  • 1. Data: 2003-03-13 20:29:08
    Temat: Zmiany prowizji w Bankach (np Inteligo)
    Od: "zino" <...@o...pl>

    Art54 pkt 3. Prawa bankowego mówi:
    W umowie rachunku bankowego określa się ponadto wysokość prowizji i opłat za
    czynności związane z prowadzeniem rachunku i warunki ich zmiany.

    Jaka jest zatem skuteczność takiej jednostronnej zmiany ????

    Jeżeli zmianie ulega Tabela opłat i prowizji, to zmianie uległa Umowa, a ja
    jako strona tej Umowy muszę wyrazić na to zgodę (muszę mieć szansę na to, by
    się nie zgodzić na taką zmianę Umowy i wypowiedzieć ją, w związku z tym
    zmiany te mnie nie dotyczą !!!)

    Czy ja coś nie tak rozumuję ?

    Zino

  • 2. Data: 2003-03-13 20:43:34
    Temat: Re: Zmiany prowizji w Bankach (np Inteligo)
    Od: "zino" <...@o...pl>

    Użytkownik "zino" <...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    by
    | się nie zgodzić na taką zmianę Umowy i wypowiedzieć ją, w związku z tym

    I jeszcze coś:
    Ogólne warunki prowadzenia rachunków i świadczenia usług przez Powszechną
    Kasę Oszczędności Bank Polski SA dla Posiadaczy Kont Inteligo.
    Rozdz. 1, § 1, pkt 25)Tabela opłat i prowizji - stanowiący integralną część
    Umowy wykaz prowizji i opłat za korzystanie z produktów i usług Banku w
    zakresie Konta Inteligo,

  • 3. Data: 2003-03-13 22:51:09
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > za

    Było już dyskutowane wielokrotnie.
    Moim zdaniem po takiej zmianie, jeśli się na nią nie zgadzasz, masz prawo do
    wypowiedzenia umowy o prowadzenie rachunku i wówczas bank ma obowiązek
    zwrócić pobraną prowizję. Termin do skutecznego wypowiedzenia - tzn.
    takiego, by bank miał obowiązek zwrócić Ci kasę - określać powinna umowa. W
    okresie wypowiedzenia obowiązuje Cię oczywiście TOiP sprzed zmian.
    Praktyka jest niestety inna i banki generalnie zlewają to, ale sądze, że
    sprawa w sądzie jest do wygrania, choć zapewne dość długo by trwała (o ile
    bank nie poszedłby na ugodę).

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 4. Data: 2003-03-14 08:36:34
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał:

    > Było już dyskutowane wielokrotnie.

    Wlasnie ;)

    > Praktyka jest niestety inna i banki generalnie zlewają to, ale sądze, że
    > sprawa w sądzie jest do wygrania, choć zapewne dość długo by trwała (o ile
    > bank nie poszedłby na ugodę).

    Wystarczy do arbitra !

  • 5. Data: 2003-03-14 11:22:19
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Witek" <w...@p...onet.fi> napisał w wiadomości

    > Wystarczy do arbitra !

    Tylko, że banki chyba słabo się go boją?

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 6. Data: 2003-03-14 12:17:06
    Od: "zino" <...@o...pl>

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał w wiadomości
    | Użytkownik "zino" <...@o...pl> napisał w wiadomości
    | opłat
    | > |

> [...]
    do
    | wypowiedzenia umowy o prowadzenie rachunku i wówczas bank ma obowiązek

    Tylko żeby się na coś nie zgodzić, to najpierw muszę o tym wiedzieć !!!
    Tymczasem Inteligo (PKO BP SA) zmienia Umowe podpisana ze mna (!) nie
    informujac mnie o tym (!). Regula jest (czesto stosowany zapis w Umowach) ze
    wszelkie zmiany dokonywane moga byc jedynie na pismie ! To ja tymczasem
    zmienie jednostronnie Umowe, dajac ogloszenie w Gazecie Wyborczej, ze od
    dzisiaj Bank za to, ze mam u nich konto, musi placic mi 5 zl miesiecznie.
    Tak samo, tylko w druga strone. I co wtedy ? Bank ma prawo wypowiedziec mi
    Umowe pod warunkiem, ze czyta publiczne ogloszenia w GW !

