  • 1. Data: 2014-03-26 12:40:27
    Temat: czy Samcik zaliczył wpadkę czy faktycznie istnieje taki zakaz ustawowy?
    Od: zarząd komplementariusza <z...@p...pl>

    na blogu Macieja Samcika
    http://samcik.blox.pl/2013/07/W-PKO-BP-rusza-akcja-J
    unior-Patentem-na-dziecko.html
    zdziwiło mnie twierdzenie że
    Cytat:
    Prawo bankowe mówi bowiem, że dziecko "nie może dysponować środkami na rachunku
    bankowym", a nie że nie może posiadać rachunku.

    moje pytanie: Poważnie, istnieje taki zakaz w ustawie prawo bankowe?! Gdzie?!

  • 2. Data: 2014-03-26 13:06:29
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    zarząd komplementariusza <z...@p...pl> writes:

> [...]
    bankowym", a nie że nie może posiadać rachunku.

    > moje pytanie: Poważnie, istnieje taki zakaz w ustawie prawo bankowe?! Gdzie?!

    Myślę, że z rozpędu mu się dopisało "bankowe", a odpowiedni "zakaz" jest
    raczej w okolicach krio albo kc. I też chyba nie taki bezwzględny (tylko
    raczej typu "może dysponować, w zakresie drobnych spraw życia
    codziennego")

    Ale nie jestem prawnikiem, a teraz do ustaw nie bardzo mi sie chce
    zaglądać, więc mogę bredzić.

    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 3. Data: 2014-03-26 15:29:57
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 26 Mar 2014 04:40:27 -0700 (PDT), zarząd komplementariusza
    napisał(a):

> [...]
    bankowym", a nie że nie może posiadać rachunku.

    > moje pytanie: Poważnie, istnieje taki zakaz w ustawie prawo bankowe?! Gdzie?!

    Polecam Ctrl+F:

    "Art. 58.
    Małoletni posiadacz rachunku oszczędnościowego, rachunku oszczędnościowo-
    rozliczeniowego lub rachunku terminowej lokaty oszczędnościowej może po
    ukończeniu trzynastu lat swobodnie dysponować środkami pieniężnymi
    zgromadzonymi na tych rachunkach, o ile nie sprzeciwi się temu na piśmie
    jego przedstawiciel ustawowy."

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 4. Data: 2014-03-26 17:06:21
    Od: zarząd komplementariusza <z...@p...pl>

> [...]
    > ukończeniu trzynastu lat swobodnie dysponować środkami pieniężnymi
    > zgromadzonymi na tych rachunkach, o ile nie sprzeciwi się temu na piśmie

    ok, dzięki. Co prawda ja tutaj nie widzę zakazu dysponowania środkami przed
    ukończeniem 13 rż. (wg mnie sytuacja posiadacza nie posiadającego 13 lat jest
    niezdefiniowana) ale jestem w stanie zrozumieć, że ktoś mógł sformułować inną
    interpretację "celowościową", której skutkiem jest ograniczenie praw dziecka do
    dysponowania pieniędzmi.

  • 5. Data: 2014-03-26 23:05:36
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 26 Mar 2014 09:06:21 -0700 (PDT), zarząd komplementariusza
    napisał(a):

    > ok, dzięki. Co prawda ja tutaj nie widzę zakazu dysponowania środkami
    > przed ukończeniem 13 rż.

    Przypuszczalnie to właśnie wynika z KRiO (tego już mi się nie chce szukać
    ;), a prawo bankowe dopuszcza wyjątek od reguły.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 6. Data: 2014-03-30 21:52:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

    > Przypuszczalnie to właśnie wynika z KRiO (tego już mi się nie chce szukać
    > ;), a prawo bankowe dopuszcza wyjątek od reguły.

    W kodeksie cywilnym jest zapis, że po ukończeniem 13 lat nabywa sie w ogóle
    zdolność do jakichkolwiek czynności prawnych.

  • 7. Data: 2014-03-30 23:32:23
    Temat: Re: czy Samcik zaliczy? wpadk? czy faktycznie istnieje taki zakaz ustawowy?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Mar 2014 23:35:32 +0200, animka napisał(a):

    > Czy dziedziczenie mieszkania także, czy trzeba czekać do 18-stki?

    Dziedziczenie to chyba co innego - nalezy z mocy ustawy, chyba nawet
    od chwili poczecia. Oczywiscie bedzie problem, bo dziecko moze
    mieszkanie czy czesc miec, ale opiekuna tez musi miec.

    Gorzej, ze nie majac zdolnosci, nie mozna sie spadku zrzec.

    http://wiadomosci.onet.pl/kraj/9-latek-odziedziczyl-
    dlug-po-dziadku-blaga-o-pomoc/2yc26
    http://samcik.blox.pl/2014/01/Mocne-9-latek-scigany-
    za-dlugi-dziadka-Radze-jak.html

    J.

  • 8. Data: 2014-03-30 23:35:32
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

  • 9. Data: 2014-03-31 02:37:54
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2014-03-30 23:32, J.F. pisze:

    > Dziedziczenie to chyba co innego - nalezy z mocy ustawy, chyba nawet
    > od chwili poczecia. Oczywiscie bedzie problem, bo dziecko moze
    > mieszkanie czy czesc miec, ale opiekuna tez musi miec.

    Może tak być, że opiekun przepije mieszkanie i ten dzieciak zanim
    skończy 18 lat nie dostanie nic.

    > Gorzej, ze nie majac zdolnosci, nie mozna sie spadku zrzec.

> [...]

    Już mu nasze Państwo pomogło i długów nie ma.

    --
    animka

  • 10. Data: 2014-03-31 19:25:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "animka" napisał w wiadomości grup

    >Może tak być, że opiekun przepije mieszkanie i ten dzieciak zanim
    >skończy 18 lat nie dostanie nic.

    A widzisz - i tu jest wlasnie zabezpieczenie.
    Skoro mieszkanie jest wlasnoscia dziecka, to teoretycznie opiekun
    przepic nie moze.

    J.