  • 1. Data: 2008-04-08 17:48:12
    Temat: $$$, czy Franek - co byście brali?
    Od: Poldekk <n...@g...pl>

    Obecnie mam kredyt w złotówkach, ale podnoszą oprocentowanie w takim
    tempie, że mózg mi się lasuje. Dlatego chcę przewalutować kredyt, aby
    płacić mniejsze odsetki. Pozostało do zapłacenia jeszcze 349 rattt...

    Leżą przede mną dwie oferty przewalutowania:

    1. na dolara amerykańskiego

    podstawa LIBOR USD 1M
    marża 1,5%

    na dziś oprocentowanie wychodzi 4,22%

    spread na dziś to ok. 3,6%

    2. na franka szwajcarskiego

    podstawa LIBOR CHF 3M
    marża 1,1%

    na dziś wychodzi 3,97%

    spread na dziś ok. 4,5%

    Co byście wybrali i dlaczego?
    Albo czego byście nie wybrali i dlaczego?

    Czy marża 1,5% i LIBOR 1M, w przypadku dolara, to nie jest przypadkiem
    jakaś próba naciągnięcia klienta?

  • 2. Data: 2008-04-08 18:42:32
    Temat: Re: $$$, czy Franek - co byście brali?
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "Poldekk" <n...@g...pl> wrote in message

    > Co byście wybrali i dlaczego?
    > Albo czego byście nie wybrali i dlaczego?

    Wstrzymaj sie pare miesiecy z przewalutowaniem, bo stracisz na tym.
    najpozniej w maju waluty sporo podrozeja, bo zbliza sie okres wyplaty
    dywidend w spolkach (ok. 15mld zl) i spora czesc przejdzie przez rynek
    walutowy, gdyz zachodni wlasciciele musza wywiezc zyski do siebie. Lipiec,
    sierpien jak zlotowka sporo oslabnie mozesz zaryzykowac wymiane. Musisz byc
    czujny z kredytem walutowym, bo mozliwe, ze ta cala polityka RPP walki z
    inflacja doprowadzi do sporej zadyszki w gospodarce oraz uderzy w
    kredytobiorcow (przyklad jak w USA) i w nastepnym roku beda musieli znacznie
    ciac stopy.

  • 3. Data: 2008-04-08 18:59:42
    Od: Poldekk <n...@g...pl>

    Krzysztof wrote:

> [...]
    > dywidend w spolkach (ok. 15mld zl) i spora czesc przejdzie przez rynek
    > walutowy, gdyz zachodni wlasciciele musza wywiezc zyski do siebie.

    Będą zamieniać złotówki na dolary amerykańskie i/lub franki
    szwajcarskie? Nie znam się, ale wydaje mi się, że jeżeli już, to raczej
    chyba na euro - ?

> [...]
    > polityka RPP walki z inflacja doprowadzi do sporej zadyszki w gospodarce
    > oraz uderzy w kredytobiorcow (przyklad jak w USA) i w nastepnym roku

    Tego fragmentu nie rozumiem. Na razie polityka uderza ostro w
    kredytobiorców złotowych, czyli takich jak ja obecnie. W lecie zeszłego
    roku mój kredyt był oprocentowany na 5,3%, teraz już 7,2% i nadal
    rośnie.. Do tego wartość złotówki cały czas rośnie. Przez ostatnie pół
    roku jestem w plecy ze 20 tysięcy złotych na tym, że miałem kredyt w
    złotówkach, a nie np. we franku, czy też dolarze USA.

  • 4. Data: 2008-04-08 19:31:51
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    > Będą zamieniać złotówki na dolary amerykańskie i/lub franki szwajcarskie?
    > Nie znam się, ale wydaje mi się, że jeżeli już, to raczej chyba na euro -
    > ?

    To jest kompletnie bez znaczenia, co beda kupowac, istotne jest to, ze beda
    sprzedawac PLN. Nawet gdyby kupowali tylko EUR to relacje innych walut do
    EUR wyznacza kursy USD/PLN czy CHF/PLN.

> [...]
    > w plecy ze 20 tysięcy złotych na tym, że miałem kredyt w złotówkach, a nie

