  • 11. Data: 2010-05-26 12:13:19
    Temat: Re: EURO-kołchoz zwala giełdy na całym świecie.
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 26 Maj, 14:09, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote:

    > A tak naprawde, to zobaczymy za 5-15 lat.

    Myślę, że szybciej. W kolejce do bailoutu są jeszcze Hiszpania i
    Portugalia, niewesoło także we Włoszech i Irlandii. A pamiętaj, że
    eurobanki też mają w portfelach CDS-y...

  • 12. Data: 2010-05-26 12:15:18
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:8...@m...uni-berlin.de...

    > Dorzuc do tego Wegry i Bulgarie, ktore euro nie mialy - im tez sie wiedzie
    > ostatnio gorzej na gieldzie i jakos dziwnie podobnie do trendu
    > Slowackiego.

    Węgry podobnie? Węgry idą podobnie do Polski i Czech, zasadniczo lepiej niż
    Czechy. Bułgaria w perspektywie 5-letniej rzeczywiście wykazuje podobną
    dynamikę jak Słowacja. Przy czym warto porównać oceny dotyczące gospodarki
    bułgarskiej oraz słowackiej. Proszę bardzo:
    http://stooq.pl/q/?s=sax&d=20100525&c=1y&t=l&a=ln&b=
    1&r=px50+wig+bux+sofix

    > Albo cofnijmy sie 5 lat w tyl:

    Proszę bardzo - 5 lat:

    Czechy, Polska, Węgry od około +20% do +40%

    Słowacja i Bułgaria po około -50%.

    > W zasadzie to co chciales wykazac?

    Że zwolennicy wcielania do strefy EUR są mądrymi ludźmi tylko los im nie
    sprzyja.

  • 13. Data: 2010-05-26 12:16:40
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 26 Maj, 14:10, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote:

    > A pol roku temu wciagal wszystkich w dolek, i nikt mu nie salutowal.
    > Coz, pamiec jest ulotna, i to szybko.

    Mimo wszystko, wolałbym się z dolcem zgubić niż z euro znaleźć. Pomimo
    tego, że na euro łapę trzymają Niemcy, do których w kwestiach
    finansowych można mieć zaufanie. Nie jestem finansistą, ale na moje
    wyczucie, pakowanie do jednego worka z euro krajów tak różnych
    kulturowo, jak Niemcy i Grecja, moze się tylko źle skończyć.

  • 14. Data: 2010-05-26 12:23:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> writes:

    > Wszyscy mądrzy ludzie rozumieją, że to nie wina istnienia EUR, tylko
    > jakichś niesamowitych i wręcz nieprzewidywalnych zbiegów okoliczności.
    > Takich jak na przykład w tym przypadku:

    Mam wrazenie ze staracie sie tu odkryc Ameryke. Ktora waluta tzw.
    krajow rozwinietych (USA, euro-unii, innych panstw UE) ma sensowne
    pokrycie w towarze itp? Zadna. To niby z czego mialaby wynikac odpornosc
    walut na cokolwiek?

    Przeciez to wszystko kreci sie wokol jednego podstawowego zalozenia - ze
    ludzie (firmy, fundusze, banki itd) beda w nieskonczonosc posiadac sporo
    wirtualnych pieniedzy, i ze nie przyjdzie im do glowy probowac wymieniac
    ich na cos rzeczywistego.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 15. Data: 2010-05-26 12:34:31
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Am 26.05.2010 14:15, MarekZ wrote:
> [...]
    > podobną dynamikę jak Słowacja. Przy czym warto porównać oceny dotyczące
    > gospodarki bułgarskiej oraz słowackiej. Proszę bardzo:

    A widzisz, czyli cos zaczyna sie psuc w twojej na szybko skleconej
    teorii (indeksy w gore: z powodu euro, indeksy w dol: z powodu euro).

    > Proszę bardzo - 5 lat:
    >
    > Czechy, Polska, Węgry od około +20% do +40%
    >
    > Słowacja i Bułgaria po około -50%.

    W Bulgarii to z powodu bulgarskiego euro? Przypomnij, od kiedy Bulgaria
    posluguje sie ta waluta?

    Przez ostatnie 5 lat na Slowacji indeksy gieldowe byly w zasadzie
    plaskie jak stol z powodu euro, ktorego nie mieli?

    Bo dalej nie widze, co chcesz wykazac.

    > Że zwolennicy wcielania do strefy EUR są mądrymi ludźmi tylko los im nie
    > sprzyja.