    Termin do skutecznego wypowiedzenia - tzn.
    | takiego, by bank miał obowiązek zwrócić Ci kasę - określać powinna umowa.
    | okresie wypowiedzenia obowiązuje Cię oczywiście TOiP sprzed zmian.

    Dopoki nie potwierdze (zaakceptuje) nowych zasad, zawsze obowiazuje mnie
    stara TOiP.

    | Praktyka jest niestety inna i banki generalnie zlewają to, ale sądze, że
    | sprawa w sądzie jest do wygrania, choć zapewne dość długo by trwała (o ile
    | bank nie poszedłby na ugodę).

    To ja moge pojsc na ugode. Bank zlamal umowe i to ja skarzylbym ew. Bank o
    zagrabienie (niezgodne z Umowa) moich pieniedzy.
    Wyslalem zapytanie do Inteligo w tej sprawie. Ciekawe co odpisza. Dla mnie
    to jest zlodziejstwo. Nie po to pisze sie umowy i regulaminy, aby potem je
    jednostronnie lamac. Skoro cos jest "integralna czescia umowy" to musi byc
    przeze mnie, jako strone Umowy zaakceptowane. Chociazby w taki sposob, w
    jaki PKO BP SA informowalo o przejeciu zobowiazan BGB SA.

  • 7. Data: 2003-03-14 13:22:39
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > Tylko żeby się na coś nie zgodzić, to najpierw muszę o tym wiedzieć !!!

    Niby tak. Ale niekoniecznie. ;]

> [...]
    > Tak samo, tylko w druga strone. I co wtedy ? Bank ma prawo wypowiedziec mi
    > Umowe pod warunkiem, ze czyta publiczne ogloszenia w GW !

    Trochę za daleko się posuwasz :)) Zdecydowanie za daleko. Podając takie
    argumenty narażasz się na śmieszność. Ty nie masz uprawnień do zmieniania
    warunków prowadzenia rachunku. Możesz zgodzić się na to, co Ci zaproponują
    albo nie. Tyle.

    > Dopoki nie potwierdze (zaakceptuje) nowych zasad, zawsze obowiazuje mnie
    > stara TOiP.

    Bank nie może czekać w nieskończoność, aż łaskawie zdecydujesz się
    potwierdzić zmianę. To byłby absurd.

    > jednostronnie lamac. Skoro cos jest "integralna czescia umowy" to musi byc
    > przeze mnie, jako strone Umowy zaakceptowane. Chociazby w taki sposob, w
    > jaki PKO BP SA informowalo o przejeciu zobowiazan BGB SA.

    Nieprawda. Wystarczyłoby, że w Regulaminie (a jeszcze lepiej w umowie)
    znajdować się będzie zapis, który do Ci prawo wypowiedzenia umowy rachunku
    po każdej zmianie Umowy (albo jej integralnej części) w określonym terminie,
    np. 30 dni. W razie jeśli umowy nie wypowiesz, to uznaje się, że akceptujesz
    zmienione postanowienia. Taki zapis powoduje, że musisz pogodzić się ze
    zmianami, jeśli nie chcesz się interesować swoim rachunkiem. Jednocześnie
    nie jest ten obowiązek nadmiernie uciążliwy i aby nie przeoczyć jakiejś
    zmiany, nie musisz interesować się rachunkiem codziennie. 30-dniowy okres
    jest zupełnie wystarczający, choć jak dla mnie mógłby to być równie dobrze
    okres 14-dniowy.
    Oczywiście nie mogłoby być tak, że bank uznawałby, że dokonanie jakiejś
    czynności na rachunku (przelew, wypłata z bankomatu itp.) potwierdza zgodę
    na zmianę, bo to niczego by nie zmieniało.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 8. Data: 2003-03-14 14:49:29
    Od: "zino" <...@o...pl>

