    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Muszę się zadeklarować w PPK - ile warto?
    Date: Tue, 29 Oct 2019 09:50:11 +0100

    W dniu 2019-10-28 o 22:22, z...@g...com pisze:
    > A czemu jak Państwo dopłaca i pracodawca jeszcze to chyba lepiej mieć coś niż nie
    mieć

    Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu.
    Moim zdaniem idealnie pasuje do tematu PPK.

    Kiedyś się oszczędzało i gromadziło wkład mieszkaniowy na książeczce.
    Nie pamiętam ile procent ceny mieszkania musiało być (może 10, może 20)
    aby zostać wpisanym na koniec kolejki.
    Jak likwidowałem książeczkę ze wszystkimi naliczeniami premii itp. to
    starczyło na coś koło 1m?.
    Gdzie się podziała reszta kasy?

    Potem mieliśmy zostać właścicielami kraju. Rozdawali jakieś udziały w
    funduszach - pamiętam hasło 100 mln na głowę, ale szczegółów nie pamiętam.
    Jak kiedyś w końcu spieniężyłem cały ten udział to dostałem chyba coś
    koło 200zł (a może razem z żoną dostaliśmy 200zł), ale pewien nie jestem.
    Gdzie się podziała reszta kasy?

    Potem się przymusowo oszczędzało w OFE.
    Teraz jakiś niewielki % tego co nazbieraliśmy mamy dostać i to jeszcze
    po opodatkowaniu.
    Gdzie się podziała reszta kasy?

    PPK to kolejny rozdział tej historii robienia dobrze obywatelom.
    Młodzi, którzy jeszcze się nie przekonali jak to działa zapewne się nabiorą.

    Masz wybór - albo masz swoją wypłatę, albo wkładasz ją do jakiegoś worka
    którym rządzi ktoś inny. Dodatkowo zmuszasz swojego pracodawcę aby też
    tam wkładał. Według mnie zależnie od firmy to się przełoży albo na
    wzrost cen (jak firma ma słabą konkurencję) albo na jakieś ograniczenie
    kosztów (np. mniejszy wzrost płac niż by był, gdyby PPK nie było).
    Wzrost cen produktów wielu firm skutkuje inflacją. Dzięki inflacji jak
    przyjdzie do wypłacania zgromadzonych w PPK środków będą one relatywnie
    mało warte - się wypłaci bez bólu.
    Znów pojawi się pytanie: Gdzie się podziała kasa?
    P.G.