    From: yayco <y...@n...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kupno towarow a konto firmowe...
    Date: Fri, 02 Nov 2007 22:32:05 +0100
    <ffpqhn$2kl$1@z-news.pwr.wroc.pl> <ffq0lq$o2g$1@inews.gazeta.pl>
    <4...@n...com>
    <s...@l...localdomain>
    <v...@i...ma.local.domain>
    <s...@l...localdomain>
    <3...@4...com>
    <s...@l...localdomain>
    <m...@4...com>
    <fgfhks$eme$1@inews.gazeta.pl>
    <8...@4...com>

    Jarek Andrzejewski pisze:

    > który przepis wyższego rzędu o tym mówi? Bo ja przytoczyłem
    > konstutucję, która wymienia ustawy i rozporządzenia. Zdaję sobie
    > sprawę, że urząd skarbowy może się chcieć stosować do objaśnień szefa,
    > ale obywatel chyba może się z nimi nie zgadzać.

    Przecież napisałem, że to ustalenie doktrynalne, a nie formalne.
    W przypadkach spornych ujawnia się to w orzecznictwie.
    Jak nie wierzysz to spytaj dowolnego studenta prawa, ale co najmniej II
    semestru pierwszego roku, bo Wstęp do prawoznawstwa jest w semestrze
    pierwszym pierwszego roku.
    Wykładnia jest procesem objaśniania przepisów, które mogą być (z
    dowolnych względów) niejednoznaczne. Gdyby nie było takiej potrzeby, nie
    było by prawników, bo każdy może sobie przeczytać Konstytucję, jak Ty.
    I zrozumieć, tak jak lubi.
    A jak chcesz bardziej uczenie - to mamy tutaj do czynienia z regułą
    metanormatywną, opartą na klasycznej regule interferencyjnej a fortiori,
    w tym przypadku w postaci reguły ad maiori ad minus, którą w tym wypadku
    należy rozumieć tak: jeśli ktoś może prawo tworzyć, tym bardziej może
    wyjaśniać jego znaczenie.
    Jeżeli mi nadal nie wierzysz, trudno. To wolny kraj jest. Zawsze możesz
    spytać na pl.soc.prawo

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****