  • 1. Data: 2005-11-19 11:55:44
    Temat: Bankowy rejestr
    Od: "Taddy" <c...@t...pl>

    Właśnie w listopadzie mija 2 lata od daty spłacenia przeze mnie w całości
    przeterminowanego długu (mała kwota, a i przeterminowanie niezbyt długie). Z
    tego tytułu tfu... Kredyt bank wpisał mnie do BIKu (ale to zbytnio mi nie
    przeszkadza) i do bankowego rejestru niesolidnych (MIG-BR).
    Teraz chcę wziąć kredyt hipoteczny i BPH powiedziało, ze nie da, dopóki
    jestem w MIG-BR, (ale nie przeszkadzał im ten sam wpis w BIKu dać mi KK i
    limit w koncie). Podejrzewam, ze inne banki będą miały podobne zdanie na ten
    temat.
    I pytania są następujące:
    1. Jeśli wystąpię do tfu... Kredyt banku (bo BANKIEM tego nazwać nie można)
    o wykreślenie z MIG-BR to czy może odmówić, skoro ma obowiązek dokonać tego
    po 2 latach od spłaty należności? Jeśli nie odmówi, to jak szybko to robią
    (od reki, tydzień, miesiąc)? Czytałem już orzecznictwo GIODO, mają taki
    obowiązek, z egzekwowaniem bywa różnie.
    2. Jeśli wykreślenie dojdzie do skutku w miarę szybko, to kiedy będzie
    widoczne (a raczej niewidoczne) dla innych banków? Czy takie wykreślenie
    jest on-line? Czy banki mają do tego dostęp on-line? Czy zmiany nanoszone są
    tylko raz w miesiącu tak jak w BIKu?
    3. Jakie banki znacie, które byłyby skłonne udzielić kredytu hipotecznego w
    takiej sytuacji i nie zapłaciłbym za to kosmicznych odsetek?

    A tak na marginesie: ten sam wpis o tą samą spłaconą już dawno wierzytelność
    w BIKu nie stanowi dla banków problemów, a umieszczony w MIG-BR już stanowi
    problem, przecież chodzi o dokładnie to samo zdarzenie!! Niezła paranoja....
    z góry dzięki za odpowiedzi od praktyków w tym temacie :-)
    Taddy

  • 2. Data: 2005-11-19 16:33:30
    Temat: Re: Bankowy rejestr
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Taddy" <c...@t...pl> wrote in message

> [...]
    można)
    > o wykreślenie z MIG-BR to czy może odmówić, skoro ma obowiązek dokonać

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
    w sprawie zakresu przetwarzanych informacji dotyczących osób fizycznych
    (konsumentów) po wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z
    bankiem lub inną instytucją ustawowo upoważnioną do udzielania kredytów oraz
    trybu usuwania tych informacji
    [...]
    § 4. 1. Bank lub inna instytucja ustawowo upoważniona do udzielania kredytów
    są obowiązane usunąć informacje w terminie nie dłuższym niż 5 lat od dnia
    wygaśnięcia zobowiązania osoby fizycznej (konsumenta).

  • 3. Data: 2005-11-20 11:13:43
    Od: "Taddy" <c...@t...pl>

> [...]
    > są obowiązane usunąć informacje w terminie nie dłuższym niż 5 lat od dnia
    > wygaśnięcia zobowiązania osoby fizycznej (konsumenta).

    Hmmmmm... być może masz rację, ale dlaczego w takim razie GIODO w swojej
    decyzji nakazuje Bankowi usunąć wpis po 2 latach od daty całkowitej spłaty
    należności?
    Pełny tekst tu: http://www.giodo.gov.pl/data/filemanager_pl/495.doc
    a najistotniejszy fragment zacytuję:
    "
    - W dniu 2 lipca 2003 r. Skarżący uregulował zadłużenie na rachunku,
    w związku z czym jego dane - zgodnie z postanowieniami ww.
    regulaminu - zostaną usunięte z Bankowego Rejestru z dniem 2 lipca 2005 r.
    tj. w dwa lata po spłacie zadłużenia."

    Dodam, że moja sytuacja jest niemal identyczna z opisaną w tym piśmie.

  • 4. Data: 2005-11-21 16:58:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Taddy napisał(a):
    > Dodam, że moja sytuacja jest niemal identyczna z opisaną w tym piśmie.

    a obowiązujące przepisy też są identyczne?

    KG

  • 5. Data: 2005-11-21 17:24:19
    Od: Marcin Kaminski <m...@g...art.pl>

    Uzytkownik Taddy napisal dnia 2005-11-20 12:13:

    > Hmmmmm... być może masz rację, ale dlaczego w takim razie GIODO w swojej
    > decyzji nakazuje Bankowi usunąć wpis po 2 latach od daty całkowitej spłaty
    > należności?

    Może dlatego, że wynika to z... (cytuję link, który podałeś):

    art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania
    administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), art. 12 pkt 2
    i art. 18 ust. 1 pkt 6, w związku z art. 23 ust. 1, art. 26 ust. 1 pkt
    1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
    osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) oraz w związku
    z art. 105 ust. 1 pkt 1 i art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
    Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.)

    ?

    /|_ /||__/ ______________________________
    / |_/ ||_/ Marcin Kamiński m...@g...art.pl
    / || \\

    "Technologia śledzenia i rejestrowania tłumów z wszczepionymi implantami już
    jest. Na razie stosuje się ją do ewidencjonowania świń idących do masarni."
    http://wiadomosci.onet.pl/1242189,242,2,kioskart.htm

  • 6. Data: 2005-11-21 17:46:53
    Od: Marcin Kaminski <m...@g...art.pl>

> [...]

    > w związku z czym jego dane - zgodnie z postanowieniami ww.
    > regulaminu - zostaną usunięte z Bankowego Rejestru z dniem 2 lipca 2005 r.

    Zadałem sobie trud przeczytania tego dokumentu i wynika z niego, że skoro
    regulamin stworzony przez ZBP nie jest obowiązującym w Polsce źródłem prawa, a
    żadna inna ustawa nie reguluje takich terminów, bank jest zobowiązany usunąć
    informacje o niesolidnym dłużniku [b]_niezwłocznie_[/b] po spłaceniu przez niego
    zadłużenia.

    Pamiętajmy jednak, że stan prawny przez dwa lata mógł się mocno w tej kwestii
    zmienić :)
    --
    / |_/ ||_/ Marcin Kamiński m...@g...art.pl