  • Data: 2002-04-23 16:44:33
    Temat: oszczędności a wydatki a rozwój gospodarczy
    Od: "inkoguto" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marcin F" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:3CC5596A.EBAAA4B4@interia.pl...
    > Nie jestem ekspertem, ale chowanie pieniedzy do skarpety chyba
    > nie stymuluje gospodarki dodatnio ? :)

    A orientuje się ktoś jak to wygląda w liczbach ??? (rzędy wielkości albo
    procenty)
    Tzn.:
    1. ile rocznie wynoszą wypłaty (pensje, dochody, itp.) wszystkich obywateli
    Polski.
    2. ile wynosi średnioroczna suma oszczędności wszystkich obywateli Polski
    3. ile wynoszą wydatki przedsiębiorstw (inwestycyjne + bieżące) rocznie

    Bo może się okazać, że oszczędności obywateli są małym procentem aktywów
    przedsiębiorstw i to czy obywatele odkładają na przyszłość, czy konsumują
    natychmiast nie ma ogromnego wpływu na rozwój gospodarczy.

    Do tej oceny potrzebowałbym jeszcze wiedzieć ile obywatele mają wydatków
    "przymusowych" typu jedzenie, mieszkanie, ubranie, energia a ile wydają na
    dobra "ponadminimalne" typu sprzęt AGD , samochód, dom..., bo dopiero te
    mogą napędzić koniunkturę

    A dziura budżetowa to c.a. 90 mld - ile to najtańszych nowych samochodów lub
    telewizorów czy pralek???

    Na dodatek, kto oszczędza na starość ? Przecież nie ci najbiedniejsi,
    których jest najwięcej, których największym zmartwieniem jest czy "wystarczy
    do następnej wypłaty"
    Ani ci najbogatsi, bo oni już mają wille, samochody itp.

    Potrzebna jest klasa średnia... nowobogaccy... ci "muszą" kupować domy z ich
    wyposażeniem.
    Tylko skąd ma się ich dużo więcej wziąć ??? Ma ktoś receptę na to?