  • 1. Data: 2003-06-18 09:45:49
    Temat: Fundusz Pioneer Obligacji Dolarowych Plus,za duże zyski ?
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    Czesc
    Mam pytanie ,czy jest możliwe uzyskanie przez fundusz obligacji zysków
    wielokrotnie przekraczających oprocentowanie obligacji w które ten fundusz
    inwestuje ?

    W przypadku Pioneer Obligacji Dolarowych Plus, fundusz inwestuje w obligacje
    amerykańskie, których oprocentowaniu jak wynika ze sprawozdania rocznego z
    ich strony, zawiera się w przedziale między 3,75% do 9,75% w skali roku,
    a zyski funduszu w dolarach wynoszą kilkanaście procent w skali roku ,a
    nawet obecnie za ostatnie 5 miesięcy wyniosło 9% ,co daje oczywiście bez
    gwarancji 21,6% w skali roku?

    Wyjaśnienia osoby z funduszu ,że - Aktywa Funduszy Obligacji Dolarowych
    wycenia się na podstawie rynkowej wartości papierów wartościowych
    wchodzących w skład portfela funduszu. Na wartość aktywów funduszu, a co za
    tym idzie cenę jednostki uczestnictwa ma więc wpływ, obok oprocentowania,
    również rynkowy kurs obligacji. - jakoś mnie nie przekonują , bo o ile przy
    akcjach ich wartość może być oderwana od wartości firmy.

    To przy obligacjach na dodatek o stałym oprocentowaniu, ich wartość rynkowa
    niewiele może się zmieniać, ale chyba już nie powyżej zysków z
    oprocentowania, kto kupi 1$ + 5% rocznych odsetek za 1,2$, a moze sie myle?
    Czy ktoś mógłby to wyjaśnic?

    Chce zainwestować w ten fundusz , bo w dolarach przyrost wartości jest
    rewelacyjnie duży, ale obawiam się, czy nie jest to czasem kreatywna
    księgowość, tak ostatnio popularna w USA np.ENRON ?
    Pzdr
    mareK

  • 2. Data: 2003-06-18 10:05:01
    Od: k...@p...onet.pl

    Witam :))

    1) W ogole jest mozliwe przekraczanie zysku funduszu w stosunku do papierow w
    ktore inwestuje na zasadzie procentu skladanego oraz np. obnizania stop
    procentowych.

    2) Nadzwyczajne zyski widzisz bo:
    - Fundusz jest w USD a wycena w PLN -> na wyniki naklada sie kurs USD/PLN
    - Inwestuja (o ile dobrze pamietam z prospektu informacyjnego) w obligacje o
    niskim ratingu (tzw smieciowe) stad tez generuja wieksze zyski (oczywiscie przy
    zwiekszonym ryzyku). Obligacje takie maja wlasnie oprocenotwanie pod 10%
    dlatego widzisz takie zyski (NA RAZIE...).
    - Doklada sie do tego tendencja spadkowa stop procentowych w Polsce i na swiecie

    3) UWAGA na wszelkie fundusze "denominowane"!!!
    - ze wzgledu na wycene w PLN do celow podatkowych - podatek 20% od zyskow
    nalezy zaplacic nawet gdy wartosc jednostki wyrazona w USD zmaleje gdy kurs
    PLN/USD wzrosnie!!!!!! (czyli realnie w dolarach bedziemy miec strate a
    zaplacimy podatek)
    - czesc papierow taki fundusz i tak ma w PLN!!! (sa to POLSKIE papiery skarbowe)
    - duza czesc kosztow funduszu jest w PLN (bo przeciez obsluga prawna, zarzad
    itp. otrzymuja pensje w PLN) -> widac tutaj jak wiele znaczy kurs PLN/USD

    Ze wzgledu na powyzsze: jezeli ktos chce kupowac jednostki w USD to proponuje
    znalezc "prawdziwy" fundusz dolarowy poza granicami naszego pieknego kraju :))).
    W Polsce niemozliwe jest utworzenie "czystego" funduszu dolarowego.

    Pozdrawiam
    Krecik

  • 3. Data: 2003-06-18 13:00:31
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik < k...@p...onet.pl >
    > Nadzwyczajne zyski widzisz bo:
    > - Fundusz jest w USD a wycena w PLN -> na wyniki naklada sie kurs USD/PLN

    Kurs USD/PLN nie ma większego znaczenia, bo inwestuje w USD kurs jednostki
    mam w USD , zyski podałem w % do USD i wypłacam w USD ,obligacje sa również
    w tym funduszu z rynku amerykańskiego w USD.

> [...]
    przy
    > zwiekszonym ryzyku). Obligacje takie maja wlasnie oprocenotwanie pod 10%

    Owszem od 3,75% do 9,75%, ale skąd zysk kilkanaście procent?

    > - ze wzgledu na wycene w PLN do celow podatkowych - podatek 20% od zyskow
    > nalezy zaplacic nawet gdy wartosc jednostki wyrazona w USD zmaleje

    Podatek faktycznie 20% od zł ,ale można na tym stracic lub zarobić, to
    mnie nie niepokoi, tylko nadal nie wiem jak kupując papiery o stałym
    procencie z przedziału 3-10% mozna zarobić 20%.

    >dlatego widzisz takie zyski (NA RAZIE...).

    no właśnie tego nie wiem ,ale fundusz amerykański Pioneer High Yield Fund na
    którym wzoruje się ten nasz pioneer działa już od 3 lat i ma co roku
    kilkanaście procent zysku.

    pzdr
    mareK

  • 4. Data: 2003-06-18 13:27:16
    Od: k...@p...onet.pl

    > Owszem od 3,75% do  9,75%, ale skąd zysk kilkanaście procent?

    Przeciez zarzadzajacy nie kupuje 1-go stycznia obligacji i sprzedaje je dopiero
    w grudniu tylko caly czas nimi obraca -> jak juz napisalem, robi sie efekt tzw
    procentu skladanego czyli biezace zyski sa z powrotem inwestowane w te same
    papiery. Oprocz tego podejrzewam ze czesc obligacji moga miec tzw. obligacje
    zamienne na akcje itp. Pewnie z powyzszych powodow wykrecaja takie zyski.

    Nie za bardzo widze czemu nalezy sie az tak dziwic? Jakby na 10% oligacjach
    mieli np 50% zysku to byloby dziwne...(w USA nie bylo az takiego spadku stop
    procentoych jak w Polsce)

    > no właśnie tego nie wiem ,ale fundusz amerykański Pioneer High Yield Fund na
    > którym wzoruje się ten nasz pioneer działa już od 3 lat i ma co roku
    > kilkanaście procent zysku.

    Wydaje mi sie ze dziala dluzej... Chyba wczesniej, przed kilku laty mieli tez
    straty (oczywiscie w prospekcie beda Cie mamic najbardziej tlustymi latami).