  • Data: 2003-08-19 10:42:35
    Temat: Re: poniżej 50zł kartą nie przyjmujemy ...
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    w...@p...waw.pl (Wojtek Pięcek) writes:

    > Ale umowy są najważniejsze. Jednak ja chciałem zwrócić uwagę na fakt że nikt
    > sklepu nie zmusza (poza "niewidzialną ręką rynku") do posiadania posa.

    Naturalnie. To nie kasa fiskalna.
    Tyle ze niektorzy sprzedawcy chcieliby klienta, ktory ma duzy limit na
    karcie, ale zeby ten zaplacil gotowka. A to tak nie ma.

    > znaczy organizacja<->akceptant czy akceptant<->merchant?

    Organizacja - akceptant najpierw, bo to jest warunkiem dla akceptant-sklep.
    Wiem, ze zasady np. w USA i Europie sie troche roznia (zarowno technicznie,
    np. AVS, jak i formalnie - np. odpowiedzialnosc klientow za fraudy), ale
    chyba te podstawowe sa wszedzie takie same.

    Naturalnie acquirer chcialby miec mozliwosc robienia jak najwiekszych
    wyjatkow dla merchantow, bo wtedy jest bardziej konkurencyjny, ale raczej
    nie widze mozliwosci, by mogl to robic oficjalnie niezgodnie ze
    zobowiazaniami wobec VISA itp.

    > A nawet jeśli są - mamy jakiś wpływ? Poza nogami?

    "Nogi" moga miec zreszta najwieksze znaczenie. Bez nich nie byloby w ogole
    kart. Poczta ma monopol i np. ja korzystam z nich tylko w zakresie uslug
    objetych monopolem - moglbym np. kupowac u nich koperty i inne takie,
    ale w sklepie moge zaplacic karta.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator