  • 171. Data: 2022-12-01 17:45:29
    Temat: Re: Euro. po co nam byłoby Euro?
    Od: Wojtek <w...@m...mail.com>

    On 01/12/2022 11:03, r...@k...pl wrote:
    > Wed, 30 Nov 2022 22:53:53 +0100, w <tm8jdh$13p7$1@gioia.aioe.org>, Poldek

    > Wiesz, że obecna pensja minimalna, wyrażona w euro, wynosi dokładnie tyle samo
    > co kilka lat temu? To Kaczyński podniósł ją czy obniżył?

    O ile jestem raczej za wprowadzeniem euro, ale jednak powyższy argument
    jest cokolwiek głupi bo... w Polsce płacisz w euro czy w złotówkach?

  • 172. Data: 2022-12-01 19:00:06
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 01.12.2022 o 17:45, Wojtek pisze:

    > O ile jestem raczej za wprowadzeniem euro, ale jednak powyższy argument
    > jest cokolwiek głupi bo... w Polsce płacisz w euro czy w złotówkach?

    Ten argument jest po prostu zbyt trudny do zrozumienia dla niektórych.
    Chodzi o inflację.

    A jeśli o inflacji mowa, to taka ciekawostka - niedawno rozmawiałem z
    sąsiadem (wyznawcą obecnie rządzących bolszewików) o inflacji.
    Usiłowałem mu wytłumaczyć w uproszczeniu ten mechanizm. Dla ułatwienia
    przyjęliśmy, że teraz inflacja wynosi tylko 20% - czyli, że jeśli przed
    rokiem na chleb wydałeś 100 zł, to teraz wydajesz 120 zł.
    Dotąd sąsiad wszystko rozumiał.
    Teraz dalszy ciąg: przyjmijmy, że w przyszłym roku inflacja spadnie o
    połowę, czyli będzie wynosiła tylko 10%, To ile zapłacisz za ten sam chleb?
    I nijak nie mógł zrozumieć, że to będzie 132 złote. :D

    --
    -
    Akarm

  • 173. Data: 2022-12-01 19:46:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-12-01 o 17:45, Wojtek pisze:

    > O ile jestem raczej za wprowadzeniem euro, ale jednak powyższy argument
    > jest cokolwiek głupi bo... w Polsce płacisz w euro czy w złotówkach?

    W jakiej walucie płacisz jest mniej istotne. Istotna jest siła nabywcza.
    Jeśli pensja wyrażona w Euro jest taka sama jak była to znaczy, że jej
    siła nabywcza spadła mniej więcej o inflację Euro.
    Wyrażona w złotówkach jest wyższa niż była. Więc jej siła nabywcza
    wzrosła o tyle o ile jest wyższa i jednocześnie spadła o tyle ile
    wyniosła inflacja Pln. Razem musi wyjść mniej więcej na to samo bez
    względu na to w której walucie liczymy.
    P.G.

  • 174. Data: 2022-12-01 20:07:53
    Temat: Re: Euro. kacyk Kaczyński nie może.
    Od: Marek <k...@o...pl>

    > Waluta zarządzana jednoosobowo przez wszechmogącego boga wodza Kaczyńskiego
    > tym bardziej nie stanowi o bogactwie; jest wręcz szkodliwa !

    Wyłącz propagandę, włącz myślenie. Kaczyński zarządza światem i całym
    światowym kryzysem:))))

  • 175. Data: 2022-12-01 20:09:43
    Od: Marek <k...@o...pl>

    > Ogólnie to bredzisz.

    Aha, konsensus osiągnęliśmy :))) Przyjmiesz EURO? Przyjmę w każdej
    ilości:)))

  • 176. Data: 2022-12-01 20:15:39
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 1 Dec 2022 17:45:29 +0100, w <JS4iL.2189593$5p2.2144156@usenetxs.com>,
    Wojtek <w...@m...mail.com> napisał(-a):

    > O ile jestem raczej za wprowadzeniem euro, ale jednak powyższy argument
    > jest cokolwiek głupi bo... w Polsce płacisz w euro czy w złotówkach?

    Głupie to jest myślenie, że euro nie jest skorelowane ze złotym. Najwyraźniej
    nawet jak kogoś inflacja kopie w dupie, to tego nie czuje.

