  • 1. Data: 2003-05-27 16:14:06
    Temat: zmiana waluty z euro na chf
    Od: Maciek <a...@n...pl>

    Prosze o ew wyprowadzenie mnie z bledu.
    Rok temu gdy bralem kredyt oprocentowanie euro i chf bylo porownywalne
    wiec nie zastanawialem sie zbytnio nad tym. Teraz rozbieznosc sie
    zwieksza i zastanawiam sie nad przewalutowaniem. (nie ponosze jeszcze
    kosztow zmian w KW, zaplace tylko % od kwoty kredytu)

    Czy % nie zrownaja sie w najblizszym czasie znowu (% euro dogoni % chf)
    i tylko strace na koszcie przewalutowania. Mam jeszcze mozliwosc
    skrocenia okresu splaty kredytu euro co zmniejszyloby troche % i
    roznice w wysokosci rat. Jaka roznica rat wedlug Was jest warta
    zachodu.

  • 2. Data: 2003-05-27 16:38:51
    Temat: Re: zmiana waluty z euro na chf
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    rok temu Euro bylo niezwykle tanie, a dzis jest drogie.
    zapewne przewalutowanie to koniecznosc zakupu Euro (wysoki kurs)
    na splate kredytu.
    Bank porzyczy Ci ChF na zakup tych Euro, ale zakup jest z PLN,
    wiec pozyczone ChF bank od Ciebie kupi (niski kurs).
    wiec prawdopodobnie duzo stracisz na tej operacji.
    duzo wiecej niz tylko drobny % od kredytu.

    pozdrawiam

    romekk

  • 3. Data: 2003-05-29 19:53:12
    Od: Maciek <a...@n...pl>

    > Bank porzyczy Ci ChF na zakup tych Euro, ale zakup jest z PLN,
    > wiec pozyczone ChF bank od Ciebie kupi (niski kurs).
    > wiec prawdopodobnie duzo stracisz na tej operacji.
    > duzo wiecej niz tylko drobny % od kredytu.

    Nie bardzo rozumiem. Jaki jest wzor na przeliczenie
    euro na pln na chf Przy nizszym oprocentowaniu kredytu w chf niz euro
    co miesiac zaplace nizsza rate wiec oplata za operacje
    powinna sie po kilku miesiacach zwrocic.

  • 4. Data: 2003-05-29 20:18:06
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Maciek" <a...@n...pl> wrote in message

    > Nie bardzo rozumiem. Jaki jest wzor na przeliczenie
    > euro na pln na chf Przy nizszym oprocentowaniu kredytu w chf niz euro
    > co miesiac zaplace nizsza rate wiec oplata za operacje
    > powinna sie po kilku miesiacach zwrocic.

    załóżmy, że brałeś
    100000 zł
    czyli bank dał ci 23255,82 EUR (po cenie kupna 4.3 zł)

    teraz zamieniasz kredyt na CHF (najpierw na PLN)

    = 102325,58 PLN po cenie 4.4 zł

    teraz kupujesz CHF po cenie 2.82

    =36285,46 CHF

    w euro spłacałbyś raty w kwocie
    20 lat - 6% eur = raty równe = 166.6 EUR = 737,04 zł

    w CHF będziesz spłacał raty
    20 lat - 3% chf = raty równe = 201.23 CHF = 587,59 zł

    czyli zyskujesz na jednej racie 149,45 zł

    zmiana wpisu w księdze wieczystej przy takiej sumie to ok. 500-1000 zł
    czyli zwróci się mniej więcej po 7 miesiącach

    ale......

    1. oprocentowanie CHF nie zawsze musi być niższe (lub dużo niższe) od EUR
    2. kurs CHF w stosunku do EUR nie koniecznie musi być tak stabilny, a kiedyś
    będziemy zarabiać w EUR

    po rozważaniach chyba sam się zastanowię nad takim przewalutowaniem :)))
    tyle, że GE niestety nie ma korzystnego oprocentowania w CHF:( , a
    przeniesienie do innego banku może mnie kosztować jeszcze dodatkowe
    ubezpieczenie do czasu zmiany wpisu w księdze wieczystej

    BTW. dlaczego nie brałeś kredytu od razu w CHF ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 5. Data: 2003-05-29 21:12:01
    Od: t...@p...onet.pl

    > załóżmy, że brałeś 100000 zł
    > czyli bank dał ci 23255,82 EUR (po cenie kupna 4.3 zł)
    > teraz zamieniasz kredyt na CHF (najpierw na PLN)=102325,58 PLN po cenie 4.4 zł

    Zamieniasz EUR na PLN po cenie sprzedaży waluty (dla Ciebie niekorzystnej bo
    złotówek więcej)

