  • 1. Data: 2005-07-22 09:48:23
    Temat: STORNO przelewu bankowego
    Od: "TW" <t...@p...wp.pl>

    Witam,
    Jest takie pojęciew bankowości/księgowości jak "storno". Jest to czynność
    polegająca na cofnięciu błędnej operacji.
    Chciałbym się dowiedzieć czy jest możliwość cofnięcia przelewu bankowego.
    Czy trzeba mieć do tego jakieś uzasadnienie prawne? Czy można to zrobić po
    wysłaniu przelewu przez bank (np. sesją ELIXIR). Jak wygląda to z
    praktycznego punktu widzenia? I wreszcie: czy ktoś może anulować już złożone
    i podpisane zlecenie przelewu?
    O ile wiem można to zrobić do 24 godzin po wykonaniu przelewu.

  • 2. Data: 2005-07-22 09:54:40
    Temat: Re: STORNO przelewu bankowego
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    TW wrote:
> [...]
    > Czy trzeba mieć do tego jakieś uzasadnienie prawne? Czy można to zrobić po
    No pewnie trzeba
    > wysłaniu przelewu przez bank (np. sesją ELIXIR). Jak wygląda to z
    Eee, słucham ? Nie bardzo wyobrażam sobie storno "między instytucjam"

    > praktycznego punktu widzenia? I wreszcie: czy ktoś może anulować już złożone
    > i podpisane zlecenie przelewu?
    O ile bank to dopuszcza (np. m*banki do momentu wysłania sesji)
    > O ile wiem można to zrobić do 24 godzin po wykonaniu przelewu.

    Podstawa prawna?
    KJ
    PS. A tak wogóle to do czego zmierzasz?

    --
    Rowery treningowe, siłownie, sprzęt sportowy
    http://strony.aster.pl/kjonca/#f4y

  • 3. Data: 2005-07-22 10:42:34
    Od: "TW" <t...@p...wp.pl>

> [...]
    > Eee, słucham ? Nie bardzo wyobrażam sobie storno "między instytucjam"

    > O ile bank to dopuszcza (np. m*banki do momentu wysłania sesji)

    Nie spotkałem się z tym jeszcze w praktyce, dlatego pytam.
    Nawet w regulaminie systemu ELIXIR jest coś wspomniane, że można wycofać
    zlecenie płatnicze z rozliczeń międzybankowych.
    Teoretyzując... wątpie aby każdą pomyłke w księgowaniu banki miedzysobą
    załatwiały na drodze cywilnej.
    Tak naprawde chodzi mi o to, czy ktoś pokazując, że dokonał przelewu
    (świstek papieru z pieczątką), ma możliwość anulować ten przelew?

    regards

  • 4. Data: 2005-07-22 10:51:35
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    TW wrote:
    [...]

    > Nie spotkałem się z tym jeszcze w praktyce, dlatego pytam.
    > Nawet w regulaminie systemu ELIXIR jest coś wspomniane, że można wycofać
    > zlecenie płatnicze z rozliczeń międzybankowych.
    Ale Ciebie raczej regulamin Elixir nie obchodzi.

    > Teoretyzując... wątpie aby każdą pomyłke w księgowaniu banki miedzysobą
    > załatwiały na drodze cywilnej.
    Oczywiście, że nie, natomiast to jest coś innego niż możliwość wycofania
    przelewu przez klienta.

    > Tak naprawde chodzi mi o to, czy ktoś pokazując, że dokonał przelewu
    > (świstek papieru z pieczątką), ma możliwość anulować ten przelew?
    Nie sądzę.

    KJ

  • 5. Data: 2005-07-22 11:39:09
    Od: "TW" <t...@p...wp.pl>

> [...]
    > Ale Ciebie raczej regulamin Elixir nie obchodzi.

    > Oczywiście, że nie, natomiast to jest coś innego niż możliwość wycofania

    Tzn. wydaje Ci się, że nie czy z kąś wiesz?
    Czyli jest to możliwe czy nie?
    Jak gdy składam przelew w okienku bankowym, raczej nie widze aby pani z
    okienka wklepywała go odrazu i blokowała mi środki na koncie. Jeśli tak
    jest, to dostaje świstek z pieczątką, ide do bankomatu i wypłacam wszystkie
    pieniądze. Z kąd wtedy bank miałby wziąść środki na przelew? Oczywiście ze
    mnie prędzej czy później by ściagneli. Jednak jeśli ktoś by chciał mnie
    naciągnąć to by mógł mi takie potwierdzenie pokazać, a pózniej bez żadnej
    podstawy prawnej jako powodu do przelewu by nie doszło. Może troche
    gdybam... Czyli istnieje możliwość anulowania przelewu przez bank lub
    kogokolwiek czy nie?

