    From: BK <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kreacja pieniadza raz jeszcze
    Date: Wed, 24 Jun 2009 01:32:49 -0700 (PDT)

    On Jun 24, 10:28 am, "Ronnie" <c...@...pl> wrote:
    > Witam,
    >
    > Wszyscy znaja mechanizm kreacji pieniadza bankowego (jest nawet taka ladna
    > prezentacja na nbportalu). Mam pytanie: co sie dzieje jak
    > po 'rozmnozeniu kasy' ten pierwszy depozyt od ktorego sie zaczelo zostaje
    > wyplacony z banku i schowany do kieszeni?
    > Czy nie implikuje to ze ktos MUSI dostac wezwanie do natychmiastowej splaty
    > kredytu mimo ze grzecznie placi raty?
    >
    > Pozdrawiam

    No najwyrazniej nie wszyscy skoro co chwila sa tu takie tematy z
    takimi pytaniami.

    Odpowiedz:

    Zastanow sie.

    Odpowiedz bardziej lopatologiczna:

    Przeciez nie jest komus pozyczany TEN KONKRETNY depozyt tylko bank
    wrzuca wszystkie depozyty do jednego wora i z tego wora pozycza
    ludziom. Wor jest duzy i gleboki, dodatkowo zasilaja go nie tylko
    depozyty ale i kapitaly wlasne banku [np. zyski, czy przychod z emisji
    akcji] czy pieniadze pozyczone przez bank od innych bankow na rynku.
    Codziennie ktos z kazdego banku zabiera caly depozyt i codziennie ktos
    splaca kredyty. Bank jest instytucja, ktora posiada taki budzet i tak
    jest to skonstrulowane, ze zagrozeniem moze byc jedynie masowe
    wybieranie depozytow. Normalne ich wybieranie przez klientow nie ma
    strategicznego znaczenia.