  • 171. Data: 2019-08-19 13:43:39
    Temat: Re: PSD2 mBank i pewnie nie tylko...
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Zauważyłem te wcinki z portali "codziennych".
    > Nie odnoszę się do tego ze względu na Twoją postawę.

    OK, rozumiem.

    > Której przykład mamy powyżej.

    To nie złośliwość. W przypadku kwestii związanych z bezpieczeństwem
    danych istotna jest skala. Wydaje się oczywistym, iż firma z 6 milionami
    pracowników będzie miała inne procedury niż jednoosobowa działalność.

    > Nie chce mi się prowadzić dyskusji w tym tonie,

    Rozumiem. Mnie też nie odpowiadał Twój ton (np. wulgaryzmy), ale jednak
    uznałem, że warto... OK - być może nie warto.

    > i tak już się dałem kilkukrotnie bez potrzeby
    > sprowokować, a Ty najwyrażniej taką przyjąłeś
    > strategię, by zamaskować (w mojej ocenie) własne
    > merytoryczne braki.

    Ale braki w czym? Piszę o tym, czego doświadczyłem. Tak, mam iPada. Tak,
    mam komputer bez partycji diagnostyczne. Tak, byłem w studiu
    nagraniowym. Tak, mam sejf w pracy i naprawdę tam są trzymane m.in.
    hasła do sieci. Opisuję zatem to, co widzę. Próby przekonywania mnie, że
    widzę co innego, bo mój iPad chce 6 cyfr, komputer ma tryb
    diagnostyczny, w studio się korzysta z chmury, a sejfu nie mam to
    zaprzeczanie rzeczywistości.

    > Tak, oczywiście się możesz z tą oceną nie zgadzać,

    Dziękuję. Pozwolę sobie uznać, że ten iPad przede mną jednak istnieje.

    > a ja mogę po prostu nie kontynuować dyskusji.

    OK i naprawdę Ciebie rozumiem.

  • 172. Data: 2019-08-19 14:31:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-08-14 o 16:30, J.F. pisze:
    >Zdecydowanie mniejsze prawdopodobieństwo niż przechwycenie telefonu
    >na ulicy.

    Niby mniejsze, ale zawsze.

    >Chyba tak. Jeśli strona jest "podstawiona" to obrazek się nie
    >wyświetli. Skąd haker ma wiedzieć jaki mam ten obrazek?

    No jak skad - sprobuje sie zalogowac z twoim numerem uzytkownika i
    zobaczy.

    >I jak na razie nikt nie udowodnił, że tak jest. ;-)

    Chyba wszystkie banki udowodnily ... bo sie wycofaly, przynajmniej dla
    klientow prywatnych.

    Swoja droga dawno temu Lukas pobieral cos 30zl od tokena ... ale to
    byla oplata promocyjna, jak klient zgubil, to bylo juz 100 czy 150 zl
    ..

    >Nie w sytuacji, gdy ich liczba maleje i konkurencja się kurczy.

    Na razie jeszcze troche ich jest.

    No coz, mozesz tez umowic sie z kolegami i otworzyc wlasny bank :-P

    >Nie ma wyboru.

    Ma - moze sobie zalozyc konto bez dostepu z internetu.

    J.

  • 173. Data: 2019-08-19 14:40:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    >Podstawowa różnica pomiędzy 4- i 6-cyfrowymi PINami jest taka, że
    >w pierszym przypadku statystycznie 0,01% PINów zostanie złamanych
    >w pierwszej próbie (to dość dużo), a w drugim - 0,0001% (to już jest
    >przypuszczalnie wartość normalnie akceptowalna, poza nielicznymi
    >przypadkami niewątpliwie).

    Owszem, ale ... zakladamy, ze ktos ukradnie 10 tys iphonow, zeby
    zlapac dostep do konta ?
    Czy ze kazdy zlodziej od razu sprobuje losowej kombinacji ... no i to
    jest ry

    >No i może ma to znaczenie, gdyby ktoś chciał atakować taki PIN
    >mozolnie
    >godzinami walcząc z telefonem (tak jak 3-cyfrowe kłódki, tylko
    >oczywiście dłużej).

    Na to sa chyba dodatkowe zabezpieczenia.
    Ale moze do obejscia.

    J.

  • 174. Data: 2019-08-19 14:46:37
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-19 o 14:31, J.F. pisze:

    > No jak skad - sprobuje sie zalogowac z twoim numerem uzytkownika i zobaczy.

    Traktuję numer użytkownika jako dane wrażliwe. A zatem nie jest łatwo go
    pozyskać.

    > Chyba wszystkie banki udowodnily ... bo sie wycofaly, przynajmniej dla
    > klientow prywatnych.

    To, że produkt został wycofany nie znaczy, że był zbyt drogi.

    > Swoja droga dawno temu Lukas pobieral cos 30zl od tokena ... ale to byla
    > oplata promocyjna, jak klient zgubil, to bylo juz 100 czy 150 zl ..

    Zawsze miałem tokeny za darmo. W Lukasie, a potem CA też. Rzeczywiście
    opłaty za zgubienie/nieoddanie były wysokie. Pewnie chciano w ten sposób
    zachęcić klientów do trzymania w bezpiecznym miejscu, a nie noszenia
    przy sobie np. w formie breloczka. A może to nie wyszło i postanowili
    zlikwidować? Nie wiem.

    > No coz, mozesz tez umowic sie z kolegami i otworzyc wlasny bank :-P

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Ustawa-antylichwiar
    ska-szansa-dla-pozyczek-spolecznosciowych-7723057.ht
    ml

    Czemu nie - ciekawy artykuł z dziś.
    Jeśli wróciłyby czasy kokos.pl, ale tym razem z weryfikacją
    pożyczkobiorców to w zasadzie już blisko "banku".

    > Ma - moze sobie zalozyc konto bez dostepu z internetu.

    Absurdalny argument.

  • 175. Data: 2019-08-19 14:56:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup

    >Traktuję numer użytkownika jako dane wrażliwe. A zatem nie jest łatwo
    >go pozyskać.

    Ale w jakiej sytuacji ?
    Gdy np ktos Ci podstawi falszywa strone banku i poczeka az ten numer
    wpiszesz ?

    >To, że produkt został wycofany nie znaczy, że był zbyt drogi.

    Byl tanszy ale gorszy ? :-)
    Owszem - gorszy jest - bo ciagle nie wiesz, co autoryzujesz.

> [...]
    >miejscu, a nie noszenia przy sobie np. w formie breloczka. A może to
    >nie wyszło i postanowili zlikwidować? Nie wiem.

    Z drugiej strony to jednak porzadne tokeny byly, amerykanskie.
    To nie moglo byc zbyt tanie ... hm ... $9.99 w hurcie ?
    Dzis ... no, moze by sie dalo i taniej.

    Nawiasem mowiac - bateria starczala na ~3 lata.
    Tzn moze i dluzej dzialala, ale token po 3 latach wygaszal ekran.

    Producent sobie zapewnil staly dochod ?

    >Absurdalny argument.

    No skoro tak sie boisz obrabowania przez internet, to odetnij go.
    Tak czy inaczej - na razie klient wybor ma, i to dosc spory.

    J.

  • 176. Data: 2019-08-19 15:06:01
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-19 o 14:56, J.F. pisze:

    > Ale w jakiej sytuacji ?

    W każdej.

    > Gdy np ktos Ci podstawi falszywa strone banku i poczeka az ten numer
    > wpiszesz ?

    Nie loguję się na fałszywe strony.

    > Byl tanszy ale gorszy ? :-)

    Nie wiem.

    > Owszem - gorszy jest - bo ciagle nie wiesz, co autoryzujesz.

    Może zaliczam się do świadomych użytkowników, którzy jednak wiedzą co robią.

    > Nawiasem mowiac - bateria starczala na ~3 lata.

    Raz mi się zdarzyło wymienić z powodu utraty ważności. Nie wiem na ile
    była bateria, ale tokeny miały datę ważności - jak karty.

    > Tzn moze i dluzej dzialala, ale token po 3 latach wygaszal ekran.

    Pierwsze słyszę. Mój działał inaczej. Pewnego dnia pojawiła się na nim
    liczba "3"... Potem "2", a potem wymieniłem - to była informacja, że
    kończy się termin ważności i wymaga wymiany (od ręki, w placówce
    wymieniłem).

    > Producent sobie zapewnil staly dochod ?

    Nie umiem powiedzieć czym była powodowana wymiana.

    > No skoro tak sie boisz obrabowania przez internet, to odetnij go.

    Ale zamierzasz w to brnąć?

    > Tak czy inaczej - na razie klient wybor ma, i to dosc spory.

    Jaki wybór? Używania tokena? Czy oprocentowania?

  • 177. Data: 2019-08-19 15:17:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    >W każdej.

    To np moge sobie wstukac losowe numery i zobaczyc czy załapie.

    >Nie loguję się na fałszywe strony.

    Tzn masz nadzieje :-)

    Nie masz tez loggera klawiatury itp :-)

    >Nie wiem.

    >Może zaliczam się do świadomych użytkowników, którzy jednak wiedzą co
    >robią.

    Nie wiesz.

    >Raz mi się zdarzyło wymienić z powodu utraty ważności. Nie wiem na
    >ile była bateria, ale tokeny miały datę ważności - jak karty.

    Tylko ze przy kartach data miala pewien sens, a przy tokenach zadnych.
    A bateria byla niewymienna.

> [...]
    >nim liczba "3"... Potem "2", a potem wymieniłem - to była informacja,
    >że kończy się termin ważności i wymaga wymiany (od ręki, w placówce

    No jakos tak. A jak poczekales jeszcze troche, to przestawal dzialac -
    tzn przestawal generowac uzyteczne kody, bo widac bylo, ze zasilanie
    jeszcze jest.

    >Nie umiem powiedzieć czym była powodowana wymiana.

    Tak czy inaczej - bateria wieczna nie bedzie.

    >Jaki wybór? Używania tokena? Czy oprocentowania?

    Wyboru banku.
    I jak chce miec obrazek, tokena itp ... to musi sprawdzic - moze
    akurat ktorys to ma ..
    Tylko odejscie od tokenow jest chyba globalne ...

    J.

  • 178. Data: 2019-08-19 15:46:42
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-19 o 15:17, J.F. pisze:
    > To np moge sobie wstukac losowe numery i zobaczyc czy załapie.

    A skąd będziesz wiedział, że akurat trafiłeś w mój?

    > Tzn masz nadzieje :-)

    Stwierdzam fakt po dość długim okresie intensywnego korzystania.

    > Tylko ze przy kartach data miala pewien sens, a przy tokenach zadnych.
    > A bateria byla niewymienna.

    Być może. A wymiana kart co rok w mB na początku działalności miała sens?

    > No jakos tak. A jak poczekales jeszcze troche, to przestawal dzialac -
    > tzn przestawal generowac uzyteczne kody, bo widac bylo, ze zasilanie
    > jeszcze jest.

    Tylko, że on był potrzebny do logowania, zatem po utracie ważności
    przestałby pełnić swoją funkcję.

    > Wyboru banku.

    Coraz mniejszy. 2/3 banków komercyjnych wyparowało w ciągu ostatnich lat
    i konsolidacja trwa. Ostatnio naliczyłem 26 banków na stronie BFG.
    Realnie mógłbym skorzystać z kilku.

    > I jak chce miec obrazek, tokena itp ... to musi sprawdzic - moze akurat
    > ktorys to ma ..

    Nie ma. Już token staje się wyzwaniem nie do przejścia.

    > Tylko odejscie od tokenow jest chyba globalne ...

    Właśnie.
    Jakiś czas temu napisałem dlaczego korzystam z tych, a nie innych
    banków. Każdy miał jakieś "naj". Nikt nie wskazał oferty lepszej.
    Wniosek pozostaje taki, iż mój wybór jest optymalny.

  • 179. Data: 2019-08-19 16:54:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    >A skąd będziesz wiedział, że akurat trafiłeś w mój?

    >Stwierdzam fakt po dość długim okresie intensywnego korzystania.

    Jak wszyscy. A potem jest ten pierwszy raz :-P

    >Być może. A wymiana kart co rok w mB na początku działalności miała
    >sens?

    Taki byl zwyczaj.
    Zreszta pasek magnetyczny mial ograniczona zywotnosc.

    >Tylko, że on był potrzebny do logowania, zatem po utracie ważności
    >przestałby pełnić swoją funkcję.

    No ale wlasnie czemu taka krotka ta utrata waznosci ...

    >Coraz mniejszy. 2/3 banków komercyjnych wyparowało w ciągu ostatnich
    >lat i konsolidacja trwa. Ostatnio naliczyłem 26 banków na stronie
    >BFG.

    To ciagle duzo.

    >Realnie mógłbym skorzystać z kilku.

    Chyba z wiekszej ilosci ..

    J.

  • 180. Data: 2019-08-19 19:07:10
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-19 o 16:54, J.F. pisze:

    > Taki byl zwyczaj.

    Inne banki dawały na 2 lata.

    > Zreszta pasek magnetyczny mial ograniczona zywotnosc.

    Większą niż rok. mB zresztą po jakimś czasie wydłużył ważność kart.

    > No ale wlasnie czemu taka krotka ta utrata waznosci ...

    Krótka? Jakoś 3-4 lata mój był ważny. Może więcej, ale z pewnością nie
    mniej.

    > To ciagle duzo.

    Dla Ciebie tak, dla mnie nie.

    > Chyba z wiekszej ilosci ..

    Nie. Większość nie spełnia moich oczekiwań. Niektóre są mi niedostępne
    (np. Mercedes-Benz Bank).