  • Data: 2003-08-09 20:46:14
    Temat: Re: obligacje czy fundusz obligacji
    Od: "pastor" <laplap@[NOSPAM]wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Adik" napisał w wiadomości
    > ..co sie bardziej opłaca?
    > czy moze jakis inny fundusz? jaki polecacie?
    > (chodzi mi o rodzaj, nie o nazwe firmy)
    > wiadomo ze fundusz daje wieksze mozliwosci,
    > mozna sprzedac i dokupic w kazej chwili,
    > ale co jest bardziej zyskowne w dłuższym okresie?

    W przypadku obligacji również masz możliwość kupienia/sprzedania w każdej
    chwili, po za tym masz większą kontrolę nad podejmowanym ryzykiem stopy
    procentowej (trzymasz w portfelu więcej/mniej długoterminowych obligacji o
    stałej stopie procentowej => w zależności od przewidywań), w przypadku
    funduszy o zyskach i ryzyku decydują zarządzający funduszami, którzy mogą
    nim dowolnie manipulować zmieniając skład portfela => w rezultacie nie wiesz
    jakie ryzyko podejmujesz i jakich dochodów możesz się spodziewać (zależność
    jest następująca im więcej obligacji o stałym oprocentowaniu i dłuższym
    terminie do wykupu tym większe zyski w okresie spadku stóp procentowych i
    większe straty w okresie ich wzrostu). W sumie chyba najuczciwiej jest w
    GTFI => sami piszą o tym jak duże ryzyko podejmują określając duration
    portfela (duration to miara ryzyka stopy procentowej im wyższe tym większe
    ryzyko).

    Podstawowy minus nabycia obligacji polega na tym, że wraz z kolejną wypłatą
    odsetek będziesz płacił podatek Belki. (przy funduszach podatek płacisz
    dopierow w momencie umorzenia danej jednostki, najlepiej każdą kolejną
    wpłatę do funduszu kierować na nowy rejestr, umarzał będziesz te jednostki,
    od których zapłacisz najniższy podatek). Kolejną wadą obligacji jest to iż
    przy transakcjach poprzez giełdę zawsze zapłacisz prowizję, no i raz na
    rok/pół roku opłatę za prowadzenie rachunku papierów wartościowych.

    Po za tym w przyszłym roku obligacje utracą swoją podstawową przewagę nad
    funduszami obligacji => zyski z tytułu zmiany ceny obligacji (czyli
    wynikające ze spadku stóp procentowych) zostaną opodatkowane => obecnie są
    zwolnione z podatku, tak jak zyski z gry na giełdzie.

    W przypadku funduszy obligacji można stworzyć dość dobrze zdywersyfikowany
    portfel nabywając jednostki poprzez supermarket mbanku (bez prowizji). Jest
    też strona przez którą można otworzyć rejestry w innych (niedostępnych w
    supermarkecie) funduszach www.efund.pl (jeżeli chodzi o prowizje to musisz
    sam doczytać).

    Ogólnie lokowanie środków w obligacjach jest tak samo "trudne" jak lokowanie
    w funduszach obligacji => duża różnorodność obligacji, a z drugiej strony
    duża różnorodność funduszy, nigdy nie wiadomo zakup których będzie
    optymalny.

    pozdrawiam i życzę udanych inwestycji
    pastor