  • 1. Data: 2010-09-03 18:35:28
    Temat: neoBANK - zaokrąglanie
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    W ramach testu założyłem kilka zoptymalizowanych pod względem kwoty
    lokat z naliczaniem dziennym w neoBANK-u. Lokata e-Codzienna BIS 5,55%
    na kwotę 1019,37 zł i 1150,91 zł. W pierwszym dniu naliczyli odpowiednio
    16 gr i 18 gr odsetek. W drugim już tylko 15 gr i 17 gr. Czyżby nagle
    zmienili sposób zaokrąglania?

    Umowa nie określa żadnego sposobu zaokrąglania (tylko w TOiP napisano,
    że kwoty pobieranych prowizji i opłat podlegają zaokrągleniu do 1
    grosza). Czy regulują to jakieś inne ustawy? W prawie bankowym nic nie
    znalazłem.

    Czy jeżeli nie jest to uregulowane to bank może sobie stosować dowolne
    zaokrąglenie naliczanych odsetek?

  • 2. Data: 2010-09-03 19:05:52
    Temat: Re: neoBANK - zaokrąglanie
    Od: "Damian Niusy" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "XYZ" <j...@m...bin> napisał w wiadomości
> [...]
    > prawie bankowym nic nie znalazłem.
    >
    > Czy jeżeli nie jest to uregulowane to bank może sobie stosować
    > dowolne zaokrąglenie naliczanych odsetek?

    Też coś podobnego zauważyłem w jakimś banku że np. z 0,155
    pierwszym dniu było 0,16 czyli bank był -0,005 w plecy a drugim
    dniu 0,15 , po prostu wyrównali sobie tę stratę i tak w kółko.
    Podejrzewam że tu może być podobnie.

    Damian

  • 3. Data: 2010-09-03 21:50:00
    Od: "Blue" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > Czy regulują to jakieś inne ustawy? W prawie bankowym nic nie znalazłem.
    >
    > Czy jeżeli nie jest to uregulowane to bank może sobie stosować dowolne

    Skoro jednego dnia wychodzi im 16gr to następnego nie może być 15gr jeśli
    kwota lokaty się nie zmieniła.
    Sprawdź ile przelali Ci na konto podstawowe, bo od kwoty 1019,36 juz
    wychodzi 15gr.
    B.

  • 4. Data: 2010-09-03 22:55:00
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 03.09.2010 23:50, Blue wrote:
> [...]
    > jeśli kwota lokaty się nie zmieniła. Sprawdź ile przelali Ci na konto
    > podstawowe, bo od kwoty 1019,36 juz wychodzi 15gr. B.

    Z historii jednej z lokat:
    Data | Opis | Kwota | Saldo
    2010-09-01 | Założenie lokaty terminowej 1019,37 zł 1019,37 zł
    2010-09-02 | Kapitalizacja odsetek na dzień "2010-09-01" 0,16 zł 1019,53 zł
    2010-09-02 | Przeksięgowanie odsetek MA na rachunek "X" 0,16 zł 1019,37 zł
    2010-09-03 | Kapitalizacja odsetek na dzień "2010-09-02" 0,15 zł 1019,52 zł
    2010-09-03 | Przeksięgowanie odsetek MA na rachunek "X" 0,15 zł 1019,37 zł

  • 5. Data: 2010-09-03 23:26:38
    Od: "Blue" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > zł
    > 2010-09-03 | Przeksięgowanie odsetek MA na rachunek "X" 0,15 zł 1019,37 zł

    Z tego wynika, że do obliczeń nie zaokrąglają do 1gr tylko np do 4 miejsc po
    przecinku, a saldo podają zaokrąglając do 2 miejsc (do 1gr).
    Niektóre fundusze inwestycyjne w ten sposób wyceniają swoje jednostki. Co
    innego widzisz w internecie, co innego przychodzi na wyciągu - oczywiście
    różnice są groszowe. Jednak jest to wyraźnie zaznaczone w opisie funduszu. W
    każdym razie w żadnym banku jeszcze się z czymś takim nie spotkałem
    niezależnie czy to była lokata jednodniowa czy tez konto oszczędnościowe.
    Skoro tak Cię to gryzie to pisz reklamację. Niech wyjaśnią jak liczą i
    dlaczego tak, a nie jak w innych bankach i na jakiej podstawie. I nie ważne
    że to tylko 1gr. Chodzi o zasadę. Przecież lokaty z dziennymi odsetkami
    zakłada się po to żeby zarabiać właśnie te grosze. Daj znać na grupie co z
    tego wynikło.
    B.

  • 6. Data: 2010-09-06 13:55:25
    Od: ~|_ukasz <l...@a...pl>

    W dniu 2010-09-03 20:35, XYZ pisze:
> [...]
    > znalazłem.
    >
    > Czy jeżeli nie jest to uregulowane to bank może sobie stosować dowolne

    Zmyllennium też robi takie numery.

  • 7. Data: 2010-09-06 18:53:56
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 04.09.2010 01:26, Blue wrote:
> [...]
    > zakłada się po to żeby zarabiać właśnie te grosze. Daj znać na grupie co z

    Nie za bardzo mam czas, żeby składać te reklamacje, zresztą i tak pewnie
    nie byłaby uznana. Doszedłem do wniosku, że liczą to w następujący sposób

    ow(d) = on(d)+on(d-1)-ow(d-1)

    gdzie ow to odsetki wypłacone do z dokładnością do części setnych, on -
    odsetki naliczone zaokrąglane co najmniej do 3 miejsca.
    ow(0)=on(0)=0 i on(1)=K*5,55%/365.

    Przy takim naliczaniu jakakolwiek optymalizacja praktycznie traci sens,
    gdyż różnice % są mniejsze niż jedna tysięczna punktu procentowego wokół
    oprocentowania lokaty.

  • 8. Data: 2010-09-07 08:27:20
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    XYZ wrote:
> [...]
    > prawie bankowym nic nie znalazłem.
    >
    > Czy jeżeli nie jest to uregulowane to bank może sobie stosować
    > dowolne zaokrąglenie naliczanych odsetek?

    Nie sądzę. Jeżeli nie ma podanych zasad zaokrąglania, to
    obowiązują zasady ogólnie przyjęte, tj. matematyczne/fizyczne.
    Dzięki temu jedyne, czym bank może manipulować to kolejność
    działań oraz dokładność i zaokrąglanie, czyli liczba miejsc w
    poszczególnych działaniach.

    Ponieważ naliczanie procentu jednodniowego jest dość proste

    p = k * s / 365

    więc mamy skończoną liczbę wariantów:

    p11 = round( ( k * s ) / 365, m0 )

    p12 = round( k * ( s / 365 ), m0 )

    p13 = round( ( k / 365 ) * s, m0

    p2 = round( round( k * s, m1)/365, m0 )

    p3 = round( k* round( s / 365, m1), m0 )

    p4 = round( round( k / 365, m1 ) * s, m0 )

    gdzie k - kapitał, s - stopa procentowa, a m0, m1 - odpowiednio
    dobrane liczby miejsc po przecinku (ze względu na skończoną
    dokładność obliczeń zawsze jakieś mi występuje, ale m0 musi być 2.

    Oczywiście round(x,m) musi zaokrąglać zgodnie z matematyką :-) tj
    2,500000 zawsze w górę a 2,499999 zawsze w dół.

    Wszelkie inne sposoby zaokrąglania są niewłaściwe (oprócz jeszcze
    ewentualnie metody, gdzie dopiero 2.500001 w górę a 2.500000 raz w
    górę raz w dół - to jest tzw. "zaokrąglanie bankowe"). Niemniej
    jednak co do tego ostatniego nie mam pewności, czy u nas jest
    dozwolone.

    witrak()