    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lichwiarze maja nowe pomysly na swoj proceder
    Date: Mon, 31 Mar 2008 10:08:21 +0200

    Jan Strybyszewski pisze:

    > Za to pobranie 60zl jest swietnym interesem na ludzkich potrzebach.

    Nie rozumiem Cię, żyjesz jeszcze mentalnie w socjaliźmie? W pierwszym
    lepszym supermarkecie jest mnóstwo towarów w cenie 200zł, niektóre w
    superpromocji, na których zysk dla sklepu wynosi ponad 60zł. Uważasz, że
    powinno być to zakazane?

    > Co z tego ze jasno, systemy argetynskie tez sa jasne, a nawet gra w trzy
    > karty czy to tez jest ok ?

    Zwykle systemy argentyńskie oraz gra w trzy karty miały elementy
    oszustwa (obietnica szybkiej wypłaty w systemie, albo brak "trzeciej
    karty" w grze) i to powinno być zakazane. Ale jeśli warunki są uczciwie
    przedstawione, to nie powinno być zabronione.

    Podobnie tutaj: 200zł pożyczki, 60zł kosztów. Bez małych liter. Jak
    ktoś nie chce, brać nie musi. Nie oczekujesz chyba, że ktoś pożyczy
    komuś 200zł za 2zł? Tutaj alternatywą nie jest transakcja zgodna z
    ustawą antylichwiarską, tylko brak transakcji. A więc brak zaspokojenia
    potrzeby posiadania 200zł. Niekiedy bardzo ważnej potrzeby.

    > To nie jest pozyczka to jest lichwa w naczystszej postaci.
    > Spoko na kokosie by dostali :)

    Lichwą można nazwać pobieranie wygórowanych odsetek. To, że ustawa
    nazywa lichwą 3zł odsetek od 200zł za dwa tygodnie, to nie oznacza, że
    jest to w rzeczywistości lichwa. Ryzyko takich pożyczek jest spore, to i
    cena jest odpowiednia.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz