  • 1. Data: 2004-09-30 07:58:17
    Temat: mBank ver. spółdzielnia i spłódziel. własnośc. prawo do lokalu
    Od: " teges" <k...@g...pl>

    Witam wszystkich
    mam problem ze spółdzielnią i bankiem. staremy się w banku o kredyt na
    sfinansowanie wniesienia wkładu budowlanego do spółdzielni, w zamian za co
    spółdzielnia ustanowi na naszą rzecz spółdzielcze własnosciowe prawo do
    lokali. podpisalismy umwę wstępną w której zaznaczyliśmy że wnieslismy wkład
    własny a rewezta będzie sfinansowana kredytem. i tu pojawia sie problem: aby
    bank uruchomił kredyt potrzebuje podpisanej umowy o ustanowienie prawa do
    lokalu w zamian za co ja zobowiuążę się do wnisienia wkładu. natomiast
    spółdzielnia chce podpisac umowę ale dopiero wtedy gdy wkład bedzie
    wniesiony. jest to dla mnie pat. rozumiem bank że chce umowy, taka jest
    zresztą praktyka, że najpierw podspuje sie umwę na podstawie której płaci
    się cene nabycie. spółdzielnia skolei twierdzi że nie moze ponosić ryzuka
    ewentualnego nie podpisania umowy przez bank i nie wpłacenia pieniedzy,
    (gdyż umowa obowiązywałaby nadal a do momentu rozwiązania sporów mieszkanie
    byłoby blokowane. w umowie wstepnej, niestety, zapisalismy że ustanowienie
    prawa do lokalu nastąpi PO wniesie wkładu (mój bład, nie byłem jeszcze
    świadom tych niuansów, choć podejrzewam że gdybym wówczas próbował
    wprowadzić zapis odwrotny, to po prostu SM nie zgodziłaby się na to).

    co mi poradzicie w takiej sytaucji, czy jest jakieś wyjście?

    dodam że spółdzielni proponowałem wprowadzenie zapisu o nieskuteczności
    umowy, gdy całość wkładu budowlanego nie wpłynie w ciągu np. 7 dni, lub
    wpradzenie zapisu o karach umownych za uchylenie sie od umowy, ktore mogłyby
    być ściagnięte z wniesionnego już wkladu.
    dodam jeszcze że czytając ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych nie ma tam
    mowy o tym że członek musi najpier wnieść wkład budowlany, cytuję:
    "Art. 17. 1.1. Przez umowę o ustanowienie spółdzielczego własnościowego
    prawa do lokalu spółdzielnia zobowiuzuje się oddać członkowi lokal do
    używania, a członek zobowiązuje się wnieść wkład budowlany oraz uiszczać
    opłaty określone w ustawie i w statucie spółdzielni."

    ps. bank o którym mowa to mBank (nie ma standardowo w swojej ofercie
    kredytów na sfinansowanie kosztów zwiazanych z ustanowieniem spółdzielczego
    prawa do lokalu a jedynie ze sprzedażą tego prawa)