    From: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: No to teraz juz wiecie:))
    Date: Mon, 26 Nov 2007 13:57:37 +0100
    Sender: t...@m...oldfield.org.pl
    <s...@4...com> <fie1h8$8gd$1@news.onet.pl>

    On Mon, 26 Nov 2007 09:52:56 +0100, "Z" <a...@o...pl> wrote:

    >Nieprawda. Jakby pieniadz sie bral z towarow, to wysyp jakiegos towaru na
    >rynek zwiekszal by ten wymiar - tymczasem wysyp towarow na rynku powoduje
    >spadek jego ceny.

    A co ma wspólnego cena z wartością rynku? Wysyp zmniejsza cenę
    jednostkową, jednoczesnie wartośc rynku rośnie.

    >Mozesz miec ogromna produkcje, malo pieniadza na rynku - i
    >masz deflacje.

    Czyli sytuację, w której rosnąca wartość rynku jest mierzona coraz
    większą wartością pieniądza.

    > Z drugiej strony stala ilosc produkcji, wysyp pieniadza - i
    >inflacja gotowa.

    Czyli sytuacja odwrotna - malejąca wartość rynku kompensowana jest
    zmniejszeniem wartości pieniądza.

    >Pieniadz jest tylko i wylacznie wyznacznikiem wartosci w
    >danym momencie.

    Oczuywiście, bo i wartość zawsze jest tylko w danym momencie.

    >Idealem jest, zeby kreacja - czym zajmuja sie banki, a
    Nie zajmują się.

    >kontroluje to Bank Centralny poprzez stope rezerw obowiazkowych oraz stopy
    >procentowe i operacje otwartego rynku - odpowiadala wartosci rynku.

    A to tak.

    >Tutaj nie rozumiem o co sprzeczka. Przeciez pieniadz jest znakiem -
    >jednostka wirtualna sluzaca do wymianie dobr za dobra.

    Nie. Tak samo jak metr nie jest linijką. Pieniądz to miara, znak
    pieniężny to znak określający tą miarę.
    Tak samo jak metr to miara długości,a linijka to znak określający ta
    miarę.

    >No wlasnie nie, w czasach hiperinflacji ludzie sie moga zaharowac i g.. z
    >tego beda mieli. Pieniadz jest miara wartosci - tak, ale nie jest kreowany
    >wraz z pojawianiem sie dobr.

    Będa mieli to, co w danej chwili wymienią na towar. Zauważ, że
    pieniądza nie musi być, żeby istniała wartość, tak samo, jak nie musi
    istnieć metr, żeby istniała długość.

    >Jak masz chetnych na zakup 10 bochenkow chleba, to czy wyprodukujesz 10 czy
    >20, i tak wartosc bedzie 20zl (2zl/bochenek), najwyzej 10 bochenkow pojdzie
    >do smieci (na dokarmienie ptaszkow).

    Oczywiście, że tak.

    >Nie. Jak masz w obiegu 1000zl, to jesli wyprodukujesz 1 pare butow, a Twoj
    >sasiad 1 spodnie, to kupisz buty za 1000zl, a potem sprzedasz spodnie za
    >tyle samo. Jesli wyprodukujesz buty + kurtke, a sasiad spodnie + sweter, to
    >sprzedasz buty za 500zl i kurtke tez za 500zl. I tyle. A jesli w pierwszym
    >przypadku na rynku pojawi sie nagle drugi tysiac zl, to masz inflacje i
    >sprzedajsz pare butow za 2000zl.

    Zauważasz, że pieniądz tez zmienia wartość?
    Jeśli mam na rynku jedną parę butów kosztującą 100zł, a potem mam dwie
    pary butó po 50zł każda, to co prawda dalej mam na rynku 100zł, ale te
    100zł w drugim przypadku jest dwa razy więcej warte. Bo wartość to
    sprawa umowna, mogę przeciez wymierzyć wartość nie pieniądzem, a
    parami butów. Czyli w pierwszym przypadku wartośc rynku to 1 para
    butów, a w drugim to 2 pary butów.

    >Oj wez sobie pierwszy lepszy podrecznik do ekonomii. Zarabiaja na siebie tak

    A to już nie mnie odpowiadasz ;)

    >Wlasnie, ze nie jest. Gospodarka nie jest juz towarowa jak to dawniej
    >bywalo.
    Towaru _LUB_ _USŁUGI_. Są usługi finansowe, prawda?

    --
    ___________/ GG: 3524356