  • 1. Data: 2004-01-06 10:15:31
    Temat: [poczta] PZW czyli 'Pocztowe zlecenie wypłaty'
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Od 01 stycznia br. PPUP "Poczta Polska" świadczy w obrocie krajowym nową,
    przydatną usługę - Pocztowe zlecenie wypłaty (PZW), wprowadzoną w miejsce
    stosowanego do końca 2003 r. świadczenia dodatkowego do przekazu pocztowego
    "traktowanie przekazu pocztowego jako telegraficznego".
    Usługa PZW świadczona jest we wszystkich urzędach pocztowych od poniedziałku
    do piątku i polega na przekazaniu przez placówkę nadawczą, za pomocą łączy
    teleinformatycznych, danych niezbędnych placówce oddawczej do wypłaty
    adresatowi kwoty wynikającej z PZW. Wypłata może nastąpić pod adresem
    adresata wskazanym w PZW, może również nastąpić w dowolnej placówce
    pocztowej, jeśli nadawca skorzystał z bezpłatnego świadczenia "poste
    restante". Usługa ta jest skierowana w szczególności do klienta
    indywidualnego.
    Wykonywanie usługi PZW odbywa się na podstawie umowy. Umowę uważa się za
    zawartą z chwilą przyjęcia PZW przez placówkę nadawczą. Na dowód zawarcia
    umowy klient otrzymuje pokwitowanie. Do czasu wprowadzenia nowych druków
    PZW, wykorzystywane są dotychczasowe blankiety przekazów telegraficznych
    (MDT). Kwota określona w PZW nie jest ograniczona.

    Przy nadawaniu PZW klient może zlecić następujące usługi dodatkowe:
    - doręczenie przez kuriera w przypadku, gdy PZW jest adresowane do
    doręczenia i wypłaty w zamiejscowym obszarze doręczeń,
    - potwierdzenie odbioru,
    - wypłata adresatowi w lokalu placówki oddawczej (poste restante).

    Opłata za usługę jak również za usługi dodatkowe pobierana jest przy
    nadaniu. Doręczanie PZW odbywa się od poniedziałku do soboty w czasie godzin
    pracy placówek pocztowych doręczających PZW.
    PZW do doręczenia w miejscowym obszarze pocztowym i ze świadczeniem KURIER
    (do doręczenia w zamiejscowym obszarze pocztowym) winno być doręczone w
    terminie 6 godz od nadania, PZW do doręczenia w zamiejscowym obszarze
    pocztowym winno być doręczone w ciągu 8 godz. Do powyższych czasów nie
    wlicza się czasu poza godzinami pracy urzędu doręczającego (jeśli placówka
    jest czynna całodobowo - czasu między 22.00. a 6.00), przerw w urzędowaniu
    instytucji i firm, do których jest adresowane PZW, czasu od chwili
    pozostawienia zawiadomienia o nadejściu PZW do chwili jego podjęcia.
    Odpowiedzialność:
    Za opóźnione doręczenie PZW odszkodowanie wynosi połowę zasadniczej opłaty
    pobranej za jego nadanie.
    W przypadku niezrealizowania usługi PZW przysługuje odszkodowanie w
    wysokości kwoty pobranej za jego nadanie. Ponadto zwrotowi podlega kwota
    pieniężna określona w PZW oraz w całości opłata pobrana za wykonanie usługi.
    Prawo dochodzenia roszczeń przysługuje nadawcy (lub adresatowi, w przypadku
    gdy nadawca zrzeknie się swych roszczeń na rzecz adresata).
    Reklamację można zgłaszać na podstawie dowodu wpłaty w terminie 12
    miesięcycy od dnia następnego po dniu nadania.

    Koszt usługi podstawowej to 1% kwoty wskazanej w PZW + 4,70 zł.

    Dziś przetestowałem rano PZW na poste restante.
    Adresat odebrał kwotę w Poznaniu po ok. 40 minutach od chwili przyjęcia PZW
    w okienku nadawczym w Gliwicach.

    Przydatne zwłaszcza, gdy jedzie się gdzieś daleko z kartą, która straciła
    kilka dni wcześniej ważność i nie można podjąć gotówki z bankomatu :-P

  • 2. Data: 2004-01-06 10:30:47
    Temat: Re: [poczta] PZW czyli 'Pocztowe zlecenie wypłaty'
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl> writes:
    > Koszt usługi podstawowej to 1% kwoty wskazanej w PZW + 4,70 zł.
    >
    > Dziś przetestowałem rano PZW na poste restante.

    Czy to jest drozej/taniej szybciej/wolniej lepiej/gorzej/inaczej, niz
    bylo z tymi "przekazami traktowanymi jako telegraficzne"?

    MJ

  • 3. Data: 2004-01-06 10:56:28
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik Michal Jankowski napisał:

    | Czy to jest drozej/taniej szybciej/wolniej lepiej/gorzej/inaczej, niz
    | bylo z tymi "przekazami traktowanymi jako telegraficzne"?

    Technologia zasadniczo taka sama. Druku nowego jeszcze nie ma, więc na
    starym druku
    "Przekaz telkegraficzny" przekreśla się tę nazwę i wpisuje "PZW" :-)))
    Gwarantowane terminy doręczenia chyba takie same - nie widziałem jeszcze
    regulaminu.
    Odszkodowanie za opóźnienie i utratę oblicza się inaczej.

    Co do ceny, to trudno porównywać, bo też jest liczona inaczej:

    Do tej pory płaciło się tak:

    1) za przekaz pocztowy
    do 50 zł - 4,50 zł
    ponad 50 zł do 100 zł - 5,50 zł
    ponad 100 zł za każde następne 20 zł lub ich część - 0,20 zł
    2) za traktowanie pp jako telegraficznego - 11,00 zł
    Inne świadczenia kosztowały:
    - doręczenie przez posłańca przekazu pocztowego traktowanego jako
    telegraficzny poza miejscowym obszarem pocztowym - 11,00 zł
    - poste restante - 1,10 zł
    - potwierdzenie odbioru - 1,90 zł
    - zwrot przekazu po wyczerpaniu możliwości doręczenia - jak za pp o
    najniższej kwocie

    Obecnie opłata zasadnicza za PZW wynosi 1% + 4,70 zł.
    Świadczenia dodatkowe:
    - doręczenie przez kuriera PZW poza miejscowym obszarem pocztowym - 10,00 zł
    - poste restante - bezpłatnie
    - potwierdzenie odbioru - 1,90 zł
    - zwrot przekazu po wyczerpaniu możliwości doręczenia - nie wiem :)

    Pozdr.