eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Weryfikacja kontrahentów w biznesie

Weryfikacja kontrahentów w biznesie

2006-07-31 12:31

Nieuczciwi partnerzy to zmora biznesu. Podczas gdy wielkie korporacje stać na długoterminową walkę o swoje prawa, firmy z sektora MŚP muszą polegać przede wszystkim na sobie. Polscy przedsiębiorcy dostrzegają ryzyko braku rozpoznania kontrahenta przed rozpoczęciem współpracy, jednak rzadko podejmują stosowne działania, by się zabezpieczyć - takie są wnioski z pilotażowego badania przeprowadzonego przez Bibby Factors Polska.

Przeczytaj także: Faktoring - jakie koszty i formalności?

Gospodarka XXI wieku kocha odroczone płatności – im dłuższy termin zapłaty można zaoferować potencjalnemu kontrahentowi, tym większa szansa, że wybierze on ofertę właśnie tej a nie konkurencyjnej firmy. Atrakcyjne warunki płatności na dłuższą metę są korzystne dla wszystkich, także dla firm, które ich udzielają. - Raz uruchomioną maszynę trudno i niechętnie się zatrzymuje. Odroczona płatność najczęściej przywiązuje kontrahenta do przedsiębiorstwa na dłużej, co prowadzi do umocnienia jego pozycji jako dostawcy – przekonuje Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Factors Polska. Ciągle jednak to kontrahent jest panem sytuacji, bo to on otrzymuje towar. Dlatego dziś bardziej niż kiedykolwiek liczy się dobry biznesowy wywiad. Warto sprawdzić, z kim będzie się pracować.

Weryfikacja potrzebna, ale...

Aby sprawdzić podejście Polaków do weryfikacji kontrahentów przed podjęciem kooperacji, specjaliści z Bibby Factors Polska przeprowadzili pilotażowe badanie na grupie 150 rodzimych przedsiębiorców. Zapytano ich o wartość zbierania informacji o partnerach biznesowych, które przyczyniłyby się do zminimalizowania ryzyka w późniejszej długofalowej współpracy. Jak się okazało, aż 90% ankietowanych przedsiębiorców uważa tę formę wywiadu za potrzebne i ważne, jednak aż 50% z nich przyznało, że jednak tego nie robi. - Przyznaję, że byłem zdziwiony takimi proporcjami – komentuje Krzysztof Kuniewicz. - Część firm z pewnością ma stałych i zaufanych odbiorców, których zna na wylot, jednak nie może to dotyczyć większości. Nie warto ryzykować. Na przeprowadzenie rozeznania nie potrzeba tak dużo czasu, jak można by podejrzewać – przekonuje.

Wielu przedsiębiorców nie wie, że sektor usług finansowych oprócz wsparcia kapitałowego oferuje im również wsparcie merytoryczne w zakresie podejmowania i prowadzenia współpracy gospodarczej. Jest między nimi faktoring - usługa wychodząca daleko poza samo finansowanie, obejmująca szereg aktywności pozwalających przedsiębiorcy kontrolować stan jego należności w trakcie współpracy z kontrahentami, a także zapobiegać nieuczciwym transakcjom.

Faktor asystuje

- Faktoring kojarzony jest głównie z finansowaniem, jednak wartość dodana tej usługi jest nie do przecenienia. Faktor może przejmować część aktywności księgowych, może też pełnić rolę doradczą. Zawsze monitoruje płatności. Zazwyczaj w obrębie prowizji, którą i tak klient płaci za udzielenie finansowania – mówi Kuniewicz. Pośród dodatkowych działań, jakie może podjąć faktor w razie tarapatów klienta jest także asystowanie w postępowaniu polubownym, a w razie konieczności – także w sądowym i egzekucyjnym.

Zabezpieczanie transakcji to także ich ubezpieczanie. Chociaż jedna piąta badanych przedsiębiorców odrzuca potrzebę ubezpieczania transakcji, warto wiedzieć, że dzięki temu w sytuacji niewypłacalności odbiorcy przedsiębiorca ma zagwarantowaną wypłatę należności za sprzedane dobra lub usługi.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: