eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Sklepy internetowe na niechlubnym podium

Sklepy internetowe na niechlubnym podium

2018-03-06 10:55

Sklepy internetowe na niechlubnym podium

E-commerce na trzecim stopniu podium wśród dłużników © small smiles - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Polacy pokochali e-zakupy. Doceniają je szczególnie ci, którzy starają się unikać jak ognia zatłoczonych centrów handlowych. Wydawać by się mogło, że e-sklepy tylko zacierają ręce, patrząc na rosnące słupki sprzedażowe. Tymczasem okazuje się, że branża e-commerce ma spore kłopoty finansowe. Z danych BIG InfoMonitor oraz Biura Informacji Kredytowej wynika, że pod koniec minionego roku sklepy internetowe miały zaległości na blisko 107 mln zł. Świadectwem problemów może być również staż rynkowy - w 2017 roku działało w Polsce ponad 29 tys. e-sklepów, z czego zaledwie 2,3 tys. powstało przed 2011 rokiem.
Polska branża e-commerce rozrasta się w dynamicznym tempie. Ostatnie pół dekady wystarczyło, aby liczba sklepów internetowych wzrosła o 1/3. Każdego roku działalność rozpoczynają tysiące nowych e-sprzedawców. Sukces osiągają jednak tylko niektórzy. Wyzwaniem jest ogromna konkurencja, a także ekspansja dużych sieci w internecie. Dane Bisnode Polska wskazują, że w 2010 roku Polacy zarejestrowali ponad 7,6 tys. sklepów internetowych. U schyłku stycznia 2018 roku bardziej lub mniej aktywnie działała już tylko 2,3 tys. z nich, a więc niespełna co trzeci. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że po upływie dekady z rynku może zniknąć nawet 80 proc. sklepów internetowych.

Największe długi e-sklepów na Mazowszu, Śląsku i Wielkopolsce


Za niewesołą kondycją finansową wielu polskich sklepów kryją się zaległości w bieżącym regulowaniu zobowiązań. Statystyki prowadzone przez BIG InfoMonitor oraz BIK potwierdzają, że pod koniec ubiegłego roku zadłużenie tej branży sięgało 106 913 730 zł. Chodzi tu o zobowiązania na minimum 500 zł, przeterminowane o co najmniej 30 dni. Problemy z płatnościami wobec kontrahentów i banków ma 2 721 firm zajmujących się sprzedażą wysyłkową oraz internetową. Największe łączne zaległości należą do e-handlu z Mazowsza, Śląska i Wielkopolski, kolejno 18,8 mln zł, 15,7 mln zł oraz 13 mln zł. Najwięcej firm z problemami finansowymi zarejestrowanych jest na Mazowszu.

fot. mat. prasowe

Zadłużenie wg województw

Największe łączne zaległości należą do e-handlu z Mazowsza, Śląska i Wielkopolski.


– Mimo, że w sektorze handlu detalicznego ta grupa przedsiębiorstw zajmuje trzecie miejsce pod względem kwoty zaległości, po sklepach ogólnospożywczych, których długi wynoszą 398 mln zł oraz punktach niewyspecjalizowanych z 119 mln zł zadłużenia, to biorąc pod uwagę powszechność problemu nieregulowanych płatności jest ono stosunkowo nieduże – mówi Sławomir Grzelczak, Prezes Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor.

Odsetek firm e-commerce opóźniających płatności wynosi 3,4 proc., podczas gdy w całym handlu detalicznym jest to 4 proc., a dla wszystkich przedsiębiorstw 5,4 proc.

fot. mat. prasowe

Sklepy z największymi zaległościami wobec banków i konrahentów

Największe długi posiadają sklepy ogólnospożywcze.


Większość niesolidnych firm oferujących sprzedaż w sieci wpisana jest do Rejestru BIG InfoMonitor przez kontrahentów, jednak na sumę ich zaległości w większym stopniu wpływają opóźnienia w spłacie rat kredytów bankowych.

E-commerce rośnie w tempie ekspresowym


Wedle szacunków na koniec stycznia 2018 roku na polskim rynku zarejestrowanych było nieco ponad 29,1 tys. sklepów internetowych. Blisko jedna trzecia z nich to firmy uśpione, zawieszone, niedziałające, ale też niewykreślone z oficjalnych rejestrów. Niezależnie od wszystkiego w ostatnich pięciu latach liczba zarejestrowanych sklepów internetowych na polskim rynku wzrosła o 34 proc. z 21,7 tys. podmiotów w 2013 r., do 29,1 tys. na koniec stycznia 2018 r. Każdego roku polski rynek e-commerce pod względem dynamiki przyrostu nowo zarejestrowanych firm zwiększa się o ok. 7 proc.

fot. mat. prasowe

Wielkość rynku e-commerce

Wedle szacunków na koniec stycznia 2018 roku na polskim rynku zarejestrowanych było nieco ponad 29,1 tys. sklepów.


Przejawia się to w rosnącej liczbie rejestrowanych nowych sklepów, a także rosnącej dynamice klientów sklepów internetowych. Wedle szacunków z niemal 30 mln polskich internautów, prawie połowa korzysta ze sklepów internetowych. Najczęściej zamawiają oni nie tylko książki i płyty, lecz także odzież, obuwie, czy RTV AGD. Jedną z przyczyn coraz większej popularności e-commerce są często niższe ceny, bezpieczeństwo zawieranych transakcji, dogodne warunki zwrotu nie tylko samego towaru, lecz także pieniędzy, czy bezpłatna dostawa zamówienia.

Z badania przeprowadzonego przez Bisnode Polska wynika, że spośród ponad tysiąca polskich sklepów internetowych blisko 44 proc. jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej, z czego 23,4 proc. ocenia ją na bardzo pozytywnie. Z kolei 56 proc. jest w słabej i złej sytuacji finansowej, z czego co trzeci z nich w bardzo złej kondycji.

fot. mat. prasowe

Kondycja finansowa sklepów internetowych

44% sklepów internetowych nie powinno narzekać na swoją kondycję.


Rekordzista z Wielkopolski


Z danych BIG InfoMonitor i BIK wynika, że największe zadłużenie w tym sektorze ma firma z Wielkopolski – ponad 2,4 mln zł. Na sumę tego rekordu składają się trzy różne zobowiązania. Na drugiej i trzeciej pozycji znalazły się dwie firmy z Mazowsza, rekord pierwszej sięga prawie 1,8 mln zł, drugiej – 1,4 mln zł. Choć w tym przypadku łączny dług jest mniejszy, to jednak mają one na swoim koncie więcej zobowiązań, bo kolejno po osiem i sześć.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.