    Zwolennik euro moze byc glupi czy madry, podobnie jak przeciwnik tej waluty.
    Ale poslugujac sie pseudoargumentami (czy takimi, ktore sa banalne do
    obalenia) ciezko kogos przekonac do swoich racji.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 16. Data: 2010-05-26 12:41:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    szczurwa <s...@g...com> writes:

    > Samuel Huntington miał rację, twierdząc, że wszelkie byty oparte
    > wyłącznie na dekrecie politycznym a nie faktorze wspólnej tożsamości
    > kulturowej skazane są na zagładę.

    A co to ma do rzeczy? Nie ma dokladnie nic.
    Waluta to jest zupelnie inna sprawa niz narod.
    Jedyne co laczy te dwa pojecia to fakt, ze jedno i drugie sluzy panstwu,
    waluta jako srodek do okradania spoleczenstwa, zas narod, jako
    uzasadnienie w ogole istnienia panstwa i potrzeby jego ochrony.

    Zastanow sie, gdyby nikt Ci nie powiedzial, ze jestes np. Polakiem,
    i ze Twoimi wrogami sa np. (niepotrzebne skreslic) Niemcy, Rosjanie,
    Ukraincy, Amerykanie, muzulmanie, protestanci, katolicy - to skad
    mialbys o tym wiedziec? Gdyby im ktos nie powiedzial, ze sa Twoimi
    wrogami, to skad mieliby o tym wiedziec?

    Teraz - kto korzysta na tym, ze oni jednak sa Twoimi wrogami? Ze musisz
    miec paszport, zeby gdzies dalej wyjechac, ze musisz utrzymywac armie,
    ktora Cie przed nimi obroni (pamietajmy co jest najlepsza obrona), ze
    musisz utrzymywac urzednikow, ktorzy stwierdza kto jest Twoim bratem
    a kto wrogiem (BTW naukowcy twierdza, ze wszyscy ludzie sa bracmi),
    urzednikow, ktorzy oblicza ile musisz placic na tamtych urzednikow, na
    armie itd. itd.

    Kto korzysta na tym, ze Twoi wrogowie takze musza utrzymywac armie (ich
    wojna jest "niesprawiedliwa"), ich urzednikow itd?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2010-05-26 12:49:48
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 26 Maj, 14:41, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > waluta jako srodek do okradania spoleczenstwa, zas narod, jako
    > uzasadnienie w ogole istnienia panstwa i potrzeby jego ochrony.

    Fakty mówią inaczej. Było British Empire i juz go nie ma. Podobnie
    Rzym czy imperium Dżyngischana. O CCCP i Jugosławi chyba nie warto
    wspominać. Co do waluty - zgoda.

> [...]
    > mialbys o tym wiedziec? Gdyby im ktos nie powiedzial, ze sa Twoimi
    > wrogami, to skad mieliby o tym wiedziec?

    Predzej czy później bym się dowiedział metodą faktów dokonanych. W
    każdej zbiorowości są sympatie i antypatie. Skąd wiesz, że ktoś w
    robocie podkłada Ci świnię ?

> [...]
    > a kto wrogiem (BTW naukowcy twierdza, ze wszyscy ludzie sa bracmi),
    > urzednikow, ktorzy oblicza ile musisz placic na tamtych urzednikow, na

    Zgoda, no prawie. Paszporty, wizy uważam za konieczne, inaczej już
    mielibyśmy triady i meczety nad Wislą. Uważam, ze lepiej także być
    żołnierzem niż bezrobotnym czy bandytą.

  • 18. Data: 2010-05-26 12:53:35
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

> [...]

    > A widzisz, czyli cos zaczyna sie psuc w twojej na szybko skleconej teorii
    > (indeksy w gore: z powodu euro, indeksy w dol: z powodu euro).

    Hmmm... W ciągu ostatniego roku SOFIX jest na zero. A SAX na -34%. Co się w
    zasadzie psuje? I w jakiej teorii?

    > W Bulgarii to z powodu bulgarskiego euro? Przypomnij, od kiedy Bulgaria
    > posluguje sie ta waluta?

    Dla lepszego efektu powołajmy się jeszcze może na giełdę w Hongkongu i na
    okres 30-letni! Gospodarka bułgarska to jedna z najsłabszych gospodarek,
    obroty na ich giełdzie to jakieś 10-20% obrotów w PL. Jednak mimo tego
    wypadli lepiej od gospodarki słowackiej, która chyba musiała być uznawana za
    jedną z najlepszych skoro spełniła kryteria wcielenia.

