  • 1. Data: 2010-04-20 05:05:36
    Temat: szklana pulapka
    Od: "jan kowalski" <m...@W...gazeta.pl>

    rezydencki samolot Tu-154M wyposażony w system TAWS mógł bezpiecznie wylądować
    na lotnisku pod Katyniem - uważa Marek Strassenburg-Kleciak odpowiedzialny za
    analizy strategiczne i rozwój sytemów trójwymiarowej nawigacji w koncernie
    Harman Becker. Jego zdaniem, urządzenia pokładowe są tak dokładne, że piloci
    bez trudu powinni byli wykonać ten manewr - chyba że wskazania nie były
    prawdziwe. Znane są bowiem techniki umożliwiające fałszowanie ich danych,
    często w sposób niemożliwy do zweryfikowania przez pilotów. Wówczas tragedia
    jest nieunikniona.

    W ocenie Marka Strassenburga-Kleciaka - potwierdzonej przez niemieckiego
    eksperta Hansa Dodla, autora książki "Satellitennavigation", oficera
    Bundeswehry, inżyniera i profesora - analiza zdjęć z katastrofy prezydenckiego
    samolotu wykonanych przez Sergieja Amielina pozwala sądzić, że Tu-154M z
    polską delegacją na pokładzie zbliżał się do pasa startowego we właściwy
    sposób. Tyle że samolot znajdował się w niewłaściwym miejscu. Dokumentacja
    zdjęciowa pokazuje, że samolot leciał tak, jak powinien: w odpowiednim
    kierunku (wynika to z analizy poszczególnych uszkodzeń na czubkach pierwszych
    drzew) i z właściwym nachyleniem horyzontalnym maszyny przy podchodzeniu do
    lądowania. - Różnica polega tylko na przesunięciu fazowym samolotu: w
    płaszczyźnie poziomej o ok. 15-25 m do prawidłowego kursu, a w pionie o ok. 5
    m; maszyna leciała za nisko - podkreśla Marek Strassenburg-Kleciak. Jak dodał,
    dane z systemu TAWS (Terrain Awareness and Warning System), w który wyposażony
    był samolot prezydencki, pokazują pilotom trójwymiarowy model terenu z
    dokładnością wysokości nawet do 1 metra i umożliwiają pomyślne lądowanie nawet
    w złych warunkach pogodowych. - Rozwijałem i współtworzyłem systemy
    trójwymiarowej nawigacji, dlatego też trudno mi to sobie wyobrazić, jak system
    TAWS, który był zainstalowany w samolocie prezydenta Kaczyńskiego, mógł
    zawieść. No chyba, żeby mu "pomóc". Inaczej z tym systemem nie można się
    rozbić - dodaje.
    W jaki sposób wskazania urządzeń mogły zostać przekłamane? W tym celu stosuje
    się technikę o nazwie "meaconing" (Recording and rebroadcast on the Receive
    Frequency to confuse Positioning). Jak tłumaczy nasz ekspert, polega ona na
    tym, że sygnał satelity jest nagrywany przez specjalne urządzenie i z
    niewielkim przesunięciem w czasie i z większą mocą niż sygnał satelity
    puszczany w eter na tej samej częstotliwości, na której nadaje satelita. - Im
    mniejszy interwał czasu stosowanego w "meaconingu", tym trudniej go rozpoznać,
    co w konsekwencji prowadzi do błędnego określenia własnego położenia -
    wyjaśnił Strassenburg-Kleciak. Jak dodał, jeśli zmiana pozycji samolotu jest
    niewielka - a tak było w przypadku prezydenckiego lotu - to nawet inteligentny
    odbiornik (typu Receiver-Autonomous-Integrity-Monitoring) nie jest w stanie
    wykryć oszustwa. Przekłamanie urządzeń pokładowych można wprowadzić zarówno za
    pomocą satelity, jak i urządzeń znajdujących się na lotnisku. Jeśli zjawisku
    towarzyszą złe warunki pogodowe, piloci pozostają bezbronni. - Różnica
    położenia, jaką pokazuje trajektoria samolotu, jest typowa dla "meaconingu":
    aby sygnał nie mógł być wykryty, przesunięcie fazowe sygnału równe jest
    nanosekundom. Daje to przesunięcie położenia rzędu tych wielkości, które widać
    na dokumentacji Amelina - powiedział Strassenburg-Kleciak. Jak zaznaczył, jego
    spostrzeżenia w rozmowie telefonicznej potwierdził Hans Dodel.

