  • 1. Data: 2020-03-03 19:52:17
    Temat: Banki będą musiały zwracać pieniądze
    Od: z <...@...pl>

    "Najpierw w tej sprawie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii
    Europejskiej, teraz potwierdza to UOKiK. Banki będą musiały zwrócić
    część prowizji swoim klientom. Chodzi o tych, którzy swoje pożyczki
    spłacili przed czasem."

    https://finanse.wp.pl/uokik-wydal-stanowisko-banki-b
    eda-musialy-zwracac-pieniadze-6484614283413633a

    Czy to znaczy że banki brały prowizję w całości za okres kiedy kredyt
    już był spłacony?

    Tak było można? ;-)

    Ja tam entuzjastą obcych trybunałów nie jestem ale za taki przewał
    należy się KARA ;-)

  • 2. Data: 2020-03-03 22:01:37
    Temat: Re: Banki będą musiały zwracać pieniądze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 3 Mar 2020 19:52:17 +0100, z napisał(a):
> [...]
    > już był spłacony?
    > Tak było można? ;-)
    >
    > Ja tam entuzjastą obcych trybunałów nie jestem ale za taki przewał

    Prowizja to prowizja, a nie procenty.
    Jednorazowa, platna z gory, za "udzielenie kredytu".

    Wiec o co chodzi z tym "za okres, kiedy kredyt byl juz splacony".

    Prowizja umowna, wiec nie bardzo wiem czy TSUE ma racje ... ale trzeba
    przyznac, ze nasze banki przesadzaly. Te prowizje w pewnych okresach
    to 30% potrafily liczyc ... i byly rozlozone na raty. Czyli w sumie
    takie odsetki z tego wychodzily, tylko ze raze przekraczaly dozwolone
    maksimum.

    Pewnie gdzies na zachodzie banki podobnie robily, skoro TSUE tak
    uznal. Tylko u nich bulwersujace moglo byc 10 czy 5 % :-)

    J.

  • 3. Data: 2020-03-03 22:22:02
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 3 marca 2020 15:01:36 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > Pewnie gdzies na zachodzie banki podobnie robily, skoro TSUE tak
    > uznal. Tylko u nich bulwersujace moglo byc 10 czy 5 % :-)

    Ale ta prowizja to wogole jakis poroniony koncept.
    To taka sama durnota jak napiwek w makdonaldzie czy karna oplata za debet na koncie
    albo oplata 5pln za rozmienienie 5 zlotowki.

    Choc sporo ostatnio widuje takich konceptow i jakos ludzie to lykaja.

    Ale to offtopic...

  • 4. Data: 2020-03-03 23:25:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "z" 5e5ea762$0$517$6...@n...neostrada.pl

    > Ja tam entuzjastą obcych trybunałów nie jestem

    Mnie już obojętne, czyj jest trybunał -- ważne,
    by dał mi pieniądze! ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 5. Data: 2020-03-04 10:49:36
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2020-03-03 o 22:01, J.F. pisze:
    > Prowizja to prowizja, a nie procenty.
    > Jednorazowa, platna z gory, za "udzielenie kredytu".

    Chcesz powiedzieć że to coś w stylu minimalki przy zamówieniu w firmie,
    opłaty za uruchomienie maszyny...

    To dlaczego prowizja jest podawana w procencie od kwoty "zamówienia" a
    nie jako opłata o stałej kwocie?

    Po co to wszystko? żeby zagmatwać klientowi w głowie?

    Opłata minimalna czy nawet koszt utrzymania łącza (TPSA) X zł. można
    jakoś zrozumieć.

    Ale X procent od zamówienia? Przecież od tego jest oprocentowanie kredytu

    PO CO?

  • 6. Data: 2020-03-04 13:55:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Chcesz powiedzieć że to coś w stylu minimalki przy zamówieniu w
    >firmie, opłaty za uruchomienie maszyny...

    Bardziej za uruchomienie maszyny ... urzedniczej :-)

    >To dlaczego prowizja jest podawana w procencie od kwoty "zamówienia"
    >a nie jako opłata o stałej kwocie?

    A czemu od wyplaty z bankomatu masz "0.5%, nie mniej niz ...".