  • 177. Data: 2022-12-01 20:16:53
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 1 Dec 2022 19:00:06 +0100, w <6388eba6$0$567$65785112@news.neostrada.pl>,
    Akarm <a...@w...pl> napisał(-a):

> [...]
    > połowę, czyli będzie wynosiła tylko 10%, To ile zapłacisz za ten sam chleb?
    > I nijak nie mógł zrozumieć, że to będzie 132 złote. :D

    Przecież to jest oczywiste, że chleb będzie kosztował 110zł.
    Że też sąsiad nie potrafił tego wytłumaczyć ;)

    Zapytaj za jakiś czas, na edukację sąsiada poszło właśnie extra 700mln zł.

  • 178. Data: 2022-12-01 20:18:30
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 1 Dec 2022 10:31:11 +0100, w <6388745e$0$468$65785112@news.neostrada.pl>,
    cef <c...@i...pl> napisał(-a):

    > Fakty i liczby też można skomentować odpowiednio.
    > Przyznaję, że pobieżnie przejrzałem: dziwi mnie porównanie
    > Słowenii i Polski (jeden prawie 20x mniejszy kraj od drugiego)
    > czy Malty i Cypru (coś jak dwa różne systemy walutowe -
    > cywilizacja europejska i islamska), potem jest trochę lepiej
    > gdy mowa o Słowacji i Czechach. Gdzieś tak w okolicy min 37.45
    > pojawia się tabela z inflacją i słychać lament jak to euro
    > wywołało rekordową inflację w krajach nadbałtyckich.
    > Ale nie słychać zachwytów, że jest niska na Malcie, Cyprze
    > i w Słowenii (tam jest mniejsza niż unijna średnia).

    Ten cały "wykład" to typowa manipulacja. W sumie szkoda pisać, bo zaczyna się
    już na samym początku. No, ale teraz mamy domorosłych ekonomistów po
    Uniwersytecie im. YouTube.

  • 179. Data: 2022-12-01 20:38:17
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 01.12.2022 o 11:03, r...@k...pl pisze:

    > Wiesz, że obecna pensja minimalna, wyrażona w euro, wynosi dokładnie tyle samo
    > co kilka lat temu? To Kaczyński podniósł ją czy obniżył?

    Jeśli chodzi o płacę minimalną, to jakiś czas temu pani minister rodziny
    Marlena Maląg chwaliła się, jak to w czasie ich rządów wzrosła. Wszędzie
    bolszewicy krzyczą, jak to tragiczne były pensje w czasie rządów Tuska,
    że dopiero teraz jest dobrobyt. I tępa hołota w te idiotyzmy wierzy! bo
    liczyć nie potrafi.
    Zatem teraz będzie trochę faktów.
    Wynagrodzenie minimalne w czasie rządów PiS w roku 2007 wynosiło 936
    złotych.
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    061711227/O/D20061227.pdf
    Rząd koalicji PO-PSL podniósł tę kwotę do 1750 złotych, czyli nastąpił
    wzrost o 87%.
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    140001220/O/D20141220.pdf

    Gdy PiS obejmowało rządy w 2015 r., minimalne wynagrodzenie kształtowało
    się na poziomie 1750 zł brutto. Od stycznia 2022 r. wynosi 3010 zł
    brutto. To wzrost o 72 proc. - wskazała minister rodziny Marlena Maląg.
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    210001690/O/D20211690.pdf

    Warto przypomnieć, że w czasach rządów koalicji PO-PSL inflacja malała
    aż do deflacji, co dodatkowo zwiększało wartość wynagrodzenia.
    W czasach rządów PiS inflacja rośnie, podwyżki wynagrodzeń nie są w
    stanie jej doścignąć. Inflacja rosła również w okresie ich poprzednich
    rządów, w latach 2005 - 2007. Przypadek?

    --
    -
    Akarm

  • 180. Data: 2022-12-01 21:15:55
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 2022-12-01 o 20:18, r...@k...pl pisze:

    > Ten cały "wykład" to typowa manipulacja. W sumie szkoda pisać, bo zaczyna się
    > już na samym początku. No, ale teraz mamy domorosłych ekonomistów po
    > Uniwersytecie im. YouTube.

    A po co nam jakieś EURO? Słowacy i inni plują sobie że nie mają korony !
    Nie chcemy komuny w wydaniu EURO !