  • 1. Data: 2016-03-04 14:08:03
    Temat: komornik - zajęcie na rachunku bankowym
    Od: janek z pola <a...@e...pl>

    Witam,

    jakie macie doświadczenia z zajęciami na rachunku bankowym? Przepisy mówią,
    że wolna od zajęcia na rachunku bankowym jest kwota odpowiadająca trzem
    średnim wynagrodzeniom w gospodarce - czyli około 11.000 PLN.

    Czyli przychodzi komornik do banku, żąda zajęcia rachunku - powiedzmy, że na
    rachunku jest 3.000 PLN. Środki są zużywane przez posiadacza rachunku -
    powiedzmy, że to jest ROR i posiadacz używa go do codziennych płatności - w
    sklepach, za rachunki, etc. Następnie w kolejnym miesiącu wpływa kolejne
    3.000 PLN, znowu posiadacz wydaje to kartą i przelewami. W kolejnym miesiącu
    przychodzi kolejne 3.000 PLN - to w sumie już 9.000 PLN - znowu jest wydane
    w całości. W czwartym miesiącu przychodzi 3.000 PLN i to już zaczyna
    przekraczać kwotę wolną, czyli bank blokuje środki powyżej wysokości kwoty
    wolnej. Jeżeli w kolejnym miesiącu przyjdzie kolejna wpłata 3.000 to bank
    całość zablokuje (przy założeniu że żądanie komornika to około 10.000 PLN).

    W powyższym scenariuszu posiadacz rachunku zorientuje się, że ma zajęcie
    dopiero w 5 miesiącu - czyli wówczas gdy całe uznanie 3000 PLN zostanie
    zablokowane.

    Chciałbym wiedzieć, jak poszczególne banki wizualizują klientowi w systemie
    bankowości elektronicznej, że jest realizowane zajęcie komornicze - ale w
    momencie jak kwota wolna jeszcze nie została przekroczona. Jak robią to
    poszczególne banki?

    Możemy założyć, że posiadacz rachunku jakimś cudem nie jest świadomy tego,
    że komornik realizuje egzekucję na jego majątku - z różnych powodów mogło
    się okazać, że komornikowi nie udało się powiadomić samego zainteresowanego,
    że prowadzi egzekucję.

    --
    Wysłane z pola.

  • 2. Data: 2016-03-04 14:14:40
    Temat: Re: komornik - zajęcie na rachunku bankowym
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-04 o 14:08, janek z pola pisze:
> [...]
    > że wolna od zajęcia na rachunku bankowym jest kwota odpowiadająca trzem
    > średnim wynagrodzeniom w gospodarce - czyli około 11.000 PLN.

    [...]

> [...]
    > się okazać, że komornikowi nie udało się powiadomić samego zainteresowanego,

    dawno temu (wtedy jeszcze) WBK zablokował mi wszystkie zlecenia stałe i
    kanały elektroniczne, zdefiniowane przelewy po prostu sie nie wykonywały
    beż zadnego sensownego komunikatu poza "nie da się". panienka na
    infolinii nie umiała wyjaśnić, dopiero jakiś magik od spraw technicznych
    odkrył, że jest zajęcie. ale może teraz już się nauczyli :D papier o
    zajęciu przyszedł po dwóch tygodniach.

    a.

  • 3. Data: 2016-03-04 14:50:27
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Bo to wyjątkowo ch... bank jest przy zajęciach, jesli ktoś się spodziewa, to nie
    warto tam mieć rachunku.

    -----

  • 4. Data: 2016-03-04 15:05:35
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-04 o 14:50, ąćęłńóśźż pisze:
    > Bo to wyjątkowo ch... bank jest przy zajęciach, jesli ktoś się spodziewa, to nie
    warto tam mieć rachunku.

    nie wiem jak teraz, nie jestem w temacie od tamtego czasu, wtedy kwota
    wolna od zajęcia była zdefiniowana miesięcznie. mogłem w oddziale
    wypłacić właśnie tyle ile ta kwota wynosiła. TYLKO w oddziale. głupie
    było to, że zajęcie było na całe konto, mimo, że kwota zaległości
    (kilkadziesiąt zł) była wielokrotnie mniejsza niż środki na koncie...

    a.

