    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mBank - zablokowany dostęp
    <rb2s3g$lqr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbb2n0$8os$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5ed91c37$0$17363$65785112@news.neostrada.pl>
    <rbbbv3$dpp$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <rbbkam$ha5$1@gioia.aioe.org>
    <rbd72j$jke$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <1wgzmwc2p2rb2.1w4yqapb3eqlv$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbleqn$r2f$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rblkij$ug5$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbnlha$6o1$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    Date: Tue, 09 Jun 2020 16:49:36 +0200

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Osobiście uważam, że kiedyś się okaże że z tą niezaprzeczalnością to
    > może nie tak do końca. Skoro zdarzają się kradzieże danych z na prawdę
    > dobrze chronionych miejsc w sieci (nie mam na myśli sklepów w pl,
    > tylko jakieś projekty militarne) to skąd pewność, że użytkownik
    > faktycznie dobrze zabezpieczył swój klucz prywatny służący mu do
    > podpisu.

    To bez znaczenia - chodzi o to, że piłeczka jest wtedy po stronie
    klienta. Równie dobrze mógłby podpisać dokument po pijaku.

    > Jeśli to jest po prostu wydłużanie hasła to według autorów tej książki
    > nie ma żadnego usprawiedliwienia dla nie stosowania tego wszędzie.

    I tam naprawdę coś takiego napisali? Przyznaję, że nie czytałem tej
    książki (ani pewnie nawet nie miałem jej w ręku), ale to brzmi
    przynajmniej kontrowersyjnie.

    Może napisali to tylko w tym konkretnym kontekście (np. szyfrowania
    dysków lokalnych)? Wtedy mogę się z tym zgodzić.
    Albo tylko tak teoretycznie, co by było gdyby user koniecznie chciał
    stosować to samo hasło wszędzie i jak to zrobić? Normalnie jednak
    korzyści wynikające z zastosowania tego lub podobnego algorytmu byłyby
    niewspółmiernie niskie w porównaniu do zagrożeń, jakie niesie ze sobą
    jedno hasło.

    > Sprawdzenie pojedynczej hipotezy dotyczącej hasła (nie przeliczonego)
    > to jedna operacja. Sprawdzenie tego samego hasła ale przeliczonego
    > milion razy to milion operacji przeliczania + jedna operacja
    > porównania.

    Zakładam, że seed jest odpowiednio silny, bo jeśli nie, to tęczowe
    tablice mogą nam ten problem sprowadzić do prostego lookupu.
    Ale nawet z dobrym seedem, wszystko zależy od siły oryginalnego hasła.

    > Przeliczenie milion razy SHA256 na moim 10 letnim komputerze zajmowało
    > poniżej 1s. Milion to około 2^20. Po takim zabiegu atakujący to samo
    > hasło musi wykonać 2^60 operacji. Czyli długość hasła (przy przyjętej
    > definicji długości) zwiększyliśmy o 20 bitów.

    Ale atakujący może sobie postawić (dość tanim kosztem - są zdjęcia
    w sieci) 200 konsoli. Są też inne możliwości, moc obliczeniowa nie jest
    droga. Zauważ, że postęp techniczny powoduje, że jeśli nie uda się tego
    złamać dziś, to może uda się jutro.

    > Ja za autorami tej książki przyjąłem, że nie ma żadnego
    > usprawiedliwienia dla nie stosowania solenia i wydłużania we
    > wszystkich aplikacjach. A że czytałem to w 2004r, gdy pewnie nie
    > zrobiłem jeszcze żadnego zakupu przez internet więc jak zetknąłem się
    > pierwszy raz z tworzeniem sobie konta to byłem pewien, że tak to jest
    > wszędzie. Po prostu nie wyobraziłem sobie, że ktoś mógł nie zastosować
    > czegoś, co jest proste i nie ma usprawiedliwienia na nie stosowanie
    > tego.

    Nie wystarczy brak wad :-)
    Przede wszystkim, by zastosować jakieś rozwiązanie, musi być ku temu
    jakiś racjonalny powód. Często jest - i tam się takie rzeczy stosuje.
    Natomiast w przypadku serwerów w Internecie - co jest, Twoim zdaniem,
    takim racjonalnym powodem?

    Nie żeby "wydłużanie hasła" nie miało wad. Co powiesz o takiej
    psychologicznej - "skoro hasło jest wydłużane, to oryginalnie wystarczy
    byle co"?

    No i tak, jak napisałem - może lepiej po prostu zastosować podpis
    elektroniczny (niekoniecznie dokładnie w obecnej "kwalifikowanej"
    postaci)? To załatwia dużo więcej, można też naprawdę mieć to samo hasło
    (albo w ogóle żadne, zależnie od warunków). Czymś pośrednim są wszelkie
    "notatniki haseł".
    --
    Krzysztof Hałasa