  • 2. Data: 2010-04-20 10:11:21
    Temat: Re: szklana pulapka
    Od: "maniana" <g...@c...es>

    Użytkownik "jan kowalski" <m...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jego
    > spostrzeżenia w rozmowie telefonicznej potwierdził Hans Dodel.

    tak, byłby to pierwszy przypadek katastrofy samolotu wyposarzonego w TAWS
    podczas podchodzenia do lądowania - według twórcy systemu, rzecz niemożliwa.

    http://www.wolnapolska.pl/index.php/Artykuły/to-mog-
    by-zamach-najwiksze-wtpliwoci.html

  • 3. Data: 2010-04-20 12:00:21
    Od: Endriu <a...@g...com>

    Ja pierdolę.
    Minister Shoigu który był pierwszy z Putinem na miejscu katastrofy już
    jest trupem .... !!!!!!!!!!!!

    http://www.kavkazcenter.com/eng/content/2010/04/13/1
    1864.shtml

    Eliminacja świadków ?.....!!!!!!!!!!!

    Endriu

  • 4. Data: 2010-04-20 13:08:50
    Od: "Lech Dubrowski" <3...@3...com.pl>

    > Ja pierdolę.
    > Minister Shoigu który był pierwszy z Putinem na miejscu katastrofy już
    > jest trupem .... !!!!!!!!!!!!
    > Eliminacja świadków ?.....!!!!!!!!!!!

    http://www.naszdziennik.pl/bpl_index.php?dat=2010041
    2&typ=tk&id=tk11.txt

    Ciekawostka, czlowiek ktory zginal 10 kwietnia informowal prase 11kwietnia

    Leszek

  • 5. Data: 2010-04-20 13:19:32
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Lech Dubrowski" <3...@3...com.pl> napisał w wiadomości

    > http://www.naszdziennik.pl/bpl_index.php?dat=2010041
    2&typ=tk&id=tk11.txt

    > Ciekawostka, czlowiek ktory zginal 10 kwietnia informowal prase 11kwietnia

    Przecież piszą, że "konwój" ministra zderzył się z busem pełnym
    pasażerów...

    --
    marfi

  • 6. Data: 2010-04-20 13:30:59
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    A tu jest reszta: http://www.smolnews.ru/news/55536

    --
    marfi

  • 7. Data: 2010-04-20 14:03:24
    Od: "Lech Dubrowski" <3...@3...com.pl>

    > A tu jest reszta: http://www.smolnews.ru/news/55536

    Endriu napisal, ze Szojgu zginal co w swietle tego artykulu nie jest prawda

    Leszek

  • 8. Data: 2010-04-20 14:18:51
    Temat: Re: NTG: szklana pulapka (Smoleńsk-Północ)
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    Ty się *wstydzisz się* podać źródło czy może sugerujesz że źródło nie
    jest gotowe stanąć za tym co napisało?

    http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20100420&ty
    p=po&id=po22.txt
    Wtorek, 20 kwietnia 2010, Nr 92 (3718)
    Piloci mogli zostać wprowadzeni w błąd

    "jan kowalski" <m...@W...gazeta.pl> pisze:
> [...]
    > tych wielkości, które widać na dokumentacji Amelina - powiedział
    > Strassenburg-Kleciak. Jak zaznaczył, jego spostrzeżenia w rozmowie

    Andrzej Adam Filip : Twoje pieniądze. Twoje ryzyko. Twój zysk *albo* strata.
    Jak się matka z córką zgłosi, tak się koniec grudnia nosi.
    -- Przysłowie polskie (pl.wikiquote.org)

  • 9. Data: 2010-04-20 15:16:43
    Od: "jan kowalski" <m...@g...pl>

    zmuszam takich jak ty do czytania innych postow

  • 10. Data: 2010-04-20 15:42:02
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Endriu" <a...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
[...]

    ale czytać umiesz?
    george

    PS. Przecież pisza ze "zabił" a nie został zabity... radio Erewań.