    > Przez ostatnie 5 lat na Slowacji indeksy gieldowe byly w zasadzie plaskie
    > jak stol z powodu euro, ktorego nie mieli?
    > Bo dalej nie widze, co chcesz wykazac.

    Że wcielenie do strefy EUR bardzo zaszkodziło gospodarce słowackiej. Indeks
    giełdowy jest bowiem wyrazem tego jak uczestnicy rynku oceniają perspektywy
    gospodarcze.

> [...]
    > Ale poslugujac sie pseudoargumentami (czy takimi, ktore sa banalne do
    > obalenia) ciezko kogos przekonac do swoich racji.

    Tak tak, wiem - jak zwykle - jednym ciosem. :)
    Nie mam na celu przekonywania kogoś do jakichkolwiek racji, bo i po co.
    Wyrażam tylko swoja opinię na dany temat. Skoro dla kogoś roczny wykres
    indeksów nie jest argumentem mnie to nic a nic nie przeszkadza. A najlepiej
    żebyś w ogóle zagrał własnymi pieniędzmi na taki rozwój sytuacji, że UE, a
    strefa euro w szczególności, będzie się dalej dobrze rozwijać i nie upadnie,
    jeżeli uważasz taki rozwój sytuacji za najbardziej prawdopodobny. No bo
    zakładam, że nie jesteś młodym-gniewnym studentem europeistyki na Erazmusie,
    tylko że w jakiś sposób uczestniczysz w sferze realnej gospodarki.

  • 19. Data: 2010-05-26 12:56:46
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisał w wiadomości grup

    > A co to ma do rzeczy? Nie ma dokladnie nic.
    > Waluta to jest zupelnie inna sprawa niz narod.

    W tej sprawie z walutą chodzi o możliwość prowadzenia własnej polityki
    pieniężnej. I tylko o to.

  • 20. Data: 2010-05-26 13:36:18
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Am 26.05.2010 14:53, MarekZ wrote:

    > Że wcielenie do strefy EUR bardzo zaszkodziło gospodarce słowackiej.
    > Indeks giełdowy jest bowiem wyrazem tego jak uczestnicy rynku oceniają
    > perspektywy gospodarcze.

    Analogicznie, niewcielenie gospodarki Bulgarii do strefy euro tez im
    zaszkodzilo.

    A w ostatnich miesiacach niewcielenie gospodarki Polski tez zaszkodzilo,
    wszak spadaja u nas indeksy.
    Podobnie w USA - niewcielenie USA do strefy euro tez im zaszkodzilo, bo
    spadaja u nich indeksy.

    Odwrotnie w krajach strefy euro - wspolna waluta im zaszkodzila, bo
    spadaja indeksy.

    I tak gdybajac dalej - komunizm na wschodzie Europy nie byl zly, tylko
    zle go realizowano. Gdyby dac komunistom jeszcze jedna szanse (i jakby
    na czas uporali sie ze spekulantami), z pewnoscia wyszloby dobrze.

    Podobnie z kapitalizmem w Europie - wszelkie deficyty i kryzysy, to
    przeciez wina socjalistow. Gdyby zagonic nierobow do pracy, obciac
    zasilki i podatki - wtedy wyszloby dobrze.

> [...]
    > studentem europeistyki na Erazmusie, tylko że w jakiś sposób
    > uczestniczysz w sferze realnej gospodarki.

    Tak swoja droga, od kiedy spekulacje gieldowe to "realna gospodarka"? ;)

    Mozemy sie zalozyc o sto jednostek dominujacej w Europie waluty[1], ze
    za 10 lat UE, a strefa euro w szczegolnosci, nie upadnie i bedzie sie
    dalej dobrze rozwijac ;)

    A przez ten czas, mozna pogdybyc, czy gdyby kazdy kraj obecnej strefy
    euro mial swoja walute, to czy wtedy deficyty budzetowe bylyby
    zapomnianym slowem (do znalezienia w starych, zakurzonych slownikach
    ekonomicznych), kryzysy by nie istnialy, a gielda miala tylko jeden
    kierunek?
    Nie wydaje mi sie - po prostu by inaczej przebiegaly (Wlochy zrobilyby
    dewaluacje, na skutek czego Niemcy by wprowadzily jakies bariery
    przeciwko produktom wloskim, rykoszetem dostaloby sie Francji, wiec i
    USA, Japonii, itd.).
    A tak, wszystko jest jasne - olbrzymiemu zadluzeniu Grecji sa winni
    spekulanci (przynajmniej jesli poprzegladac naglowki prasowe np. w
    Niemczech).

    [1] to na wypadek, jakby strefa euro sie jednak rozleciala :)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org