  • Data: 2020-04-02 16:10:31
    Temat: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:1l4n8zpwl1z2o.486m1hryvhux$.dlg@40tude.
    net...
    Dnia Thu, 2 Apr 2020 13:41:10 +0200, J.F. napisał(a):

    >Zrobił się lekki bajzel, więc uściślam:
    >Nie dały rady utrzymać wzrostu gospodarczego. Polski PKB rośnie
    >nieprzerwanie od 1991 roku i rósł nawet w czasie kryzysu.

    Ale przezyly i teraz nie moga juz narzekac.

    >"Gospodarki państw Unii Europejskiej skurczyły się przeciętnie o
    >4,2%, a
    >Strefy euro o 4,1%. Najbardziej kryzys odczuły państwa bałtyckie,
    >gdzie
    >spadek PKB osiągnął wartości dwucyfrowe (ze średnią arytmetyczną
    >15,6%)."
    >https://www.bankier.pl/wiadomosc/Dlaczego-PKB-nie-s
    padl-Klucze-do-polskiego-sukcesu-w-czasie-kryzysu-21
    93876.html

    >Czyli własna waluta (nie mieli jeszcze euro) ich nie uratowała, a
    >nawet
    >było gorzej niż w strefie euro. To może pomóc - Polsce pomogło - ale
    >nic
    >nie gwarantuje.

    Hm, Litwa byla w ERM2 od 2004
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lithuania_and_the_euro

    Czy nie za bardzo sie starali utrzymac staly kurs ?
    Ale przy inflacji rzedu 2.7-12%, to sie chyba nie uda ... czy jednak
    kurs byl staly, a realne zarobki ludzi rosly ?

    >Mieliśmy podobny punkt startowy jak inne kraje pokomunistyczne, a
    >dynamikę
    >wzrostu gospodarczego o wiele lepszą, nie tylko w kryzysie, czyli
    >niski
    >poziom początkowy to nie wszystko.

    Mozliwe, ze jednak nizszy punk startowy niz C/S ... ale chyba wyzszy
    niz Rumunia.

    Widac jednak co sie potem dzialo - w Czechach zainwestowal VW, to i
    gospodarka rosla,
    a u nas Daewoo zbankrutowal, ale pracownicy jakos sie przerzucili na
    inne branze.

    Na Slowacji zainwestowali inni motoryzacyjni, w Rumunii to mi trudno
    powiedziec - jedna Dacia to nie cala gospodarka.

    Np buty narciarskie byly robione w Estonii i Rumunii ... dziwnymi
    drogami kapitał chadza ...

    J.