  • 1. Data: 2022-10-12 17:00:28
    Temat: Re: Będziemy mieli lepsze ;) czołgi niż USA
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 12 października 2022 o 12:26:07 UTC+2 Eneuel napisał(a):
    > CHIP: Pierwszy taki sprzęt wojskowy od czterech dekad. Nowy lekki
    > czołg dla Armii USA wkrótce trafi do produkcji.
    > https://www.chip.pl/2022/10/nowy-lekki-czolg-armii-u
    sa-mpf
    > Będziemy mieli lepsze ;) czołgi niż USA

    A który to będzie "lepszy" i w czym?
    Czołg lekki - ciekawy pomysł, porzucony w początkach WWII (najciekawiej było w ZSRR,
    na początku
    operacji Barbarossa ZSRR miało ponad 25k czołgów przy ok. 4k u faszystów - ale tak
    naprawdę
    było po równo, bo ok. 21k to były T-26).
    Ale może teraz, w czasach Javelinów, nie ma sensu robić nic większego.
    Kłopot z mostami (przekleństwo Panter, nie mówiąc o Tygrysach - oraz powód, dla
    którego
    USAńczycy woleli poświęcać czołgistów niż zrobić coś lepszego niż Sherman - no,
    powiedzmy,
    że jedno zrobili lepsze - wyposażyli w lepsze działo - to też był cud, że się w ogóle
    dało i np. odrzut
    tego działa nie przewracał czołgu niczym traktory w zygzaku mcquinie lub nie mordował
    załogi),
    a na rzucających kamieniami palestyńczyków wystarczy i czołg lekki.
    A zarówno lekki jak i ciężki tak samo od javelina jebnie.
    A lekki o ile tańszy (choć pewnie też od javelina
    droższy, choć to też drożyzna).

  • 2. Data: 2022-10-16 22:24:21
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 12 paź 2022 o 17:00, Dawid Rutkowski pisze:

    > A który to będzie "lepszy" i w czym?

    Tym lepszy im cięższy!

    > Czołg lekki - ciekawy pomysł, porzucony w początkach WWII

    Wówczas czołg strzelał daleko; dziś -- nieco dalej niż snajper...
    Gdzieś trzeba tankować (ludzi, paliwo, amunicję) więc nawet
    ciężkie pancerze nie są pewne...

    > (najciekawiej było w ZSRR, na początku
    > operacji Barbarossa ZSRR miało

    Miał -- to on, związek, nie ono.

    > ponad 25k czołgów

    :)

    > przy ok. 4k u faszystów - ale tak naprawdę
    > było po równo, bo ok. 21k to były T-26).

    AHitler był strzaskany liczbą ruskich czołgów...
    Spowiadał się z tego (cichuteńko -- jak nie AHitler) Finom...

    > Ale może teraz, w czasach Javelinów, nie ma sensu robić nic większego.

    Ruscy byli pewni swych aktywnych (reaktywnych?) pancerzy,
    ale Hamerykanie zaskoczyli z góry, nie z boku...

    Przed laty ośmiewano ludzi prośbami typu:
    - Stań zboku!
    Nie 'z boku' -- 'na uboczu'
    ale
    'zboku' -- 'zboczeńcu' czy 'zboczeńcze'.

    > Kłopot z mostami (przekleństwo Panter, nie mówiąc o Tygrysach

    Barbarossa miały zacząć (może zaczęły --- nie wiem)
    czołgi jadące po dnie Bugu.

    > - oraz powód, dla którego
    > USAńczycy woleli poświęcać czołgistów niż
    > zrobić coś lepszego niż Sherman - no, powiedzmy,

    Ponoć tracono cztery Shermany na jednego Tygrysa...

    > że jedno zrobili lepsze - wyposażyli w lepsze działo - to

    Jakie?

    > też był cud, że się w ogóle dało i np. odrzut
    > tego działa nie przewracał czołgu niczym traktory
    > w zygzaku mcquinie lub nie mordował załogi),

    Tak czy siak wewnątrz czołgu jest raczej ciepło.

    > a na rzucających kamieniami palestyńczyków wystarczy i czołg
    > lekki. A zarówno lekki jak i ciężki tak samo od javelina jebnie.

    Może powiedz to Kaczyńskiemu i Błaszczakowi.
    Możesz dodać, że Polacy szablami roznosili niemieckich
    czołgistów, gdy owi nieszczęśnicy byli poza czołgami...

    > A lekki o ile tańszy (choć pewnie też od javelina
    > droższy, choć to też drożyzna).

    Tańszy w produkcji/zakupie i w eksploatacji...
    (choćby mniej paliwa potrzebuje)

    Przed IIWW Polacy mieli bardzo silną (jak na taki pasek
    brzegu) marynarkę wojenną -- którą tracili kilka dni,
    jeśli nie liczyć trzech kontrtorpedowców/niszczycieli
    odesłanych do UK przed wojną i drobiazgów...

    --