  • 1. Data: 2013-10-16 07:12:39
    Temat: da się (?)... (bez pieniędzy)
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    Zastanawiam się tylko co się stanie z honorarium za książkę... ;)

    http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/956468,Od-czt
    erech-lat-zyje-bez-pieniedzy-Wlasnie-wydal-ksiazke

    Berlińczyk Raphael Fellmer, który od czterech lat nie używa żadnych
    środków płatniczych, opisał swoje doświadczenia w książce "Gluecklich
    ohne Geld" ("Szczęśliwy bez pieniędzy").

    Raphael Fellmer wraz z żoną i dzieckiem prowadzi radykalny "strajk
    pieniężny". Na prawo do dachu nad głową zarabia pomagając w domu i w
    ogrodzie, korzysta wyłącznie z ubrań, które inni oddają bezpłatnie, a
    artykuły spożywcze, przeznaczone do wyrzucenia z uwagi na upływający
    termin przydatności do spożycia, dostaje za darmo od supermarketów z
    produktami ekologicznymi.
    Swoje doświadczenia z ostatnich czterech lat Fellmer spisał w książce
    "Szczęśliwy bez pieniędzy". Monachijskie wydawnictwo Redline
    poinformowało, że połowa nakładu książki - na życzenie jej autora -
    zostanie rozdana za darmo. Wersja elektroniczna będzie całkowicie
    bezpłatna.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 2. Data: 2013-10-16 09:48:36
    Temat: Re: da się (?)... (bez pieniędzy)
    Od: "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    Użytkownik "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > artykuły spożywcze, przeznaczone do wyrzucenia z uwagi na upływający
    > termin przydatności do spożycia, dostaje za darmo od supermarketów z

    To teraz wyobraźmy sobie, że 3 mln berlińczyków ustawia
    się po darmowe artykuły z upływającym terminem przydatności
    do spożycia :)

    Czytałem kiedyś o dziennikarzu amerykańskim, który w ramach
    eksperymentu przez rok żył (z rodziną!) bez pieniędzy. Barter,
    darmowe jedzenie, własny kompost na balkonie, siedzenie
    wieczorami przy świeczkach, zero samochodu czy komunikacji
    miejskiej - tego typu klimaty. Chyba już po miesiącu żona się
    zbuntowała i musiał pójść na jakieś ustępstwa :)

    A potem sporo zarobił na książce opisującej w.w. i na szkoleniach
    z ekologicznego trybu życia :)

  • 3. Data: 2013-10-16 09:51:26
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 16.10.2013 07:12, sqlwiel pisze:
> [...]
    > środków płatniczych, opisał swoje doświadczenia w książce "Gluecklich
    > ohne Geld" ("Szczęśliwy bez pieniędzy").

    To chyba bardziej na jakąś grupę o tematyce społecznej ;)

    Swoją drogą nic nowego - już jakiś czas temu wymyślono nawet nazwę
    "freeganism".

  • 4. Data: 2013-10-16 11:12:17
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu środa, 16 października 2013 09:48:36 UTC+2 użytkownik ikarek napisał:

    > To teraz wyobraźmy sobie, że 3 mln berlińczyków ustawia
    >
    > się po darmowe artykuły z upływającym terminem przydatności
    >
    > do spożycia :)

    ale po pewnej modyfikacji to jest do zrobienia.

    Przeciez teraz tez pracuje na to by miec dach na glowa.
    Tak samo moze byc wieksza grupa ktora bedzie pracowac na to by otrzymac jedzenie.
    Po chwili pojawi sie tez handel wymienny, udostepnie Ci dach na glowa a Ty dasz mi
    troche tych ziemniakow ktore dostajesz za prace w X.