    Bank z oplat roznych zyje ... a raczej zyl.

> [...]

    >jakoś zrozumieć.

    >Ale X procent od zamówienia? Przecież od tego jest oprocentowanie

    Naprawde po co?
    Bo limit procentow byl za maly i 10% banku nie satysfakcjonowalo :-)

    Ale ta prowizja ma długa tradycje, byla i wczesniej, i byc moze wroci,
    gdy procenty spadna.

    Nie tylko u nas
    http://ilfarodellavita.com/what-is-the-loan-commissi
    on/
    https://www.nerdwallet.com/blog/mortgages/cost-to-cl
    ose-mortgage/
    https://www.creditkarma.com/home-loans/i/fees-when-b
    uying-home/

    A banki przy udzielaniu tez maja troche roboty - np klienta sprawdzic,
    zabezpieczenia, itp.

    I gdyby ona byla sensowna, np 1%, to moze by ludzie nie protestowali.

    J.

  • 7. Data: 2020-03-04 16:12:15
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 4 marca 2020 06:55:24 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "z" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Bardziej za uruchomienie maszyny ... urzedniczej :-)

    > A czemu od wyplaty z bankomatu masz "0.5%, nie mniej niz ...".

    Bo te 0.5% to za dowiezienie "kilograma" pieniadza. Jakis tam sens ma.

    > Bank z oplat roznych zyje ... a raczej zyl.

    Nadal dobrze zyje. Te co padaja to nie dlatego ze im kowalskich zabraklo...

    > Naprawde po co?
    > Bo limit procentow byl za maly i 10% banku nie satysfakcjonowalo :-)

    I to jest poprawna odpowiedz.

    > Ale ta prowizja ma długa tradycje, byla i wczesniej, i byc moze wroci,
> [...]

    To tak.

    > https://www.nerdwallet.com/blog/mortgages/cost-to-cl
    ose-mortgage/
    > https://www.creditkarma.com/home-loans/i/fees-when-b
    uying-home/

    Te juz nie. Bo w tych linkach sa opisane oplaty niebankowe. Jak kupujesz haupe to
    ubezpieczenie trza miec, i notariusza oplacic i podatek od zmiany wlasciciela gruntu
    zaplacic. Podobnie jak u nas. Ale to nie jest prowizja bankowa.

    > A banki przy udzielaniu tez maja troche roboty - np klienta sprawdzic,
    > zabezpieczenia, itp.

    Hola, hola. Piekarz nie dowala piataka za pomocnika co make z tranzita do magazynku
    przenosi. Niech se bank swoje koszty trzyma u siebie, co to klienta interesuje?

    > I gdyby ona byla sensowna, np 1%, to moze by ludzie nie protestowali.

    Pewnie kiedys byla sensowna, ale zaba byla gotowana dlugo.

    I zeby nie bylo, takie taktyki sa powszechne. I na zachodzie i pojawiaja sie u nas.
    Ale my jeszcze odporni na taki bulszit jestesmy.

    Tyle ze przy hipotece sie nie wybrzydza...

  • 8. Data: 2020-03-05 05:08:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 4 Mar 2020 07:12:15 -0800 (PST), s...@g...com
    napisał(a):

    > Bo te 0.5% to za dowiezienie "kilograma" pieniadza. Jakis tam sens ma.

    To sens ma i oplata za wyplate pieniedzy w kasie :-)
    i za wplate :-)

    > Nadal dobrze zyje.

    Tak sie jednak porobilo, ze rozne oplaty bankom odpadly.
    Nie place za konto, za karty, za przelewy, za bankomaty ... w zasadzie
    za nic nie place :-)

    > Te co padaja to nie dlatego ze im kowalskich zabraklo...

    Moze dlatego, ze zrezygnowaly z prowizji za kredyt :-)

    Aczkolwiek ... jak im teraz przyjdzie prowizje zwrocic ...

    > I to jest poprawna odpowiedz.

    Ale prowizja byla i wczesniej, i bedzie i pozniej.

> [...]
    > kupujesz haupe to ubezpieczenie trza miec, i notariusza oplacic i
    > podatek od zmiany wlasciciela gruntu zaplacic. Podobnie jak u nas.

