  • 1. Data: 2005-06-02 10:45:41
    Temat: [PILNE] Skok i egzekucja przez zewnętrzną firme
    Od: Marcin Żyła <m...@m...com>

    Witam

    Prosze o ogólne informacje, przy danych:

    - umowa pożyczki, zawarta w siedzibie przedsębiorcy (skok)
    - zabezpieczeie wekslem i 2 poręczycieli

    Kredyt nie był spłacany i został przekazany do zewnętrznej firmy
    egzekucyjnej.
    Ta firma uzyskała nakaz zapłaty wraz z klauzulą wykonalności, poszli do
    komornika etc

    Pytania:
    - Czy SKOK powinien walczyć za pomocą Bankowego Tytułu Egzekucyjnego czy
    też nie może, lub czy może wybrać forme egzekucji?

    - Czy można sprzedać wierzytelność z pożyczki ratalnej? (Dane osobowe etc).

    - Czy skok może odmówić wydania wzorca umowy?

    - Co w sytuacji gdy weksel został w SKOK-u?

    Pozdrawiam Marcin

  • 2. Data: 2005-06-02 10:57:53
    Temat: Re: [PILNE] Skok i egzekucja przez zewnętrzną firme
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Marcin Żyła napisał(a):

    > - Czy SKOK powinien walczyć za pomocą Bankowego Tytułu Egzekucyjnego czy
    > też nie może, lub czy może wybrać forme egzekucji?

    Czy skok jest BANKIEM ? Tylko banki posługują się betekami.

    > - Czy można sprzedać wierzytelność z pożyczki ratalnej? (Dane osobowe etc).

    A dlaczego miałby nie móc sprzedać ?
    507 KC

    > - Czy skok może odmówić wydania wzorca umowy?

    Przecież masz umowę ... Nie rozumiem pytania ... pewnie możesz
    zwrócić się z prośbą o kopię ... ale sam podpisałeś kwit , że
    umowę tą masz ... Umowa sporządzona w x jednobrzmiących
    egzemplarach po jednym dla ... I to podpisałeś, czyli podpisałeś
    zapis móiący, że umowę masz ;)

    > - Co w sytuacji gdy weksel został w SKOK-u?

    Oznacza to, że weksel jest w SKOKU ... zależy jak sprecyzowana
    jest umowa pomiędzy skokiem a inną firmą. Podlego to pod
    tajemnicę handlową ;) ... No przewalone masz, że weksla nie masz
    .. ROzwiązanie (jeśli wierzycielem jest firma X czy ktokolwiek)
    spłącić wierzytelność która jest należna i zasadna (nie wdaje
    sie w dyskusje o zasadnosci etc ... o kwotach itp ) ... i
    zażądać wydania wekselka byś mógł go rytualnie rozpuścić w
    piwie i wypić;) ... Jeśli firma X odpowie ci , że dysponuje
    wekslem skok, to udajesz sie z takim żądaniem do skoku.

    --
    |______ Stasio Podróżnik
    o/________\o PMS: 525tds E34 *PMS Edition* PRRC: Jackson + AT1200

  • 3. Data: 2005-06-02 10:58:52
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Stasio Podróżnik napisał(a):

    > A dlaczego miałby nie móc sprzedać ?
    > 507 KC
    ^^^ - tfu ! 509.

  • 4. Data: 2005-06-02 11:02:24
    Od: Marcin Żyła <m...@m...com>

    Stasio Podróżnik wrote:

    > Czy skok jest BANKIEM ? Tylko banki posługują się betekami.

    > A dlaczego miałby nie móc sprzedać ?
    > 507 KC

    Jakoś mi się kołacze, ze tak nie do końca...

> [...]
    > Umowa sporządzona w x jednobrzmiących egzemplarach po jednym dla ... I
    > to podpisałeś, czyli podpisałeś zapis móiący, że umowę masz ;)

    Akurat nie ja odpisywałem tą umowe, tylo mam teraz się tym zająć.
    Dowcip polega, ze poręczycielka nie ma - ale to raczej kwestia bałaganu
    w papierach.