    Tylko..to powoli prowadzi do..ponownego odkrycia pieniadze...
    ale...z istotna roznica...bylby to, przynajmniej z poczatku;) prawidzwy-wartosciowy
    pieniadz a nie oparty na wzajemnym zaufaniu do instytucji panstwowych itp..nie byloby
    tez kredytow i calej otoczki z tego wynikajacej..hm..gospodarka bezprocentowa. (chyba
    ze ktos bedzie przyjmowac zboze na kredyt - dajesz troche przenicy, za rok oddam Ci
    wiecej;)

  • 5. Data: 2013-10-16 13:57:31
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-10-16 11:12, Krzysiek pisze:

    > Tak samo moze byc wieksza grupa ktora bedzie pracowac na to by otrzymac jedzenie.
    > Po chwili pojawi sie tez handel wymienny, udostepnie Ci dach na glowa a Ty dasz mi
    troche tych ziemniakow ktore dostajesz za prace w X.

    ... i w tym momencie wpieprza się między Was Vincent z wyciągniętą łapą
    i mówi "dawać 19% od świadczenia w naturze, bo obu poślę do pudła"
    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 6. Data: 2013-10-16 14:45:11
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu środa, 16 października 2013 13:57:31 UTC+2 użytkownik sqlwiel napisał:

    > ... i w tym momencie wpieprza się między Was Vincent z wyciągniętą łapą
    >
    > i mówi "dawać 19% od świadczenia w naturze, bo obu poślę do pudła"

    bedzie musial wykazac ze ziemniaki zostaly zjedzone przez osobe ktora udostepnila
    swoje mieszkanie, moze byc ciekawe :)

  • 7. Data: 2013-10-16 15:50:07
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2013-10-16 09:51, Andrzej Lawa pisze:
    > Swoją drogą nic nowego - już jakiś czas temu wymyślono nawet nazwę
    > "freeganism".

    Jak banki dalej będą takie pazerne, chronione...(ich dochody w czasach
    kryzysu nie spadają) To samo jakoś tak wyjdzie.
    A mgr Vincent to jeszcze będzie _prosił_ żeby troszeczkę tych kartofli
    mu dać. :-)

  • 8. Data: 2013-10-16 18:00:08
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2013-10-16 07:12, sqlwiel pisze:

> [...]
    > artykuły spożywcze, przeznaczone do wyrzucenia z uwagi na upływający
    > termin przydatności do spożycia, dostaje za darmo od supermarketów z

    Nie dość że pracuje na czarno to jeszcze uzyskuje inne dochody,
    dlatego rząd ma kija na takie szkodliwe jednostki.

  • 9. Data: 2013-10-16 20:46:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 16.10.2013 11:12, Krzysiek pisze:

> [...]
    > (chyba ze ktos bedzie przyjmowac zboze na kredyt - dajesz
    > troche przenicy, za rok oddam Ci wiecej;)

    To się nie uda. Obecny system wyewoluował z powyższego - po co
    przechodzić jeszcze raz taką samą drogę?

    Zgoda, że obecny pieniądz jest mocno fikcyjny. Nie jest to jakiś
    obiektywnie istniejący byt, ale punktowy system w miarę akceptowanego
    przez społeczeństwo podziału dóbr.

    Może to być krok w kierunku ewentualnej (i pewnie niezbyt bliskiej)
    przyszłości, kiedy ludzie zmądrzeją i "walutą" stanie się bezpośrednie
    uznanie pracy przez innych ludzi, bez pośrednictwa punktów czy
    gromadzonych bibelotów.

    PS: zawijaj wiersze!

  • 10. Data: 2013-10-16 20:59:54
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    W dniu środa, 16 października 2013 14:45:11 UTC+2 użytkownik Krzysiek napisał:

    > bedzie musial wykazac ze ziemniaki zostaly zjedzone przez osobe ktora udostepnila
    swoje mieszkanie, moze byc ciekawe :)

    Wystarczy, ze przysle komornika. Kilka dni temu naglosniono sprawe, w ktorej komornik
    zarekwirowal w celu wystawienia na licytacje domowe przetwory w sloikach. (Idiotyzm,
    ale fakt..)