    Date: Sat, 22 Oct 2005 23:54:10 +0200
    From: trainer <t...@p...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: prowizja od platnosci karta kredytowa

    Markus Sprungk wrote:

    > Złóż skargę do operatora, który obsługiwał tę transakcję. Nie wolno
    > obciążać klienta prowizją za płatność kartą

    jest to temat bumerang na grupie, jeżeli ją czytasz choć w miarę
    regularnie, to pewnie nie wierzysz w skuteczność takiej porady, a
    powracający wniosek wszelkich debat na ten temat jest taki, że jeżeli
    sprzedawca w widoczny sposób zawczasu informuje o narzucie na cenę, to
    przyczepić się do niego nie można.

    Chciałbym jeszcze poświęcić chwilę na analizę treści zdania "Nie wolno
    obciążać klienta prowizją za płatność kartą". Przecież _zawsze_ klient
    jest obciążany prowizją za płatność kartą! Żaden biznes na świecie nie
    funkcjonuje w ten sposób, że sprzedawca pracuje w nocy jako stróż aby
    zarobić na wypłatę prowizji za swoich klientów w sklepie, który prowadzi
    w dzień! To czego się domagasz, to włączenie tych prowizji automatycznie
    w cenę produktu, co z kolei uderzałoby w osoby płacące gotówką (i
    rzeczywiście tak jest! tam gdzie są wysokie marże (np. hotele,
    restauracje, sklepy na "deptakach" turystycznych) lub niskie prowizje
    karciane i kredytowanie się na dostawcach (hipermarkety) - sprzedawcy
    mogą machnąć ręką na te 2-3% bo i z tym wychodzą na swoje, natomiast
    tam, gdzie marże są niskie (np. sklepy komputerowe) opłata dla polcardów
    i in. podważałaby już sensowność dokonywania transakcji przez sklep.
    Owszem, ja też wolałbym zapłacić kartą np. za notebooka, a potem czekać
    prawie dwa miesiące na termin płatności, ale rozumiem też sprzedawcę,
    który nie chce mi fundować tej przyjemności.

    trainer