    > teraz kupujesz CHF po cenie 2.82 =36285,46 CHF

    Kupujesz CHF po cenie kupna waluty (dla Ciebie niekorzystnej bo CHF więcej)

    Podsumowując:
    Miałeś do spłaty (w PLN)
    ***************
    Kredyt_w_EURO * k_sprzedaży_EURO
    ***************

    Będziesz miał do spłaty (w PLN)
    ****************************
    [(Kredyt_w_EURO * k_sprzedaży_EURO)/k_kupna_CHF]*k_sprzedaży_CHF
    ************************************

    Ostatecznie kwota kredytu w PLN zwiększy się o

    100*(k_sprzedaży_CHF - k_kupna_CHF)/k_kupna_CHF

    co przy dzisiejszych kursach np. w PKOBP daje 4,08%. Do tego dojdzie jeszcze
    pewno prowizja za przewalutowanie.

  • 6. Data: 2003-05-29 22:03:19
    Od: Maciek <a...@n...pl>

> [...]
    > 2. kurs CHF w stosunku do EUR nie koniecznie musi być tak stabilny, a kiedyś

    wlasnie tego dotyczylo moje pytanie w pirwszym
    liscie i tego sie troche obawiam

    > BTW. dlaczego nie brałeś kredytu od razu w CHF ?

    myslalem o splacie rat w euro bez przeliczania ale
    to chyba odlegla perespektywa 2008 2009 rok

    dziekuje wszystkim za odpowiedzi

  • 7. Data: 2003-05-30 07:21:00
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

> [...]
    >
    > 100*(k_sprzedaży_CHF - k_kupna_CHF)/k_kupna_CHF
    >
    > co przy dzisiejszych kursach np. w PKOBP daje 4,08%. Do tego dojdzie

    nie za bardzo rozumiem twojej wypowiedzi - co ona ma na celu ?:)

    kwota kredytu zwiększy się i ... i będziesz miał oprocentowanie niższe o
    połowę
    czyli całkowita kwota zadłużenia - kapitał + odsetki będzie niższa w CHF niż
    przy EURO

    gdyby nie wymienione przez mnie dwa inne czynniki (zmienność oprocentowania
    oraz wartości CHF/EUR) to sam zastanawiałbym się nad taką zamianą

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 8. Data: 2003-05-30 08:26:15
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    a podaj prosze warunki tego kredytu:
    Jakie masz oprocentowanie? po jakim kursie wziales?
    jaki to bank? ile pozostalo do splaty?

  • 9. Data: 2003-05-30 14:14:43
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > gdyby nie wymienione przez mnie dwa inne czynniki (zmienność oprocentowania
    > oraz wartości CHF/EUR) to sam zastanawiałbym się nad taką zamianą

    Moja wypowiedz była uściśleniem pierwszej części Twojej. Pokazałem dokładnie o
    jaki procent wzrasta kredyt po przewalutowaniu; to są oczywiście straty.
    Pózniej wystepuje proces odrabiania strat. Zakładając równe raty kapitałowe
    przyblizony wzór na łączne odsetki ma postac

    K*e*t/2,

    gdzie
    K - kapitał
    t - liczba lat
    e - oprocentowanie (w ułamku)

    Stąd łącznie do spłaty przed przewalutowaniem (w PLN)

    (1) K + K*e[EURO]*t/2

    Po przewalutowaniu

    (2) w*K +w*K*e[CHF]*t/2

    gdzie
    K - kapitał przed przewalutowaniem w PLN
    w - wrost kapitału z tytułu przewalutowania (np. w= 1,04 gdy zerowa prowizja za
    przewalutowanie, gdy nie zerowa, np 2%, to w = 1,04+0,02=1,06)
    e[EURO] - oprocentowanie kredytu w EURO (w ułamku)
    e[CHF] - oprocentowanie kredytu w CHF (w ułamku)

    Zakładając
    (a) - stałość oprocentowania
    (b) - stałość kursów sprzedaży obu walut
    przez porównanie (1) z (2) łatwo wyznaczyc czy operacja sie opłaca.

    PUŁAPKI:
    (a) relacje pomiędzy oprocentowaniem w EURO i CHF moga sie zmieniać (to jest
    Twoja uwaga)
    (b) relacje pomiędzy kursami sprzedazy obu walut moga sie zmieniac (o tym nie
    wspominałeś a jest to bardzo istotny czynnik).

    Pozdrowienia Tensor1.

    PS Przepraszam, za tak łopatologiczne wywody, ale mogą to czytać ludzie, którzy
    nie mają żadnej wiedzy w poruszanym temacie.

  • 10. Data: 2003-05-30 14:18:36
    Od: t...@p...onet.pl

    PS Przepraszam o drugiej pułapce tez wspominałeś. Nie doczytałem, jeszcze raz
    przepraszam. Tensor1.