    Date: Wed, 28 Aug 2013 06:52:16 +0200
    From: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Co by było gdyby (sposób na OFE i FIO)?

    W dniu 2013-08-27 22:32, RobertS pisze:

    >> Czegoś nie rozumiem...

    Mam wrażenie, że nadal się nie rozumiemy i mnie to drażni, bo
    merytorycznie, to z Tobą się na ogół zgadzałem i cenię Twoją znajomość
    rzeczy i rzetelne wypowiedzi...

    > KAŻDY będzie chciał, nawet jak zarobi 3% to od kilku mld złotych te 30%
    > z zysku będzie ładnym pieniądzem

    No i dobrze. I o to chodzi.
    Na razie OFE, po odjęciu prowizji za zarządzanie dają (zdaje się) coś
    rzędu 6-7% rocznie. Jeśli uwzględnić, że to jest od '99, to nic lepiej,
    niż lokaty, albo wręcz sporo gorzej. Czyli - jest właśnie tak, że OFE
    inwestują w lokaty/obligacje, a to jest trochę "mało agresywne" i
    niezadowalające.
    Zarządzający OFE (tzw. OFErma) dostaje swoje do 7% od każdej składki
    (http://www.multiofe.pl/wyniki.OFE.prowizje.shtml) niezależnie od
    zysku/straty, który wypracuje. I to jest chore. To wyraźnie świadczy, że
    cały myk z OFE miał na celu rabunek ogromnych pieniędzy i wyprowadzenie
    ich z Kraju.

    > dajesz komuś 30-50% od bezpiecznego zysku i ma płacić za straty...jasne,
    > że nie będzie ponosił żadnego ryzyka tylko kasował kilkadziesiąt % od
    > zysku z lokat

    ... jednak ma "marchewkę" - jeśli wypracuje więcej zysku, to dostanie
    większą prowizję. Jeśli inwestujesz własne pieniądze, to jednak chwilami
    ryzykujesz, choć przecież też w razie straty zapłacisz 100%.

    > miałem na myśli "ubezpieczonych" w OFE

    Dobrze, że napisałeś cudzysłów :) Tutaj przynajmniej mam jasność.

    Dawno temu, na grupie o grze na FUTach ktoś napisał taki tekścik, cytuję
    z pamięci:

    przychodzi OFErma do roboty, siada, pije kawę. W międzyczasie w piwnicy
    rozładowują ciężarówkę z kasą, co przyjechała z ZUSu. O 10-tej zdejmują
    mu kłódkę z klawiatury, a klawiatura ma tylko jeden klawisz: "K". A jak
    OFErmie żona w nocy nie dała, to myśli sobie: "a teraz wykręcę im taką
    korektę, że się im te systemy posrają"

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.