> [...]
    | warunków prowadzenia rachunku. Możesz zgodzić się na to, co Ci zaproponują

    Masz rację, specjalnie przejaskrawiłem by wykazać bezsens pewnych zapisów.
    Ale też nie do końca. Ja jestem z tych, co nie zgadzają się tak jak
    większość obywateli w RP na to co im bank zaproponuje. Przystępuję do
    negocjacji i - nie uwierzysz - okazuje się, że w 20% można coś zmienić nie
    zgadzając się na to !
    A tymsamym wynegocjować lepsze warunki i inną niż standardowa Umowę.

    | Bank nie może czekać w nieskończoność, aż łaskawie zdecydujesz się
    | potwierdzić zmianę. To byłby absurd.

    Nie w nieskończoność ! Nic takiego nie powiedziałem ! Bank musi mnie
    skutecznie poinformować (albo mieć dokument, który potwierdza, że bank
    dołożył wszelkich starań, aby mnie o tym poinformować)

> [...]
    terminie,
    | np. 30 dni. W razie jeśli umowy nie wypowiesz, to uznaje się, że

    Tak, pod warunkiem, że jestem skutecznie poinformowany o zmianach.

    Taki zapis powoduje, że musisz pogodzić się ze
    | zmianami, jeśli nie chcesz się interesować swoim rachunkiem.

    W żadnym regulaminie nie obliguje się posiadacza do zaglądania albo
    interesowania się nim conajmniej raz na miesiąc. Dlatego też bank musi mnie
    informować o zmianach, bo ja nie mam obowiązku sprawdzać, czy przypadkiem
    się coś nie zmieniło ! Jak chcę, to mogę tam nie zaglądać przez pół roku i
    nie łamię tym żadnych regulaminów i umów.

    Jednocześnie
    | nie jest ten obowiązek nadmiernie uciążliwy

    Jaki obowiązek ????? Gdzie masz napisane, że masz taki obowiązek ????

  • 9. Data: 2003-03-14 19:11:17
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał:
    > Tylko, że banki chyba słabo się go boją?

    Nie rozumiem.
    Ps. Mozna tez jednoczesnie do UOKiK ;)

  • 10. Data: 2003-03-14 20:05:03
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > Przystępuję do
    > negocjacji i - nie uwierzysz - okazuje się, że w 20% można coś zmienić nie
    > zgadzając się na to !
    > A tymsamym wynegocjować lepsze warunki i inną niż standardowa Umowę.

    I udało Ci się wynegocjować mniejszą prowizję za kartę albo prowadzenie?

    > Nie w nieskończoność ! Nic takiego nie powiedziałem ! Bank musi mnie
    > skutecznie poinformować (albo mieć dokument, który potwierdza, że bank
    > dołożył wszelkich starań, aby mnie o tym poinformować)

    No i ja się z tym nie zgadzam. W teorii, którą przedstawiam, nie jest to
    potrzebne.

    > terminie,
    > akceptujesz
    >
    > Tak, pod warunkiem, że jestem skutecznie poinformowany o zmianach.

    Albo uznaje się, że na zmiany się zgodziłeś, bo nie wypowiedziałeś się
    odmiennie,a upłynął wcześniej określony okres czasu.

    > Jednocześnie
    >
    > Jaki obowiązek ????? Gdzie masz napisane, że masz taki obowiązek ????

    No właśnie nigdzie, a imo powinno być. Bank unikąłby wówczas oskarżeń o
    nieinformowanie klientów o zmianach w TOiP, a klienci już nie musieli się
    bulwersować jaki to bank jest beznadziejny, że wprowadza nowe prowizje po
    kryjomu.

    Pozdrawiam,
    Washko