eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiRaty równe vs. raty malejące a wcześniejsze spłacenie kredytu › Raty równe vs. raty malejące a wcześniejsze spłacenie kredytu
    From: "Latet" <l...@l...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Raty równe vs. raty malejące a wcześniejsze spłacenie kredytu
    Date: Sun, 14 Mar 2010 00:48:23 +0100

    Witam,

    Abstrahując o drobnych różnic pomiędzy bankami (typu karne prowizje), jak to
    generalnie jest, gdy się chce wcześniej spłacić kredyt?

    Np. z symulacji harmonogramu kredytu 400 tys. na 30 lat wynika, że przez 30 lat
    jest do spłacenia, rzecz jasna, 400 tys. kapitału plus 350 tys. odestek. Załóżmy
    że po 15 latach dostaję spadek i chcę skończyć ten kredyt - spłacam więc
    pozostające do spłacenia 2/3 kapitału - ale wtedy z widocznymi w planie na
    dalsze 20 lat ratami odsetkowymi?

    Banki nie specjalnie lubią wcześniejsze spłaty - pobierają wtedy różne karne
    opłaty itp. więc chyba jednak nie jest tak, że trzeba całe te (zaplanowane) raty
    odsetkowe zapłącić.

    W takim razie - który wariant jest korzystniejszy w przypadku wcześniejszej
    spłaty:

    A) raty stałe (czyli komponent kapitałowy spłat rośnie, a odsetkowy spada),

    B) czy raty malejące (czyli komponent kapitałowy spłat jest stały, a odsetkowy
    też maleje ale jakby szybciej)?

    P.S.
    Ja chcę skorzystać z "Rodzina na swoim", a to chyba ma dużo większy sens, przy
    ratach stałych, prawda? Bo tylko taką opcję widzę w symulacjach hermonogramów
    tego kredytu tu:
    http://oferty.pieniadze.gazeta.pl/kredyty_hipoteczne
    .html

    Dzięki,