  • 1. Data: 2003-07-09 23:50:23
    Temat: [TFI] Supermarket mBank - Skarbiec - nabycie jednostek a Dzień Wyceny
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    Witam,

    Jestem właśnie świeżo po rozmowie z mLinką, która wobec zbyt skomplikowanych
    pytań przekazała sprawę do wyjaśnienia - mają do mnie oddzwonić.

    A tajemnicza sprawa wygląda tak:

    W Supermarkecie Funduszy mBank-u złożyłem zlecenie stałe (co tydzień)
    nabycia jednostek w TFI Skarbiec III filar. Oznacza to że rejestr jest już
    założony.
    Pierwsze zlecenie z datą 01-07-2003 zostało zrealizowane zgodnie z moimi
    oczekiwaniami, nabycie JU nastąpiło wg. wyceny z 02-07-2003.
    Niespodzianka pojawiła się tydzień później, to samo zlecenie z datą
    08-07-2003 zostało zrealizowane (JU nabyte) wg. wyceny z (UWAGA!)
    08-07-2003.

    Pomimo że wielokrotnie patrzą na mnie jak na dziwaka, zwykłem bowiem czytać
    co podpisuję, jednak to 50 stron prospektu kolejnego TFI nie czytałem od
    deski do deski.
    Tekst Prospektu dostępny pod adresem
    http://www.fundusze.mbank.com.pl/doc/SKARBIEC-IIIFIL
    AR.pdf
    Teraz doczytałem dokładniej i chyba po raz pierwszy widzę TFI tak
    skomplikowanie ustala Dzień Wyceny nabywanych jednostek !

    Moim zdaniem przy nabywaniu JU poprzez Supermarket mBank-u ma miejsce
    sytuacja opisana w Art. 33 p 1.1 Prospektu.
    Wtedy wobec Art. 35 p. 2 i niespełnienia p.2.1 tegoż artykułu dniem datą
    wyceny dla nabycia powinien być zawsze dzień następny po dniu złożenia
    zlecenia.
    Tak też przedstawia to mBank-owa 'Tabela realizacji zleceń nabycia' na
    http://www.fundusze.mbank.com.pl/tab_nab.html

    Jeżeli byłoby inaczej TFI uzyskuje dowolność w ustaleniu dnia wyceny, co tak
    jak np. 08-07 i 09-07 może być dla niego korzystniejsze wobec znacznej
    zmiany wartości JU.

    Inwestując w różnych TFI od kilku lat po raz pierwszy spotkałem się z
    sytuacją, kiedy nie jestem w stanie określić według wyceny z jakiego dnia
    nabywam JU.
    Jeszcze bardziej dziwna jest wycena 2 identycznych zleceń w różny sposób.

    Może już ktoś miał już podobną sytuację z TFI Skarbiec ?
    A potencjalnym uczestnikom TFI Skarbiec chciałem zasugerować uważne
    przyglądnięcie się Prospektowi i datom wyceny przy nabywaniu JU...

    pozdrawiam,
    TomekD

    PROSPEKT INFORMACYJNY SKARBIEC-III FILAR

    Art. 33
    Nabycie Jednostek Uczestnictwa poprzez wpłatę bezpośrednią
    1. Uczestnik Funduszu, na rzecz którego otwarto już Rejestr, może nabywać
    Jednostki
    Uczestnictwa poprzez:
    1.1. przelanie środków pieniężnych z rachunku bankowego Uczestnika
    prowadzonego
    przez bank krajowy albo poprzez wpłatę środków pieniężnych dokonana
    za pośrednictwem banku lub Poczty Polskiej na rachunek wskazany
    przez Fundusz,

    [...]

    Art. 35
    Nabycie Jednostek Uczestnictwa
    1. Osoba wpłacająca środki pieniężne lub papiery wartościowe do Funduszu
    nabywa
    Jednostki Uczestnictwa w Dniu Wyceny, w którym Agent Transferowy dokona
    wpisania
    do Rejestru liczby Jednostek Uczestnictwa nabytych za dokonana wpłatę, nie
    później
    jednak niż w ciągu 7 dni od dnia wpłacenia Funduszowi Środków pieniężnych
    lub
    papierów wartościowych.
    2. W przypadku gdy wpłata środków na nabycie Jednostek Uczestnictwa
    dokonywana
    jest poprzez DSP lub jako wpłata gotówkowa dokonana w siedzibie
    Depozytariusza
    wpłacający środki na nabycie Jednostek Uczestnictwa nabywa Jednostki po
    cenie z następnego
    Dnia Wyceny, po dniu dokonania wpłaty. W pozostałych przypadkach wpłacający
    środki na nabycie Jednostek Uczestnictwa nabywa Jednostki po cenie z danego
    Dnia Wyceny jeżeli w tym Dniu Wyceny spełnione zostaną łącznie następujące
    warunki:
    2.1. Fundusz otrzymał zlecenie nabycia Jednostek Uczestnictwa przed godzina
    otwarcia sesji na GPW - wyłącznie w przypadku, gdy nabycie Jednostek nie
    następuje w trybie określonym w art. 33 ust. 1 i 2,
    2.2. Depozytariusz otrzymał środki pieniężne lub papiery wartościowe na
    nabycie
    Jednostek Uczestnictwa przed godzina 13.00.
    3. Jeżeli warunki, o których mowa w ust. 2, nie zostały spełnione w danym
    Dniu Wyceny,
    wpłacający środki na nabycie Jednostek Uczestnictwa nabywa Jednostki po
    cenie
    obowiązującej w następnym Dniu Wyceny.