  • 31. Data: 2018-02-03 20:48:36
    Temat: Re: Wierni sie skonczyli?
    Od: z <...@...pl>

    Czemu nie najszczęśliwsze? Np. komuś by
    > się mogło zdawać że kreacja robiona przez bank komercyjny może
    > analogicznie do kreacji robionej przez bank emisyjny powodować inflację
    > a tak nie jest.

    OOO pryyyyy szalonyyyy :-)

    Skoro ustalono że chwilowa kreacja przez banki komercyjne istnieje i
    jest chwilowo ale przez cały czas więcej pieniędzy do wydania niż ich
    jest ... :-)
    Jedne znikają a drugie się pojawiają.

    To czemu niby to ma nie wpływać tak samo na inflację jak dodrukowanie
    pieniędzy przez państwo? Jedne są zapisem komputerowym a drugie siedzą
    powiedzmy w kieszeni Kowalskiego. Co za różnica?
    I jedne i drugie można tak samo wydać dokładnie na to samo.

  • 32. Data: 2018-02-03 20:57:56
    Od: z <...@...pl>

    > "Kreacja" bankowa tak naprawdę nie tworzy pieniędzy, ponieważ tylko
    > jedna "kopia" (ostatnia) pozostaje w obiegu. "Stare kopie" są zamrożone,
    > to są po prostu należności i zobowiązania, na których (np.) bank zarabia
    > (i to zwykle niemało). Tzw. "kreacja" pieniędzy nie zmienia ich sumy,
    > możliwości nabywcze społeczeństwa itp. nie zmieniają się itd.

    Pryyyy :-)

    Jak to się nie zmieniają? Za te zamrożone pieniądze można kupować towary
    a nawet handlować "zamrożonymi" jako należnościami.
    JAK TO MA NIE WPŁYWAĆ NA MOŻLIWOŚCI NABYWCZE?
    Albo w inny sposób np. na pozycję rynkową "posiadacza" zamrożonych która
    to pozycja generuje rzeczywiste zyski.
    Czy tylko ja dostrzegam tu błąd logiczny?

  • 33. Data: 2018-02-03 22:04:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 20:48:36 +0100, z napisał(a):

    > Co za różnica?

    Taka że banki komercyjne są pod (jakąś) kontrolą a bank emisyjny w
    zasadzie nie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 34. Data: 2018-02-03 22:07:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 20:40:13 +0100, z napisał(a):

    > To taka chwilowa kreacja pieniędzy powoduje że w każdym czasie jest ich
    > do użycia więcej niż jest ich fizycznie na kontach czy w skarbcu :-)
    > Jedne znikają a na ich miejsce pojawiają się nowe. Takie koło fortuny
    > tworzące coś z niczego...

    Przecież bank emisyjny prowadzi taką politykę pieniężną w której ilość
    pieniądza generowanego na rynku przez banki komercyjne jest kontrolowana
    i uwzględniana w tej polityce. Nie ma tak że jakiś komercyjniak powie
    sobie "no to się wzbogaćmy" i nawydaje kredytów ile zechce. Wiadomo z
    góry ile tego będzie i to się uwzględnia centralnie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 35. Data: 2018-02-03 22:25:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 22:07:33 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > sobie "no to się wzbogaćmy" i nawydaje kredytów ile zechce. Wiadomo z
    > góry ile tego będzie i to się uwzględnia centralnie.

    Nie wiem czy tak wiadomo - pamietasz niedawny angielski artykul
    dyskutowanyt na grupie ? Mechanizmy kontroli wydaja sie
    niewykorzystane, banki same sie ograniczaja, w celu utrzymania
    plynnosci.

    No i ... tak jakbys prezentowal poglad z youtuba.
    Nie moze tak sobie "nawydawac kredytow". Musi najpierw sciagnac
    pieniadze/depozyty czyli z reguly podniesc odsetki, potem znalezc
    klientow na kredyty, czyli najlepiej obnizyc odsetki, a potem jeszcze
    zarobic i nie splajtowac po drodze :-)

    J.

  • 36. Data: 2018-02-03 22:35:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 3 Feb 2018 19:02:46 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Nawet i wtedy jest forma kreacji. Kredytobiorca ma 100zl w
    > kieszeni,
    > a deponent ma 100zl ... w banku na koncie :-)

    A co zrobi bank gdy deponent w tym momencie zarząda zwrotu?