  • 6. Data: 2005-07-22 12:09:43
    Od: "Krab" <_...@k...pl__>

    Użytkownik "TW" <t...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wszystkie
    > pieniądze. Z kąd wtedy bank miałby wziąść środki na przelew?

    z debetu lub przelew odrzuca

> [...]
    > naciągnąć to by mógł mi takie potwierdzenie pokazać, a pózniej bez żadnej
    > podstawy prawnej jako powodu do przelewu by nie doszło.

    dlatego zawyczaj operacje uznaje sie za dokonana - dopiero po zobaczeniu
    wplywu na konto

    >Może troche
    > gdybam... Czyli istnieje możliwość anulowania przelewu przez bank lub
    > kogokolwiek czy nie?

    to o czym mowisz powyzej i teoretycznie mozliwe - to jakby anulowanie NIE
    dokonanej jeszcze czynnosci, czyli pani przyjela twoj druczek, ale klient
    wraca za chwile i prosi o anulowanie operacji, Pani nie wklepala jeszcze do
    momputera, wiec sprawe anuluje.
    w subj jest pytanie o "storno" czyli dla operacji juz dokonanej, a takowej
    cofnac sie nie da bez zgody wlasciciela konta na ktorego wplynely pieniadze;
    jesli wlasciciel konta wyrazi zgode - to bank moze dokonac wspomnianego
    storna - czyli zwrotny przelew

  • 7. Data: 2005-07-22 14:02:26
    Od: "TW" <t...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Krab" <_...@k...pl__> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "TW" <t...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
    > wszystkie
    >
    > z debetu lub przelew odrzuca

    Czyli ta dyspozycja przelewu z pieczątką banku nic nie znaczy.

    > dlatego zawyczaj operacje uznaje sie za dokonana - dopiero po zobaczeniu
    > wplywu na konto

    W biurokratycznym świecie często wystarczy to potwierdzenie na papierze.
    Pieniądze z takiego zlecenia złożonego w okienku są na koncie najwcześniej
    następnego dnia popołudniu.

> [...]
    pieniadze;
    > jesli wlasciciel konta wyrazi zgode - to bank moze dokonac wspomnianego

    Czy praktycznie można pójść i anulować przelew który jeszcze nie wyszedł?
    Ktoś się z tym spotkał?

  • 8. Data: 2005-07-22 14:17:33
    Od: "Kaszub" <s...@x...pl>

    > Użytkownik "Krab" <_...@k...pl__> napisał w wiadomości

    > Czyli ta dyspozycja przelewu z pieczątką banku nic nie znaczy.
    PANI W OKIENKU NIE POSTAWI WCZEŚNIEJ PIECZĄTKI NA PRZELEWIE ZANIM GO NIE
    ZREALIZUJE CZYLI WKLEPIE DO KOMPA. JAK BY TAK ZROBIŁA TO POPROSTU Z WŁASNEJ
    GŁUPOTY. CO MOŻE ZROBIĆ - NAPISAĆ NA POTWIERDZENIU ADNOTACJE ---PRZYJĄTO DO
    REALIZACJI NA DZIEN...... I PODPIS BEZ STEMPLA.
    CZYLI TWOJ POMYSŁ ŻE WYPŁACISZ KASKĘ Z BANKOMATU JAK BEDZIESZ MIAŁ KWITEK
    POTWIERDZENIA TO JAKIEŚ STARE MYŚLENIE LUDZIE TAKIE POMYSŁY MIELI JAK BYŁY
    CZEKI. GOSTEK WPŁACAŁ NA KONTO 5000ZŁ. BRAŁ 10CZEKÓW POTEM ROBIŁ PRZELEW NA
    5000 DO INNEGO BANKU A POTEM LECIAL NA POCZTĘ I REALIZOWAŁ CZEKI 10CZEKÓW
    PO 500ZŁ ZANIM CZEKI SPŁYNEŁY DO BANKU TO GOSTEK BYŁ BOGATSZY O 5000ZŁ.JAK
    BYŁ UCZCIWY TO ODDAŁ A JAK NIE TO BANK BYŁ W PLECY NA 5000ZŁ.

  • 9. Data: 2005-07-22 21:25:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "TW" <t...@p...wp.pl> writes:

    > Czyli ta dyspozycja przelewu z pieczątką banku nic nie znaczy.

    Wlasnie.
    Zalezy to od banku - ale generalnie nie mozna ufac pieczatce.

    > Czy praktycznie można pójść i anulować przelew który jeszcze nie wyszedł?
    > Ktoś się z tym spotkał?

    To jest mozliwe.

    Poza tym przelew moze nie zostac wykonany takze z innych przyczyn, ktore
    nie sa widoczne podczas ogladania takiego "potwierdzenia". Generalnie
    potwierdzenie jest dla klienta, zeby mogl udowodnic bankowi tresc
    zlozonego polecenia.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2005-07-22 21:27:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Kaszub" <s...@x...pl> writes:

> [...]
    > PO 500ZŁ ZANIM CZEKI SPŁYNEŁY DO BANKU TO GOSTEK BYŁ BOGATSZY O 5000ZŁ.JAK
    > BYŁ UCZCIWY TO ODDAŁ A JAK NIE TO BANK BYŁ W PLECY NA 5000ZŁ.

    Nie krzycz, a to co napisales to fantastyka.
    --
    Krzysztof Halasa