  • 1. Data: 2006-04-25 07:03:54
    Temat: dokumenty potrzebne przy zaciąganiu kredytu hipotecznego
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Po przeanalizowaniu oferty banków i developerów nadal nie jestem pewien
    jak dokładnie przeprowadzić całą tranzakcję, by wszystko się udało.

    Głównym problemem jest to, że osoba sprzedająca mieszkanie (developer
    lub poprzedni właściciel) chce pieniędzy w czasie miesiąca, a jesli mu
    się ich nie da, to pojawiają się ogromne odsetki.

    Tymczasem, żeby zaciągnąć kredyt trzeba dać bankowi masę dokumentów.

    Pytanie do osób, które już to przeszły - jak to dokładnie wygląda?

    Najpierw trzeba podpisać umowę ze sprzedającym, od tej pory rozpoczyna
    się 30 dni.

    Potem trzeba zdobyć wszystkie potrzebne dokumenty związane z mieszkaniem.

    ze strony mbanku:

    - Dokument potwierdzający dopuszczenie do użytkowania nieruchomości
    (rynek pierwotny)

    - Umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego , jeśli została zawarta

    - Odpis z księgi wieczystej, a w przypadku braku księgi wieczystej
    dokumenty potwierdzające stan prawny nieruchomości

    - Wycena nieruchomości (w szczególnych przypadkach możliwość zwolnienia)

    - Akt notarialny nabycia nieruchomości

    - Potwierdzenie złożenia i opłacenia wniosku o wpis hipoteki

    - Deklaracja podatkowa i dowód wniesienia opłaty podatku od ustanowienia
    hipoteki

    - Polisa ubezpieczeniowa

    - Cesja praw z polisy ubezpieczeniowej nieruchomości na rzecz mBanku
    potwierdzona przez ubezpieczyciela

    Osoba sprzedająca da mi pewnie umowę sprzedaży, być może załatwi ze mną
    akt notarialny, ale co z tymi wszystkimi innymi dokumentami? Ile zajmuje
    wyrobienie tego w urzędach?

    Na czym polega ubezpieczenie mieszkania, które np. jest w trakcie budowy?

    Po prostu wydaje mi się, że wygląda to tak:

    - podpisanie umowy
    - załatwienie papierków potrzebnych dla tego konkretnego mieszkania
    - złożenie wniosku o kredyt
    - czekanie na rozpatrzenie wniosku o kredyt
    - uruchomienie kredytu

    W obecnej sytuacji na rynku kredytów tego się chyba nie da zrobić w
    miesiąc???

    PS. od developerów / biur sprzedaży dużo się nie można dowiedzieć -
    przynajmniej w miejscu, gdzie popyt kilkukrotnie przekracza podaż

    PPS. czy Expander lub coś podobnego pomaga w załatwieniu tego rodzaju
    formalności?

  • 2. Data: 2006-04-25 07:13:29
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <j...@i...pl> napisal(a):
    > Głównym problemem jest to, że osoba sprzedająca mieszkanie (developer
    > lub poprzedni właściciel) chce pieniędzy w czasie miesiąca, a jesli mu
    > się ich nie da, to pojawiają się ogromne odsetki.

    Dlaczego? Chyba tylko dlatego, ponieważ tak się z nim umówiłeś. A
    skoro sam się tak umówiłeś to... Twój problem. Można się umówić
    inaczej.

    > Najpierw trzeba podpisać umowę ze sprzedającym, od tej pory rozpoczyna
    > się 30 dni.

    Skąd wziąłeś to magiczne 30 dni?

    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 3. Data: 2006-04-25 07:29:48
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Samotnik napisał(a):
    > Dlaczego? Chyba tylko dlatego, ponieważ tak się z nim umówiłeś. A
    > skoro sam się tak umówiłeś to... Twój problem. Można się umówić
    > inaczej.

    Nie umówiłem się jeszcze z nikim, ale gdzie bym nie pytał jest taki
    właśnie okres czekania na wpłatę całości.

    Napiszesz jak jest z tymi dokumentami? Ile się je wyrabia i jak dużo
    rzeczy o których jeszcze sobie nie zdaję sprawy trzeba przy tym załatwić? :)

  • 4. Data: 2006-04-25 07:44:29
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Jacek Popławski porozsypywal nastepujace haczki:
    > Głównym problemem jest to, że osoba sprzedająca mieszkanie (developer
    > lub poprzedni właściciel) chce pieniędzy w czasie miesiąca, a jesli mu
    > się ich nie da, to pojawiają się ogromne odsetki.
    Na jakiej podstawie?
    > Tymczasem, żeby zaciągnąć kredyt trzeba dać bankowi masę dokumentów.
    Zalezy od bankow
    > Najpierw trzeba podpisać umowę ze sprzedającym, od tej pory rozpoczyna
    > się 30 dni.
    Jakie 30 dni? W umowie przedwstepnej mozesz wpisac i 6m-cy jako date
    podpisania aktu notarialnego. Kwestia dogadania sie.
> [...]
    > Osoba sprzedająca da mi pewnie umowę sprzedaży, być może załatwi ze mną
    > akt notarialny, ale co z tymi wszystkimi innymi dokumentami? Ile zajmuje
    IHMO sprzedawca musi zalatwic z Toba akt notarialny.
    Wypis z ksiegi wieczystej mozesz zalatwic wczesniej - jest wazne bodajze
    3m-ce. Wszelkie inne dokumenty - czeka sie kilka dni (mowie o mieszkaniu
    z rynku wtornego). Problem moze byc, jesli masz kredyty/karty kredytowe
    w innych bankach a bank w ktorym bierzesz kredyt wymaga opinii/zaswiadczen.
    czas oczekiwania na decyzje kredytowa waha sie w przedziale od tygodnia
    do 4 tygodni (mbank, multibank).
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 5. Data: 2006-04-25 07:58:45
    Od: "Patyk" <p...@p...onet.pl>