    --
    Marek

  • 37. Data: 2018-02-03 22:46:25
    Od: z <...@...pl>

    > Taka że banki komercyjne są pod (jakąś) kontrolą a bank emisyjny w
    > zasadzie nie.

    To nie jest odpowiedź na pytanie.
    A tą kontrolą mnie nie rozśmieszaj :-)

    I tu i tu taka sama gu...a kontrola

    Właśnie dowiedliśmy że banki kreują pieniądze.
    Dzieje się to obok dodrukowywania przez państwa.
    Dzieje się to ciągle i ciągle do wydania jest więcej pieniędzy niż jest
    ich fizycznie czy w zapisach komputerowych.
    Można nawet zaryzykować tezę że nadzory próbują ten bezwstydny proceder
    jakoś powstrzymać a różni lobbyści ubierają te ogromne zyski na obrocie
    nie istniejącym pieniądzem (genialne w swojej prostocie) w teorie
    służące rozwojowi gospodarczemu.
    Teoria że dług jest DOBRY już dawno się skompromitowała a ta karawana
    jedzie dalej ku upadkowi gospodarek, narodów, społeczeństw.
    Czas powiedzieć DOŚĆ :-)

  • 38. Data: 2018-02-03 22:48:54
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 22:25:29 +0100, J.F. napisał(a):

    > Nie wiem czy tak wiadomo - pamietasz niedawny angielski artykul
    > dyskutowanyt na grupie ? Mechanizmy kontroli wydaja sie
    > niewykorzystane, banki same sie ograniczaja, w celu utrzymania
    > plynnosci.
    Mówiłem o mniej więcej idealnym przypadku :) W praktyce tą łódką kołyszą
    różne dranie jak chcą i próbują na tym zarobić. Najlepiej jest w
    ugruntowanych demokracjach, tam struktury władzy są krzyżowo
    kontrolowane jedne przez drugich a nad wszystkimi wisi opinia publiczna.

> [...]
    > pieniadze/depozyty czyli z reguly podniesc odsetki, potem znalezc
    > klientow na kredyty, czyli najlepiej obnizyc odsetki, a potem jeszcze
    No właśnie. Komercyjniaki mają nad sobą prawo, czyli są pod jakąś
    kontrolą. Pozwala ona uwzględniać poczynania banków komercyjnych w
    polityce emisyjnej centralnego regulatora.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 39. Data: 2018-02-03 23:02:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 22:48:54 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
    > No właśnie. Komercyjniaki mają nad sobą prawo, czyli są pod jakąś
    > kontrolą. Pozwala ona uwzględniać poczynania banków komercyjnych w
    > polityce emisyjnej centralnego regulatora.

    Ale ja tu o czystej ekonomii - nie mozesz udzielic kredytu, jak nie
    masz pieniedzy.
    No - obecnie z drobnymi zastrzezeniami to "nie mozesz", ale w
    ogolnosci obowiazuje.

    Tradycyjnie miala kreacje ograniczac stopa rezerw obowiazkowych.
    Ale ona u nas od lat nie zmieniana, to jak moze pelnic role
    regulacyjna ?

    U nas obecnie to chyba najbardziej ogranicza procent wymaganych
    kapitalow wlasnych ...

    J.

  • 40. Data: 2018-02-04 08:31:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 03 Feb 2018 22:35:09 +0100, Marek napisał(a):

    > A co zrobi bank gdy deponent w tym momencie zarząda zwrotu?

    Powie "ma pan niewazny dowod, prosze przyjsc z nowym" :-)
    Albo "wyplaty wiekszej gotowki tylko w glownym oddziale, po uprzedniej
    awizacji" :-)

    W praktyce bank ma tych deponentow wielu, kredytobiorcow tez,
    ruch jest w miare staly, trzeba utrzymywac pewne zapasy gotowki w
    sejfach, pewien stan konta w NBP (zreszta obowiazkowo), ma troche
    aktywow szybko zbywalnych.
    Moze pozyczyc na rynku miedzybankowym, moze sie zadluzyc w NBP (ale
    tego raczej nie robi).
    No i u nas musi miec spory procent kapitalow wlasnych, ale je tez moze
    pozyczyc.

    J.