  • 5. Data: 2016-03-04 18:40:51
    Od: n...@p...pl

    W dniu piątek, 4 marca 2016 14:08:06 UTC+1 użytkownik janek z pola napisał:
> [...]
    > się okazać, że komornikowi nie udało się powiadomić samego zainteresowanego,

    swego czasu (kilka lat temu) inteligo przepięknie informowało na czerwono z minusami
    i dłużnik od razu wiedział że jest zajęcie. Można też było ustawić na gg
    powiadamianie o blokadach. Blokowano tylko istniejące rachunki, jeden klik i masz
    kolejny nieobciążony rachunek. Po kilku miesiącach nowa egzekucja (albo temu samemu
    komornikowi nudziło się i drugi raz wysłał zajęcie) to zablokowało kolejny rachunek.
    Ale jeden klik i powstał kolejny nie zajęty rachunek.

    później inteligo zaczęło coś ulepszać, ukrywać info o blokadzie itd. więc było
    trudniej zorientować się, jak rachunek był wyzerowany, ale wystarczyło przelać jeden
    grosik i od razu pojawiały się minusy.

    jak jest obecnie nie wiem, może ktoś inny opowie.

  • 6. Data: 2016-03-05 01:33:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 04 Mar 2016 14:08:03 +0100, janek z pola <a...@e...pl>
    wrote:
> [...]
    to bank
    > całość zablokuje (przy założeniu że żądanie komornika to około

    Skąd wziąłeś ten scenariusz? W mBanku tak to nie działa,,
    miałem.przez to spięcie z infolinią. Wolne są tylko środki będące na
    rachunku ale sprzed zajęcia. Jeśli przed zajęciem było 3000 i weszło
    zajęcie to ta kwota jest wolna ale jeśli już w trakcie trwania
    zajęcia wejdzie kolejny przelew np. na 1000 to zastanie zabrany w
    całości na zajęcie. mBank interpretuje (interprerował - może, się coś
    zmieniło) to dość dziwnie, że kwota wolna dotyczy tylko środków już
    zgromadzonych a nie przyszłych.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-03-05 22:34:58
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/4/2016 6:33 PM, Marek wrote:
> [...]
    > interpretuje (interprerował - może, się coś zmieniło) to dość dziwnie,
    > że kwota wolna dotyczy tylko środków już zgromadzonych a nie przyszłych.

    kwota wolna obejmuje również bieżące wpływy na rachunek.

  • 8. Data: 2016-03-05 23:20:02
    Od: n...@p...pl

    > kwota wolna obejmuje również bieżące wpływy na rachunek.

    to prawda, ale niektóre banki ją ignoruja

  • 9. Data: 2016-03-05 23:30:19
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 5 marca 2016 23:20:06 UTC+1 użytkownik n...@p...pl napisał:

    > to prawda, ale niektóre banki ją ignoruja

    Ciekawe ktore zaryzykują i w imię czego?;)

  • 10. Data: 2016-03-06 10:00:50
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-05 o 23:30, Kris pisze:

    > Ciekawe ktore zaryzykują i w imię czego?;)

    w imię ignorancji? BPH bierze 40zl za monit telefoniczny o zaległości
    (kilkunastodniowej) na rachunku karty kredytowej mimo, że prezes UOKiK
    jasno i dobitnie stwierdza, że nakładanie wygórowanych opłat za takie
    coś jest niedozwolone. reklamacja złożona do banku w tej sprawie
    otrzymała odpowiedź "tak jest w tabeli opłat więc jest dobrze".

    a.