    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy kredyty walutowe są zgodne z prawem?
    Date: Sat, 11 Jun 2016 11:10:28 +0200

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > 2) to najbardziej dotyczy "kredytow w PLN denominowanych w CHF".

    Ten potworek językowy mógłby mieć jakiś sens, gdyby chodziło
    o indeksowanie kursem CHF. Normalnie indeksowanie dotyczy wartości
    niepieniężnych, ale w sumie może dotyczyć wszystkiego, czego wartość da
    się wyrazić w sposób obliczalny.

    "Denominowany" = wyrażony, z sumą wyrażoną w XXX.

    Ja wiem że m.in. banki i inne takie tworzą specjalne nowopojęcia (banki
    - w celu uzasadnienia braku możliwości spłat w CHF), ale trzeba mieć
    umiar.

    Np. kredyty skarbu państwa denominowane w złotych, euro, dolarach.

    > Ci maja przepis ustawy za soba.
    > Prawdziwych kredytow walutowych nie dotyczy wcale,

    Znakomita większość kredytów w CHF to były prawdziwe kredyty walutowe,
    często jednak z nieakceptowalnym przez uczciwych ludzi klauzulami
    (np. o braku możliwości spłat w walucie kredytu - obecnie uchylone, oraz
    o nieuczciwym kursie wypłaty).

    Jasne jest, że te (moim zdaniem nieuczciwe) klauzule pozwalały obniżyć
    formalne koszty kredytu w warunkach konkurencji (np. marżę), więc gdyby
    banki ich nie mogły stosować, marże byłyby być może wyższe.

    > 3) teraz kwestia sadow - jak ktos podpisal kredyt na 100k CHF, ale
    > wyplacony w PLN i splacany w PLN, obowiazkowo nawet - no to sad moze
    > uznac, ze to kredyt denominowany.

    No bo to przecież jest kredyt denominowany. Każdy kredyt i lokata są
    denominowane.

    > A moze tez nie uznac.

    A to też jest możliwe :-)
    --