> [...]
    > rozpuścić w piwie i wypić;) ... Jeśli firma X odpowie ci , że dysponuje
    > wekslem skok, to udajesz sie z takim żądaniem do skoku.

    Weksen in blanco, płątny bez protestu etc. Chodzi o możliwość
    "dwukrotnego" ściągnięcia - z umowy i weksla.

    MZ

  • 5. Data: 2005-06-02 11:07:27
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Marcin Żyła said the following On 2005-06-02 13:02:
    [...]

    > Jakoś mi się kołacze, ze tak nie do końca...
    Jedyny punkt zaczepienia to była sprawa Polkomtela+PRESCO vs abonent, o
    przekazanie danych osobowych. Ale z tego co wiem, w drugiej instancji są
    przyznał rację presco (Czyli można przekazywać)
    Nie wiem jak dalej sie sprawa potoczyła.

    KJ

    --
    Rowery treningowe, siłownie, sprzęt sportowy
    http://strony.aster.pl/kjonca/#f4y

  • 6. Data: 2005-06-02 11:42:18
    Od: "cZESŁAW" <c...@o...pl>

    CYTUJĘ:

    Coraz częściej długi konsumentów sprzedawane są bez ich zgody osobom trzecim.
    Według UOKiK jest to działanie bezprawne. W wezwaniach do zapłaty często
    brakuje jasnego wskazania, na jakiej podstawie firma przeprowadza windykację,
    pojawiają się natomiast elementy zastraszania.

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z rzecznikiem praw
    obywatelskich, zorganizował wczoraj seminarium poświęcone ochronie finansowych
    interesów konsumentów. Według Cezarego Banasińskiego, prezesa UOKiK, wiele
    nieprawidłowości dotyczy windykacji długów &#8211; ich sprzedaż bez zgody konsumenta
    jest sprzeczna z prawem. Rzeczywiście, zgodnie z artykułem 385 kodeksu
    cywilnego, postanowienie umowne, które zezwala kontrahentowi konsumenta na
    przeniesienie praw i przekazanie obowiązków wynikających z umowy bez zgody
    konsumenta, stanowi niedozwoloną klauzulę umowną. Konsument, w przeciwieństwie
    do przedsiębiorcy, nie jest profesjonalistą, dlatego powinien mieć zapewnione
    odpowiednie gwarancje ochronne. Z drugiej strony, ten sam kodeks cywilny
    przewiduje w artykule 509, że wierzyciel może przenieść wierzytelność na osobę
    trzecią bez zgody dłużnika. Opierając się więc na k.c., można dowieść zarówno
    to, że sprzedaż długów bez zgody konsumenta jest zgodna z prawem, jak i to, że
    jest całkowicie bezprawna.

    Niektóre firmy odzyskujące należności dopuszczają się również rozmaitych
    nieuczciwych form zastraszania &#8211; w wezwaniach do zapłaty mówi się o skutecznej
    egzekucji długów czy zastosowaniu bardziej stanowczych kroków.

    Wiele do życzenia pozostawiają również usługi bankowe. Zdaniem dr. Ryszarda
    Zelwiańskiego, dyrektora Zespołu ds. Prawa Gospodarczego, Danin Publicznych i
    Ochrony Praw Konsumentów w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, banki mają
    często bardziej uprzywilejowaną pozycję niż konsument. Przykładowo, sąd musi
    rozpatrzyć ich wniosek o nadanie klauzuli natychmiastowej wykonalności w ciągu
    3 dni, a bank wpłaca tylko 1/10 opłaty sądowej. Zdaniem Wojciecha Kwaśniaka,
    generalnego inspektora nadzoru bankowego, niedopuszczalna jest dyskryminacja
    klientów banków ze względu na wiek &#8211; np. nieprzyznawanie kredytów ludziom
    starszym. Ostatnio panuje u nas moda na &#8222;antybankowość&#8221; &#8211;
    replikował Krzysztof
    Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, tymczasem 1,6 mln osób nie
    reguluje swoich zobowiązań wobec banków.

    Problemem są również oszustwa dokonywane w ramach systemu argentyńskiego &#8211;
    Sejm pracuje nad zakazem prowadzenia tego rodzaju działalności. Zdaniem posła
    Adama Szejnfelda, firmy takie nie miałyby możliwości działania, gdyby przepisy
    prawa bankowego i karnego były odpowiednio egzekwowane. Musimy odpowiedzieć
    sobie na pytanie &#8211; dlaczego tak wiele osób kieruje się po pożyczkę do firm
    działających w systemie argentyńskim, a nie do banku &#8211; mówi Andrzej Zoll,
    rzecznik praw obywatelskich.

    KONIEC CYTATU

    CYTAT:

    Konsument musi się zgodzić
    Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie może zastopować
    sprzedaż długów i ich windykację przez firmy zajmujące się odzyskiwaniem
    pieniędzy. Sąd orzekł bowiem, że przekazanie danych konsumenta firmie
    windykującej długi wymaga jego zgody w indywidualnej umowie.
    Skargi wniosły spółki Polkomtel SA - operator telefonii komórkowej Plus GSM
    oraz Presco sp. z o. o. w Pile.
    Generalny inspektor ochrony danych osobowych zakazał im przetwarzania danych
    osobowych abonenta, przekazanych Presco bez jego zgody w związku z cesją
    wierzytelności Polkomtelu. Pełnomocniczka obu firm, mec. Elżbieta Barenbruch,
    argumentowała, że dane abonentów zalegających z opłatami udostępniono Presco
    na podstawie art. 509 kodeksu cywilnego. Mówi on, że wierzyciel może bez zgody
    dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią. Presco nabyła należności
    dla ich ściągnięcia, co zgodnie z art. 23 ust. 5 >ustawy o ochronie danych
    osobowych, jest "prawnie usprawiedliwionym celem".
    Mec. Piotr Wójcicki, reprezentujący GIODO, stwierdził, że wykluczają to
    przepisy k. c., mówiące o niedozwolonych klauzulach (art. 385 ze zn. 1 oraz
    385 ze zn. 3 pkt 5). Zaliczają one do nich m.in. te, które zezwalają
    kontrahentowi konsumenta na przeniesienie praw i przekazanie obowiązków,
    wynikających z umowy, bez jego zgody. Ani Polkomtel, ani Presco nie
    dysponowały też żadną z przesłanek z art. 23 ustawy o ochronie danych
    osobowych.
    WSA oddalił skargę Presco, do której przyłączył się Polkomtel. Sędzia Maria
    Werpachowska powiedziała, że sąd nie oceniał, czy przelew wierzytelności był
    ważny i skuteczny, gdyż należy to do sądu powszechnego. Podstawowe znaczenie
    miał art. 23 ust. 5 ustawy o ochronie danych osobowych, mówiący o prawnie
    usprawiedliwionych celach administratorów danych - gdy przetwarzanie danych
    nie narusza praw i wolności osoby, której one dotyczą. Umowa pomiędzy
    Polkomtelem a Presco dowodzi, że dokonana cesja wiąże się z przeniesieniem
    praw i obowiązków. Nie można więc, nawet we wzorcu umownym, wyłączyć zgody
    konsumenta. Musi ją przewidywać indywidualna umowa (sygn. 1603/03).
    D.FR.

    KONIEC CYTATU

  • 7. Data: 2005-06-03 13:26:03
    Od: Rafał madDuck Ochmański <m...@W...pl>

    Dnia Pańskiego 2005-06-02 cZESŁAW napisał(a);

    > Musi ją
    > przewidywać indywidualna umowa (sygn. 1603/03).

    I tak oto prawo chroni ludzi, ktorzy nie placa swoich zobowiazan.
    Rewelacja...

    --
    m...@W...pl ][ http://www.againsttcpa.com

  • 8. Data: 2005-06-07 23:38:18
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    >Coraz częściej długi konsumentów sprzedawane są bez ich zgody osobom trzecim.
    >Według UOKiK jest to działanie bezprawne. W wezwaniach do zapłaty często

    a według sądu - nie :-P)
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_050607/p
    rawo/prawo_a_1.html
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_050607/p