w górę
    w czasie eksperymentów (nie mówię że koniecznie bardzo niesłusznych)
    w końcówce Rakowskiego, i później po prostu szły w górę przez kilka lat
    (ale 1000% to chyba nie było w żadnym roku).

    Swoją drogą, ten gwałtowny wzrost cen zapełnił w końcu sklepy. W lecie
    1989 roku w końcu można było coś kupić za złotówki (tyle że trzeba było
    ich mieć odpowiednio dużo - ale jednak mniej niż wymieniając na dolary
    i kupując w peweksie albo innej baltonie).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 177. Data: 2015-07-16 17:30:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Chris94 <c...@p...fm> writes:

    > Spłacać mogą drachmach, nic nie stoi na przeszkodzie. Tylko że
    > przeliczanie drachmy na euro powinno być po aktualnym kursie rynkowym.

    No ale przecież można przeliczyć całe kredyty po aktualnym kursie
    (w dniu przeliczenia).

    > Jakie stopy procentowe przyjmować do tych przewalutowań?

    Do przewalutowań nie przyjmuje się stóp procentowych, a jedynie kurs
    odpowiednich walut.

    > I pytanie kto ma pokryć koszt promocyjnych kursów użytych do
    > przewalutowania?

    Dlaczego promocyjnych?
    A jeśli to jakaś "promocja", to kto ma skonsumować "zysk"
    z przewalutowania depozytów?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 178. Data: 2015-07-16 18:39:08
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu czwartek, 16 lipca 2015 17:30:53 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Do przewalutowań nie przyjmuje się stóp procentowych, a jedynie kurs
    > odpowiednich walut.

    Przecież po przewalutowaniu też będzie jakieś oprocentowanie kredytu i w związku ze
    zmianą waluty może (powinno) się zmienić?

  • 179. Data: 2015-07-17 00:19:18
    Od: Chris94 <c...@p...fm>

    Dnia Thu, 16 Jul 2015 17:24:59 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Zdaje się, że rolnicy (i może MM?) jakoś tam dostawali.

    Ktoś tam dostawał, ale ja nawet do tego tematu nie podchodziłem, bo i
    tak nie miałem szans. Na pewno dostawali rolnicy, ale kto jeszcze
    więcej, to nie mam pojęcia.

    > Tzn. ceny czego dokładnie poszły tak w górę? Ceny mieszkań/domów?

    Mieszkania i domy poszły do góry znacznie wcześniej. Natomiast od Nowego
    Roku poszły do góry wszystkie media oraz towary w sklepach; po prostu
    przychodziła nowa dostawa towaru, z ceną ok. 10 razy wyższą niż przy
    poprzedniej dostawie. Byłem tym nawet zdziwiony że tak równo, bo wszyscy
    normalni ludzie byli dość zdezorientowani, i nie bardzo wiedzieli jak
    wyceniać oferowane przez siebie towary i usługi (sprzedawanie
    posiadanych przez siebie towarów spełniało wówczas podobną rolę, jak
    obecnie pójście do bankomatu).
    Pamiętam, że poszedłem do tapicera, żeby mi naprawił łóżeczko dziecinne.
    Ja mu dostarczyłem gąbkę, on miał dać robociznę, ale nie miał pojęcia
    ile za tą usługę w nowej sytuacji wziąć. Spytał się więc ile ja w
    hurtowni zapłaciłem za tę gąbkę i na tyle samo wycenił swoją pracę.
    Właśnie z tego powodu byłem tak zdziwiony, że wszystkie towary z nowych
    dostaw przychodziły do sklepów z cenami 10-krotnie wyższymi niż
    poprzednio. Doszedłem do wniosku, że najwyraźniej szefowie dużych firm
    musieli mieć jakieś ustalenia, żeby ceny podnieść 10-krotnie. A potem do
    nich stopniowo dołączyli mniejsi producenci, a dopiero na samym końcu
    rolnicy.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 180. Data: 2015-07-17 00:44:45
    Od: Chris94 <c...@p...fm>

    Dnia Thu, 16 Jul 2015 17:30:52 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > No ale przecież można przeliczyć całe kredyty po aktualnym kursie
    > (w dniu przeliczenia).

    Przeliczyć kredyty po kursie aktualnym na dzień przeliczenia, a
    kredytobiorcy będą te kredyty spłacali przez kilkadziesiąt lat, gdy
    wartość drachmy spadnie np. do 5% wartości z dnia przeliczenia kredytu.
    Fajne :)
    Pożyczyłbyś komuś pieniędzy na takich zasadach? :)))

    > Do przewalutowań nie przyjmuje się stóp procentowych, a jedynie kurs
    > odpowiednich walut.

    Miałem na myśli stopy procentowe kredytów, już po ich przewalutowaniu.
    Bo mam nadzieję że nie zakładasz, iż kredyty w szybko tracącej wartość
    drachmie będą tak samo oprocentowane jak kredyty w euro?

    > Dlaczego promocyjnych?

    Czy to nie są warunki promocyjne, jeśli kredyt zostanie przewalutowany z
    euro na drachmę po kursie 1:1, a potem będę mógł spłacać ten kredyt
    drachmami wartymi niewiele więcej niż papier na którym zostały
    wydrukowane? (przerysowanie proporcji jest oczywiście celowe, ale chodzi
    o zilustrowanie problemu)

    > A jeśli to jakaś "promocja", to kto ma skonsumować "zysk"
    > z przewalutowania depozytów?

    Zysk skonsumują ci, którzy nie będą musieli spłacać kredytu w pełnej
    wysokości, a sfinansują go ci, którzy im pożyczyli pieniądze.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof