  • 1. Data: 2004-05-27 08:56:44
    Temat: bumerang: kredyt walutowy. Czy dzisiaj warto?
    Od: Wojtek <w...@w...nq.pl>

    Witam wszystkich,

    Zapraszam do dyskusji nt. waluty, którą obecnie warto rozważać myśląc o
    kredycie.

    Wiem, że temat co jakiś czas jest wałkowany. Prześledziłem jednakże
    listę od początku roku i nie nadal nie mam przekonania co do swoich myśli.

    Rozważam uruchomienie kredytu 100tys. zł na 10 lat.
    W banku, którym się interesuję oprocentowanie kredytów złotówkowych
    wynosi 3,5% marża + WIBOR 6m.
    W przypadku kredytu EUR czy też CHF marża wynosi 4,5% + LIBOR.
    Różnica w przypadku EUR i zł to 3,5% - to dużo jak na taki kredyt, do
    tego długoterminowy.

    Wiem, że najbardziej bezpieczne jest kredytowanie w walucie, w której
    się zarabia. Biorę jednakże pod uwagę kilka aspektów:

    1. Twierdzi się, że polska waluta jest zdewaluowana - teoretycznie wraz
    ze wzrostem gospodarki powinna stawać się bardziej wartościowa.
    2. Od kilku miesięcy WIBOR wciąż roście. NBP w końcu podniesie stopy
    procentowe, więc WIBOR z pewnością szybko nie spadnie.
    3. Załóżmy optymistycznie, że za 5 lat wejdziemy do uni monetarnej -
    wtedy będziemy zarabiać w EUR, a zatem ta waluta wydaje mi się z tego
    powodu lepsza od CHF.

    Reasumując; wydaje mi się, że obecnie kredyt w EUR jest wart uwagi.

    Co o tym sądzicie?

    Pozdrawiam,

    Wojtek

  • 2. Data: 2004-05-27 12:27:06
    Temat: Re: bumerang: kredyt walutowy. Czy dzisiaj warto?
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    Użytkownik "Wojtek" <w...@w...nq.pl> napisał w wiadomości

    Powieniens sobie na poczatku zadac inne pytania:
    1. Czy chce spekulowac czy wole miec swiety spokoj?
    2. Jesli chce spekulowac, cz jestem przygotowany na poniesienie straty na
    skutek blednej decyzji?

    Dopiero jak odpowiesz sobie na te dwa pytania, dalsze maja sens.

    P.S.
    Kurs Koszyk/Pln wyszedl dolem z trzyletniego klina zwyzkowego. Skonczyl sie
    stary trend deprecjacji naszej waluty.

    Malin

    Jacek Maliszewski - Analityk FOREX
    EFIX Polska - www.efixpolska.com
    Oddział Szczecin, Monte Cassino 24
    tel.: (91) 422-84-63; 601-247-423

  • 3. Data: 2004-05-27 13:55:51
    Od: Wojtek <w...@w...nq.pl>

    > Powieniens sobie na poczatku zadac inne pytania:
    > 1. Czy chce spekulowac czy wole miec swiety spokoj?
    > 2. Jesli chce spekulowac, cz jestem przygotowany na poniesienie straty na
    > skutek blednej decyzji?

    Zadałem sobie - chcę spekulować przyjmując pewien margines
    bezpieczeństwa. Jak wyliczyłem - dopóki kurs EUR/zł nie osiągnąłby
    wartości 5,48 - kredyt w EUR będzie opłacalny. Przyjmuję, że w przypadku
    niepokojących informacji będę mógł dokonać przewalutowania. Jednocześnie
    chcę analizować na bieżąco koszty kredytu w EUR porównując je do
    kosztów w zł. Dopóki kredyt ten będzie opłacalny - mogę go nie
    przewalutowywać.

    Czy moje podejście do sprawy jest prawidłowe?

    > P.S.
    > Kurs Koszyk/Pln wyszedl dolem z trzyletniego klina zwyzkowego. Skonczyl sie
    > stary trend deprecjacji naszej waluty.

    Nie jestem specjalistą, ale zgodnie z analizą techniczną - czy nie
    oznacza to, że można się spodziewać odwrócenia trendu?

    Wojtek

  • 4. Data: 2004-05-27 14:09:43
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    > Czy moje podejście do sprawy jest prawidłowe?

    :)Jak najbardziej :)

    > Nie jestem specjalistą, ale zgodnie z analizą techniczną - czy nie
    > oznacza to, że można się spodziewać odwrócenia trendu?

    Juz tak szybko? Ledwie zakielkowal nowy trend, a ty juz oczekujesz jego
    odwrocenia? Poprzedni trwal 2 lata i 9 miesiecy. Mediana cykli na rynkach
    walutowych to 3 lata :)

    P.S. Jesli chcesz wziac kredyt w walucie obecj to pomysl o CHF

  • 5. Data: 2004-05-27 15:30:52
    Od: Wojtek <w...@w...nq.pl>

    > sie

    > Juz tak szybko? Ledwie zakielkowal nowy trend, a ty juz oczekujesz jego
    > odwrocenia? Poprzedni trwal 2 lata i 9 miesiecy. Mediana cykli na rynkach
    > walutowych to 3 lata :)

    Oj, to ja źle zrozumiałem :-)
    Nie doczytałem dokładnie - rozumiem, skoro skończył się stary trend
    deprecjacji, to teraz mamy trend odwrotny, a zatem to ostatni dzwonek,
    aby wziąć kredyt jeszcze zanim złotówka bardziej się nie umocni. Dobrze
    kumam?

    > P.S. Jesli chcesz wziac kredyt w walucie obecj to pomysl o CHF

    Wymyśliłem sobie, że skoro mamy za kilka lat wejść do uni walutowej, to
    lepiej od razu mieć euro - uniknąłbym wtedy przewalutowania.
    Źle myślę?

    Wojtek

  • 6. Data: 2004-05-27 17:03:32
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

> [...]
    > deprecjacji, to teraz mamy trend odwrotny, a zatem to ostatni dzwonek,
    > aby wziąć kredyt jeszcze zanim złotówka bardziej się nie umocni. Dobrze

    Tak mnie sie zdaje. Ale moge sie mylic :)

    > Wymyśliłem sobie, że skoro mamy za kilka lat wejść do uni walutowej, to
    > lepiej od razu mieć euro - uniknąłbym wtedy przewalutowania.
    > Źle myślę?

    Ale do EMU wejdziemy dopiero za 6-7 lat. Do tego czasu jeszcze ze dwa razy
    przewalutujesz kredyt plynac na fali nowych trendow :)

  • 7. Data: 2004-05-27 17:14:23
    Od: Wojtek <w...@w...nq.pl>

    > Ale do EMU wejdziemy dopiero za 6-7 lat. Do tego czasu jeszcze ze dwa razy
    > przewalutujesz kredyt plynac na fali nowych trendow :)

    Hmm, mam szczerą nadzieję, że kredyt uda mi się wcześniej spłacić. ;-)
    Z drugiej strony - jeśli sądzisz, że trendy są tak powtarzalne, to może
    lepiej odczekać ze 2 lata, może wtedy WIBOR będzie mniejszy, a następnie
    przewalutować na zł.

    Swoją drogą; dlaczego CHF miałby być lepszy od EUR ?
    Dawniej twierdzono, że frank jest bardziej stabilny, ale to chyba
    był/jest tylko argument marketingowy. Cóż to za stabilność, skoro jego
    wykres niemal jak cień podąża za euro.

    Wojtek

  • 8. Data: 2004-05-27 17:29:08
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

> [...]
    > Z drugiej strony - jeśli sądzisz, że trendy są tak powtarzalne, to może
    > lepiej odczekać ze 2 lata, może wtedy WIBOR będzie mniejszy, a następnie

    Ja mam zamiar tak wlasnie zrobic ze swoim. Roznica jest tylko taka, ze
    spalacem kredyt w USD. Moze jak bede mial szczescie to przewalutuje na PLN
    po 3 Zlote za Dolara... A moze wczesniej przewalutuje wlasnie na CHF.

> [...]
    > Dawniej twierdzono, że frank jest bardziej stabilny, ale to chyba
    > był/jest tylko argument marketingowy. Cóż to za stabilność, skoro jego

    Stabilny? hehe ale co oznacza stabilny? Malo zmienny? Akurat jest dokladnie
    odwrotnie. Dzis przykladowo CHF mial najwieksza amplitude wahan wzgeldem
    pozostalych glownych walut swiatowych. CHF warto wybrac dlatego, ze az o 2%
    masz nizsza stope niz dla EUR.To spora roznica. Dlatego stawiam teze, ze w
    ciagu najblizszych 2-3 leta CHF bedzie sie utrzymywac w tenedzie spadkowym
    wzgledem USD i EUR. Ale rzecz jasna moge sie mylic.

  • 9. Data: 2004-05-28 10:44:26
    Od: Wojtek <w...@w...nq.pl>

    > Ja mam zamiar tak wlasnie zrobic ze swoim. Roznica jest tylko taka, ze

    Mnie też to przekonuje.

    > ciagu najblizszych 2-3 leta CHF bedzie sie utrzymywac w tenedzie spadkowym
    > wzgledem USD i EUR. Ale rzecz jasna moge sie mylic.

    Obyś się zatem nie mylił :-)

    Pozdrawiam,

    Wojtek

  • 10. Data: 2004-05-28 11:12:01
    Od: "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com>

    > Obyś się zatem nie mylił :-)

    ale moglaby byc jeszcze przedtem lekka fala wtorna i umocnienie CHF, co bym
    przeskoczyl na te walute z USD tak przy poziomie 1,2000 Usd/Chf. :)