    > - Dokument potwierdzający dopuszczenie do użytkowania nieruchomości (rynek
    > pierwotny)

    To dostajesz od developera (jeżeli już jest wybudowane i odbiór budowlany
    jest) jeżeli budowa w trakcie to nie.
    15 min
    > - Umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego , jeśli została zawarta

    Lepiej umowę z develop.
    15 min a w przypadku notariusza 1 dzień

    > - Odpis z księgi wieczystej, a w przypadku braku księgi wieczystej
    > dokumenty potwierdzające stan prawny nieruchomości

    Odpis troche trwa w Koszalinie do 2 tygodni. Ale wydaje mi się że w
    przypadku developera nie musisz tego donosić ( dopiero po notariuszu)

    > - Wycena nieruchomości (w szczególnych przypadkach możliwość zwolnienia)
    2 - 3 dni

    > - Akt notarialny nabycia nieruchomości
    1 dzień
    > - Potwierdzenie złożenia i opłacenia wniosku o wpis hipoteki
    15 min
    > - Deklaracja podatkowa i dowód wniesienia opłaty podatku od ustanowienia
    > hipoteki
    u notariusza załatwisz to przy podpisaniu aktu.
    > - Polisa ubezpieczeniowa
    1 dzień

    > Na czym polega ubezpieczenie mieszkania, które np. jest w trakcie budowy?

    zależy od banku, zazwyczaj jest to od ognia itp nie jest to drogie

> [...]
    > - uruchomienie kredytu

    > W obecnej sytuacji na rynku kredytów tego się chyba nie da zrobić w

    Da się ja załatwiłem w 6 tygodni, a specjalnie się nie spieszyłem. Prowadzę
    działalność więc papierów jest 6 razy więcej. US ZUS składasz wniosek o
    zaświadczenie - czekasz tydzień później jeszcze bank potwierdza te
    zaświadczenia - czekasz znowu tydzień (kocham ZUSY), w trakcie okazuje się
    że zaświadczenie nieważne ( bo ważne jest miesiąc a ten właśnie minął)
    zaczynasz od początku.
    W przypadku umowy o pracę sprawa jest o wiele prostsza.

    --
    Patyk

  • 6. Data: 2006-04-25 08:10:37
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Patyk napisał(a):
    > US ZUS składasz
    > wniosek o zaświadczenie - czekasz tydzień później jeszcze bank
    (...)
    > W przypadku umowy o pracę sprawa jest o wiele prostsza.

    Czy którykolwiek z tych dokumentów wymaga wizyty w US lub miejscu
    zameldowania?

  • 7. Data: 2006-04-25 08:18:24
    Od: "Patyk" <p...@p...onet.pl>

    > (...)
    >
    > Czy którykolwiek z tych dokumentów wymaga wizyty w US lub miejscu
    > zameldowania?

    Jeżeli masz działalność to raczej tak, pewnie można złożyć w innym oddziale
    ale znając życie czas oczekiwania się wydłuży.
    Jeżeli umowa o pracę to raczej nie trzeba tam chodzić.
    Dziwne dla mnie było to, że aby dostać zaświadczenie o niezalaeganiu z
    podatkiem w US z prowadzonej działalności gospodarczej, chcieli sprawdzać
    wszystkie urzędy skarbowe ( wysyłać zapytania i czekać na odpowiedź) do
    których należała moja żona w przeciągu ostatnich 5 lat!! Nie docierał do
    nich fakt że takie zaświadczenie brałem już w zeszłym roku parę razy i w
    poprzednich latach a żona nie zmieniała od tego czasu US.
    Musiałem odczekać parę dni z wnioskiem (akurat żony meldunek miał 5
    urodziny)

    --
    patyk

  • 8. Data: 2006-04-25 23:36:46
    Od: "Prawdziwa Blondynka" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    z tego, co bylo na grupie mowione jakies 2 tygodnie temu, wynika, ze jesli masz
    jakis wklad wlasny, to przed zlozeniem wniosku o kredyt musisz najpierw wplacic
    developerowi ten wklad wlasny i z umowa przedwstepna, zaswiadczeniem o wplacie
    wkladu wlasnego oraz reszta dokumentow wybierasz sie do banku.
    Aha, czy w przypadku mieszkania, ktore jest aktualnie w budowie, obowiazuje
    koniecznosc wyceny mieszkania? oraz jego ubezpieczenie (od zywiolow i takich
    tam) w okresie przed oddaniem kluczy?

    Pozdrawiam,
    Prawdziwa Blondynka

  • 9. Data: 2006-04-26 09:06:09
    Od: "Patyk" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > wplacie
    > wkladu wlasnego oraz reszta dokumentow wybierasz sie do banku.

    Nie, wystarczy umowa przedwstępna. Dopiero przy wypłacie kredytu musisz
    dostarczyć dowód wpłaty wkładu własnego (zazwyczaj w akcie notarialnym jest)

> [...]
    > obowiazuje
    > koniecznosc wyceny mieszkania? oraz jego ubezpieczenie (od zywiolow i

    Wycena - niekoniecznie zależy od banku i kwoty (przewaznie jednak jest).
    Ubezpieczenie też zależy od banku, wydaje mi się jednak, że w przypadku
    developera ten obowiązek spoczywa na nim.

    --
    Patyk