  • 1. Data: 2009-03-16 18:18:37
    Temat: dlaczego nagłe umocnienie PLN
    Od: "ArturVF500" <atatur@_usun-to_o2.pl>

    czy może ktoś mi powiedzieć jakie podstawy miało gwałtowne umocnienie
    złotego w zeszłym tygodniu? Praktycznie w kilka godzin przy statycznym
    zachowaniu giełdy nasza waluta umocniła się ponad 6-8%. Szukam jakiś
    przesłanek ku temu 'zjawisku' i niewiele udało mi się znaleźć.

    pozdrawiam
    Artur

  • 2. Data: 2009-03-16 18:22:16
    Temat: Re: dlaczego nagłe umocnienie PLN
    Od: Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl>

    Dnia 16-03-2009 o 19:18:37 ArturVF500 <atatur@_usun-to_o2.pl> napisał(a):

    > czy mo?e kto? mi powiedzieae jakie podstawy mia?o gwa?towne umocnienie
    > z?otego w zesz?ym tygodniu? Praktycznie w kilka godzin przy statycznym

    słabo szukasz. To była reakcja na działania Szwajcarii.

    --
    Pozdrawiam,
    Z.

  • 3. Data: 2009-03-16 18:36:51
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    ArturVF500 pisze:
> [...]
    > zachowaniu giełdy nasza waluta umocniła się ponad 6-8%. Szukam jakiś
    > przesłanek ku temu 'zjawisku' i niewiele udało mi się znaleźć.

    Wygląda na politykę. Albo zagraniczną (firmy nie chca załatwić
    swoich banków), albo polityczną (też zagraniczną w szczególności)

  • 4. Data: 2009-03-16 18:43:40
    Od: sorden <s...@w...pl>

    Wojciech Frybyśu wrote:

    > Wygląda na politykę. Albo zagraniczną (firmy nie chca załatwić
    > swoich banków), albo polityczną (też zagraniczną w szczególności)

    Na bujaniu kurem "grubasy" duzo zarabiaja. Nawet niezauwazysz, jak bedzie
    odbicie w druga strone na 4pln za dolara.

    --
    in

  • 5. Data: 2009-03-16 19:15:51
    Od: "ArturVF500" <atatur@_usun-to_o2.pl>

    Użytkownik "Zbyszek" <zbign@na_serwerzeo2.pl> napisał w wiadomości

    > słabo szukasz. To była reakcja na działania Szwajcarii.

    chyba zły trop; myżlisz ze 0,25pkt wpłynęło na osłabienie się wszystkich
    walut względem PLN? fakt że zbieżność w czasie ale...

  • 6. Data: 2009-03-16 19:32:49
    Od: sorden <s...@w...pl>

    ArturVF500 wrote:

    > chyba zły trop; myżlisz ze 0,25pkt wpłynęło na osłabienie się wszystkich
    > walut względem PLN? fakt że zbieżność w czasie ale...

    jednoczesnie doszlo do umocnienia na gieldach. Czyli kapital "szwajcarski"
    mogl sobie na chwile wskoczyc do Polski. Jak gielda spadnie (kwestia pewnie
    kilku dni), ten kapital pojdzie sobie do USA.

    --
    in

  • 7. Data: 2009-03-16 20:44:07
    Od: Joachim <j...@o...pl>

    ArturVF500 pisze:
> [...]
    > zachowaniu giełdy nasza waluta umocniła się ponad 6-8%. Szukam jakiś
    > przesłanek ku temu 'zjawisku' i niewiele udało mi się znaleźć.

    A ja mam takie wrażenie, że czym większe są trudności z wejściem do
    strefy ERM2 tym kurs PLN silniejszy, a czym wydaje się to bardziej
    prawdopodobne tym kurs PLN silniejszy.

    Ostatnio pojawiło się sporo trudności i wejście się odwleka. Szybkie
    wejście staje się mniej prawdopodobne i kurs spada.

    Może chodzi o to, że ktoś spekulacyjnie obniżył kurs PLN, aby później
    zafiksować go na jakimś poziomie w strefie ERM2. Później trudno byłoby
    utrzymać ten kurs i NBP musiałoby wypruć sobie flaki (tzn miliardy euro).

    Jak wejście do strefy ERM2 staje się mniej prawdopodobne, alb wydłuża
    się w czasie, to utrzymanie spekulacyjnego kursu staje się zbyt
    kosztowne i ryzykowne. Pewnie teraz spekulanci odpuszczają. Ale...
    przypomną sobie o nas, jak się ERM2 będzie zbliżało.

    J.

  • 8. Data: 2009-03-16 20:45:31
    Od: Joachim <j...@o...pl>

    Miało być tak:

    A ja mam takie wrażenie, że czym większe są trudności z wejściem do
    strefy ERM2 tym kurs PLN silniejszy, a czym wydaje się to bardziej
    prawdopodobne tym kurs PLN słabszy.

  • 9. Data: 2009-03-16 20:55:15
    Od: "arek_w" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojciech Frybyśu"

    > Wygląda na politykę. Albo zagraniczną (firmy nie chca załatwić
    > swoich banków), albo polityczną (też zagraniczną w szczególności)

    Firmy są po to by dawać przychód, zysk, ogólnie zarabiać pieniądze dla właścicieli,
    wspólników, akcjonariuszy, etc.
    Żeby zarobić załatwią bez mrugniecia każdą instytucję.
    Liczy się (zawsze) wynik, filantropia tu nie mieszka.
    Banki muszą/powinny dbać żeby firm nie wykończyć bo z nich żyją.
    Kurs się umocnił bo inwestorzy zauważyli lekkie osłabienie walut
    zagranicznych i zaczęli się ich pozbywać a być może nawet
    poczynili zakupy naszej waluty.Wszystko dla spodziewanego zysku oczywiście.
    Pozdrawiam
    Arek

  • 10. Data: 2009-03-16 21:13:56
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

    "Joachim" <j...@o...pl> wrote in message
    > Może chodzi o to, że ktoś spekulacyjnie obniżył kurs PLN, aby później
    > zafiksować go na jakimś poziomie w strefie ERM2. Później trudno byłoby
    > utrzymać ten kurs i NBP musiałoby wypruć sobie flaki (tzn miliardy euro).

    Wydaje mi sie ze latwiej jest obronic niski kurs PLN niz wysoki.