  • Data: 2018-02-04 11:00:24
    Temat: Re: Wierni sie skonczyli?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> writes:

    > No więc "normalną kreacją" nazwałem na chwilowe potrzeby to co ty
    > nazywasz "nadmierną emisją". Najwyraźniej potrzeba ustalenia
    > terminologii.

    To są dwie różne sprawy. Normalna emisja nie jest nadmierna i nie
    powoduje inflacji - owszem, zwiększa się ilość pieniądza
    w gospodarce, ale jest to proporcjonalne do zwiększania się ilości dóbr,
    które można kupić.
    Nadmierna emisja zwiększa ilość pieniądza w większym stopniu, niż może
    pokryć zwiększenie ilości dóbr, i w rezultacie otrzymujemy inflację.

    Wiele osób twierdzi, że inflacja jest "zdrowa", ale ona jest generalnie
    "zdrowa" wyłącznie dla państwa i dla żyjących z niej (w przypadku
    wysokiej inflacji, gospodarka produkuje buble, których normalnie nie
    dałoby się sprzedać). Dla znakomitej większości społeczeństwa, inflacja
    jest zwykłą kradzieżą.

    Np. w przypadku, w którym ilość pieniądza w gospodarce to 1 bilion,
    a inflacja wynosi 2% rocznie, społeczeństwo jest w efekcie okradane
    dodatkowo na sumę 20 mld rocznie. Jest to po prostu dodatkowy podatek,
    płacony przez posiadaczy aktywów w danej walucie (dotyczy to głównie
    mniej zamożnej, ale nie najbiedniejszej części społeczeństwa). Nie są
    to jedyne straty społeczeństwa - kilka razy więcej tracą posiadacze
    depozytów (oprocentowanych niżej niż inflacja), ale tu beneficjentem nie
    jest państwo, lecz banki.

    Osobną kwestią jest metodologia wyliczenia inflacji, można ją zaniżyć
    w taki sposób, że straty społeczeństwa (zyski państwa) są znacznie
    większe mimo oficjalnie niskiego poziomu inflacji.
    --
    Krzysztof Hałasa