  • 111. Data: 2011-09-25 07:23:22
    Temat: Re: Armagedon.
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

    news:144kr2ki2inoo.1leskpxo0d31f$.dlg@40tude.net...

    > Serio, to trzaby pogadać z kimś kto się zna na ekonomii albo przeczytać
    > coś
    > o kreacji pieniądza z jakiegos podręcznika dla I roku.

    Raczej na prawie karnym a nie ekonomii, chyba że co do kreacji pieniądza
    miałeś na myśli te banki które wymienił geroge.
    No ale nie chcesz doprecyzować, jak widzę.

  • 112. Data: 2011-09-25 07:31:11
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Sun, 25 Sep 2011 08:38:13 +0200, Emeryt napisał(a):

    > Jeżeli kredyt jest zabezpieczony nieobciążonym aktywem to niczego
    > dodrukowywać nie trzeba, bo po co?
    > Dodrukować elektroniczny pieniądz trzeba wtedy gdy bank nie ma
    > nieobciążonych aktywów.

    Ja to rozumiem tak:
    jeśli ktoś samodzielnie i własnoręcznie wybudował dom to oprócz materiałów
    które zkupił, cała jego praca jest warością dodaną (wlicza sie do DNB i
    PKB). To praca niezapłacona a więc nie ma pokrycia w pieniądzu państwowym.
    Na tę wartość można więc zaciągnąć kredyt, tzn. pieniądz zostaje
    dodrukowany przez system bankowy (nie - pojedynczy bank, jak chce tego
    skippy). Taka sytuacja jest OK: pieniądz = wartości.

    To jest sytuacja którą opisujesz.

    Jeśłi jednak z innych przyczyn wartość rynkowa domu zmniejszy się, to część
    pieniędzy już nie ma pokrycia w aktywach a więc tworzą m.in. inflację.
    Jeśli sytuacja staje się dramatyczna tak jak w USA w 2009r. i wartość
    zabezpieczeń zmniejsza się drastycznie, to banki zaczynają mieć kłopoty nie
    mogąc ściągnąć swych kredytów od zubożałych kredytobiorców. Banki przestają
    udzielać nowych kredytów, rónież dla biznesu, biznes podupada, wartość
    zabezpieczeń spada jeszzce bardziej i mamy krach. Potem następuje
    interwencja banku centralnego i mamy kolejny wzrost, poprawę sytuacji aż do
    bumu, który i tak znowu skończy się krachem, bo nie można bez końca
    udzielać kredytów na coraz to droższe domy ;)

  • 113. Data: 2011-09-25 07:36:55
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Sun, 25 Sep 2011 09:23:22 +0200, skippy napisał(a):

    > Raczej na prawie karnym a nie ekonomii, chyba że co do kreacji pieniądza
    > miałeś na myśli te banki które wymienił geroge.
    > No ale nie chcesz doprecyzować, jak widzę.

    Kreacja p[ieniądza jest banalnie prostym zjawiskiem ekonomicznym znanym od
    czasu gdy powstałe banki. Nie ma w niej niczego tajemniczego ani
    przestępczego. Raz ją opisałem ale spotkałem się z druzgocącą krytyką. To
    tak jak kiedyś Stalin skrytykował teorię względności bo nie lubił Żydów a
    Einstein był Zydem. Także wybacz mi.

  • 114. Data: 2011-09-25 07:44:13
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

> [...]
    > tak jak kiedyś Stalin skrytykował teorię względności bo nie lubił Żydów a

    możesz odpowiedziec na najprostsze pytania które zadaję nty raz? mówisz o
    wszystkich bankach, czy o emisyjnych?

  • 115. Data: 2011-09-25 07:46:36
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

> [...]
    > Na tę wartość można więc zaciągnąć kredyt, tzn. pieniądz zostaje
    > dodrukowany przez system bankowy (nie - pojedynczy bank, jak chce tego

    Nic takiego nie napisałem, tu się ujawnia Twoja skłonność do manipulowania
    dyskusją.
    Prosiłem tylko o skonkretyzowanie, które banki to robią.
    A i tak uciekłeś w las stosując słowo "system".
    Czyli nadal nie wiadomo o co Ci chodzi.

  • 116. Data: 2011-09-25 07:52:50
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Sat, 24 Sep 2011 21:52:17 +0200, totus napisał(a):

    > Wszystkie. Mogą drukować ile chcą, a najmniej 10X wkład i to one są
    > odpowiedzialne za inflacje i długi w państwach. Robią to tak sprytnie, że
    > drukują i nie zapisują tego w swoich bilansach. W normalnych warunkach w
    > bilansie by były z jednej strony wkłady a z drugiej wydrukowane pieniądze.

    No i właśnie niczego nie zrozumiałeś. Nie dlatego że nie nie jesteś w
    stanie, tylko dlatego, że nie chcesz. Albo lepiej doskonale zrozumiałeś,
    tylko nie zgadza się to z Twoim oglądem świata i wolisz napisać śmieszny,
    kpiący tekst niż po prostu stwierdzić że tak jest. To taka realacja jak
    Stalin-Einstein albo Święta Inkwyzycja-Galileusz.
    Można i tak. Jest przynajmniej wesoło ;)

  • 117. Data: 2011-09-25 07:55:46
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Sun, 25 Sep 2011 09:44:13 +0200, skippy napisał(a):

    > możesz odpowiedziec na najprostsze pytania które zadaję nty raz? mówisz o
    > wszystkich bankach, czy o emisyjnych?

    Skipy czy to tak trudno odpalić wikipedię i wpisać kreacja pieniądza?
    Nie mogę napisać o jednym banku, bo kreacji dokonuje system bankowy a więc
    wszystkie banki w danym kraju. Bierze się to stąd że twój pojedynczy
    depozyt jest wielokrotnie liczony w kilku bankach a nie w jednym. Twój
    depozyt - "rozmnaża się".

  • 118. Data: 2011-09-25 07:56:33
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Sun, 25 Sep 2011 09:46:36 +0200, skippy napisał(a):

> [...]
    > dyskusją.
    > Prosiłem tylko o skonkretyzowanie, które banki to robią.
    > A i tak uciekłeś w las stosując słowo "system".

    Odsyłam Cię do przedostatniego postu i do wikipedii.

  • 119. Data: 2011-09-25 08:41:41
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

> [...]
    > wszystkie banki w danym kraju. Bierze się to stąd że twój pojedynczy
    > depozyt jest wielokrotnie liczony w kilku bankach a nie w jednym. Twój

    ok więc sobie wpisz market maker w wikipedię i też poznasz prawdę.
    :)))))

  • 120. Data: 2011-09-25 08:49:05
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Sun, 25 Sep 2011 10:41:41 +0200, skippy napisał(a):

    > ok więc sobie wpisz market maker w wikipedię i też poznasz prawdę.
    > :)))))

    Mnie nie chodzi o prawdę tylko wyjaśnienie pojęcia "kreacja pieniądza".