    Nie doczytales do "Loan-related fees". W szczegolnosci

    Application fee: This covers the cost of processing your request for a
    new loan and includes costs such as credit checks and administrative
    expenses. The application fee varies depending on the lender and the
    amount of work it takes to process your loan application.

    Dadza, nie dadza - zaplacic trzeba :-(

    Loan origination fee: This is a big one. It's also known as an
    underwriting fee, administrative fee or processing fee. The loan
    origination fee is a charge by the lender for evaluating and preparing
    your mortgage loan. This can cover document preparation, notary fees
    and the lender's attorney fees. Expect to pay about 0.5% of the amount
    you're borrowing. A $300,000 loan, for example, would result in a loan
    origination fee of $1,500.

    A atorney fee bylo w poprzednim punkcie.

    > Hola, hola. Piekarz nie dowala piataka za pomocnika co make z
    > tranzita do magazynku przenosi. Niech se bank swoje koszty trzyma u
    > siebie, co to klienta interesuje?

    No to trzyma u siebie, a klientowi mowi "5% prowizji sie nalezy" :-)

    > Pewnie kiedys byla sensowna, ale zaba byla gotowana dlugo.

    Znow jest sensowna, ale byla i 30%.
    Z tym, ze klient wiedzial o tych 30% i sie na to godzil.
    I raczej nie splacil przed czasem, wiec zwrotu nie dostanie :-)

    > I zeby nie bylo, takie taktyki sa powszechne. I na zachodzie i
    > pojawiaja sie u nas.

    IMO - to one od dawna byly.

    > Ale my jeszcze odporni na taki bulszit jestesmy.
    > Tyle ze przy hipotece sie nie wybrzydza...

    Sie wybrzydza.Ale jak tu wybrzydzac, gdy jest application fee :-)

    J.

  • 9. Data: 2020-03-05 06:13:13
    Od: MK <m...@i...pl>

    Zapewne wynagrodzenie dla pracownika sprzedającego kredyt tez jest pokrojonym
    pomysłem, prawda?
    Prowizja słudzy m.in. na zapłatę wynagrodzenia dla pracownika. Ciekawe czy sądy pracy
    będą miały podobne stanowisko gdy pracownik bedzie zobowiązany do zwrotu prowizji po
    2-3 latach, ponieważ klient zapłacił wcześniej kredyt? ;) w innym wypadku dojdziemy
    do sytuacji gdzie prowizja bedzie wypłacana częściowo zgodnie z harmonogramem spłaty
    kredytu, czyli po 20 pln miesięcznie zamiast 2000 jednorazowo.
    Oczywiscie nie jest to kwestia, która interesujące kredytobiorców, ale docelowo
    bedzie miała wpływ takze na nich.

    MK

  • 10. Data: 2020-03-05 06:34:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 4 Mar 2020 21:13:13 -0800 (PST), MK napisał(a):
> [...]
    > Ciekawe czy sądy pracy będą miały podobne stanowisko gdy pracownik
    > bedzie zobowiązany do zwrotu prowizji po 2-3 latach, ponieważ

    Albo przestal splacac :-)

    > w innym wypadku dojdziemy do
    > sytuacji gdzie prowizja bedzie wypłacana częściowo zgodnie z
    > harmonogramem spłaty kredytu, czyli po 20 pln miesięcznie zamiast
    > 2000 jednorazowo.

    A czemu nie ?
    Gorzej, jak pracownika po paru latach zredukuja ...

    Tylko czy banki takie chetne do placenia 2000 premii jednorazowo ... i
    to jeszcze pracownikowi, ktory siedzi w okienku i czeka na klienta.

    > Oczywiscie nie jest to kwestia, która
    > interesujące kredytobiorców, ale docelowo bedzie miała wpływ takze
    > na nich.

    Bedzie mial bank dobre warunki, to nie beda splacac przed terminem :-)

    A jak pracownik namowi klienta na kiepski kredyt, i klient zmieni
    kredytodawce ... to sluszne bedzie zabranie mu premii, niech na drugi
    raz nie oszukuje :-)

    J.