    To juz przeszlosc, nie mysl o tym co bylo, ale co moze byc. To tak jakbyc
    ogladal reklame funduszy inwest. pokazujacych jakie zyski mialy w
    przeszlosci. Watpie, zeby spowolnienie gospodarki swiatowej nie odbilo sie
    na Polsce, teraz zyjemy w globalnej wiosce. Wartosc PLN rosnie bo plynie do
    nas kapital sekulacyjny, zeby zarobic wiecej niz na zachodzie, bo inne banki
    albo zastopowaly podwyzki lub obnizaja jak w USA. Oplacalnosc eksportu
    drastycznie pogarsza sie, coraz gorszy jest bilans obrotow biezacych, a
    Polska nie nazywa sie USA i nie mozna miec nadziei, ze my tak samo jak
    Ameryka bedziemy ciagle zyc na kredyt jako cale panstwo.
    Biorac kredyt w walucie wystawiasz sie na ryzyko walutowe. banki przerzucaja
    cale ryzyko na ciebie. Oczywiscie, mozna sie zabezpieczyc przed takim
    ryzykiem, ale watpie, zeby wiekszosc kredytobiorcow tak robila. Sa ludzie,
    ktorzy znaja sie na zabezpieczaniu i doradzaja przedsiebiorcom jakie
    instrumenty pochodne kupowac, wymyslaja odpowiednie strategie (opcje
    walutowe itp), ja sie na tym nie znam, ale mozesz sporo poczytac w
    internecie na ten temat. np.
    http://alphafs.com.pl/raporty/AFS-Weekly-Technical-R
    eview-2008-04-05.pdf

  • 5. Data: 2008-04-08 20:20:24
    Od: Sławomir Szyszło <s...@C...list.pl>

    Dnia 2008-04-08 20:59, Użytkownik Poldekk napisał:
> [...]
    > roku jestem w plecy ze 20 tysięcy złotych na tym, że miałem kredyt w
    > złotówkach, a nie np. we franku, czy też dolarze USA.

    Jak to jesteś w plecy? Przecież to zupełnie teoretyczna strata, tak samo
    jakbyś myślał "co bym sobie kupił, gdybym jednak wysłał ten kupon Lotto i
    wygrał w zeszłą sobotę".

    W plecy to możesz być, jak przewalutujesz (pamiętaj, że tu już tracisz na
    spreadzie) i PLN się osłabi. Wtedy to będzie zupełnie realna strata.

    --
    Sławomir Szyszło

  • 6. Data: 2008-04-08 20:59:50
    Od: Poldekk <n...@g...pl>

    Sławomir Szyszło wrote:

    > W plecy to możesz być, jak przewalutujesz (pamiętaj, że tu już tracisz
    > na spreadzie) i PLN się osłabi. Wtedy to będzie zupełnie realna strata.

    Na razie sytuacja wygląda tak, że płacę o kilkaset złotych miesięcznie
    wyższe raty, niż płaciłbym mając kredyt w walucie.

  • 7. Data: 2008-04-09 10:20:38
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    No właśnie chciałem Cie o to zapytać: to obie oferty z tego samego banku??
    Bo do tej pory banki nie róznicowały specjalnie marżą i liborem ofert we franiszkach
    i waszyngtonach
    JaC

    -----

  • 8. Data: 2008-04-09 10:46:00
    Od: "axell" <a...@p...onet.pl>

    > 1. na dolara amerykańskiego
    >
    > podstawa LIBOR USD 1M
    > marża 1,5%
    >
    > na dziś oprocentowanie wychodzi 4,22%

    Trochę wróżenie z fusów ale ja bym brał w dolarach. Jak na mój gust to stopy
    są sztucznie przycięte dla dobra ogółu więc waluta będzie się osłabiać siłą
    rzeczy. Ile czasu to potrwa nie wiadomo - jednak to nie sądzę żeby za szybko
    USA wycofało się z niskich stóp (w najgorszym dla wypadku w USA dojdzie do
    kryzysu i stopy gwałtownie wzrosną ale $ bedzie wtedy śmieciem i spłata
    bedzie fraszką) a w europie wszystko wskazuje że jednak stopy wzrosną.

    Pozdrawiam
    axell

  • 9. Data: 2008-04-09 10:59:58
    Od: " " <n...@g...pl>

    666 <u...@w...eu> napisał(a):

    > No właśnie chciałem Cie o to zapytać: to obie oferty z tego samego banku??
    > Bo do tej pory banki nie róznicowały specjalnie marżą i liborem ofert we franis
    > zkach i waszyngtonach

    Tak, tak, to jest oferta tego samego banku, w którym mam obecnie ten sam
    kredyt w złotych. Początkowo zaproponowali marżę 1,5% we franku. Po napisaniu
    pisma i 3 tygodniach oczekiwania obniżyli marżę dla franka do 1,1%. Nie wiem,
    być może gdybym napisał kolejne pismo, to zeszli by też z marżą na kredyt
    dolarowy.

  • 10. Data: 2008-04-09 11:18:24
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    I tak zrób (masz już argument: marżę we frankach) i przewalutowuj na dolary - no i na
    dziś bardziej się opłaca dla $$ 6M
    niż 1M, ale to może się odwrócić.

    Uzasadnienie:
    Kredyt we frankach to gra na niższe oprocentowanie Libor niż Wibor, przy mniej więcej
    stabilnym kursie do złotego.
    Kredyt w dolarach to jednoczesnie gra na niższe oprocentowanie Libor niż Wibor, i na
    słabnacy kurs $ do złotego.
    JaC

    -----