  • 1. Data: 2002-07-23 15:51:22
    Temat: algorytmy matematyki finansowej
    Od: <p...@p...onet.pl>

    Szanowni Grupowicze,

    szukam algorytmow wyliczajacych wielkosci z obszarow:
    (1) wycena liniowych i nieliniowych instrumentow finansowych
    (2) estymowanie zmienności i korelacji
    (3) struktura terminowa stop procentowych
    (4) analizy portfelowe
    najlepiej zapisanych w dowolnym jezyku programowania lub pseudokodzie.

    Czy sa na sieci miejsca zawierajace zapisy algorytmow numerycznych (bardziej
    listingi a nie opisy w stylu 'dla estymowania parametrow GARCH uzyj
    minimalizacji metoda Levenberga-Marquardta')

    Bede wdzieczny za wskazowki.
    Pozdrowienia.

  • 2. Data: 2002-07-23 17:26:44
    Temat: Re: algorytmy matematyki finansowej
    Od: g...@l...mm.pl (Grzegorz Dabrowski)

    p...@p...onet.pl napisal:
    > Szanowni Grupowicze,
    > szukam algorytmow wyliczajacych wielkosci z obszarow: [...]
    > najlepiej zapisanych w dowolnym jezyku programowania lub pseudokodzie.
    >[...]

    Ja bym popytal w Softbanku ;)

    Pozdrawiam, Grzegorz

  • 3. Data: 2002-07-24 08:03:04
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Dabrowski"

    > Ja bym popytal w Softbanku ;)

    widze ze wszyscy wiedza o zwiazku FINFIN z Softbankiem ;-)

    Część z zagadnień to ekonometria - estymowanie parametrów modeli
    ekonometrycznych, a na to nie trzeba wielkich algorytmow.
    Pamiętam, że byl taki fajny język APL (z interpreterem - pojawil sie razem z
    Basic-iem, ktory lepiej sie przyjął), który operował na całych macierzach co
    bylo przydatne w ekonometrii.
    W tym APL sam napisalem program na szacowanie parametrow modelu z wahaniami
    sezonowymi, z zastosowaniem n-okresowej sredniej ruchomej (tak to sie chyba
    nazywalo).
    Np. przy sezonowosci 12 miesiecznej:
    - bralo sie okresy 1-12 i szacowalo parametry trendu, potem okresy 2-13, 3-14
    itd,
    - ze wszystkich oszacowanych trendow liczylo sie wartosci teoretyczne
    - usrednialo sie je z tym ze pierwsza wartosc teoretyczna byla jedna, potem dwie
    itd...
    - wyliczalo sie parametry trendu z usrednionych wartosci teoretycznych
    Algorytm prosty - program w APL mial jedna linie, poniewaz wszystkie czynnosci
    mozna bylo wykonac po kolei. Jak chcesz to mam ten program gdzies zapisany, tyle
    ze nie da sie go zacytowac poniewaz APL uzywa robaczkow, ktorych nie ma na
    normalnej klawiaturze.
    *** blad ***

  • 4. Data: 2002-07-24 09:20:07
    Od: "Lidka" <m...@i...pl>

    > szukam algorytmow wyliczajacych wielkosci z obszarow

    A bardziej konkretnie? Czego dokladnie potrzebujesz?
    Moze zabierasz sie za pisanie pracy, a jeszcze nie wiesz,
    na ktory temat znajdziesz najwiecej gotowych rozwiazan
    do wykorzystania..? ;)
    W tych tematach bez solidnych podstaw z matematyki nie
    bedzie wcale tak prosto...... ;))

    > nie opisy w stylu 'dla estymowania parametrow GARCH uzyj
    > minimalizacji metoda Levenberga-Marquardta')

    No faktycznie, troche malo czytelne... ;))
    Nie wiadomo, co chcesz minimalizowac... :))
    Ale gdybys powiedzial, ze chodzi np. o estymacje parametrow
    modelu GARCH metoda najwiekszej wiarygodnosci i wyznaczenie
    optymalnego modelu w oparciu o kryteria Akaikego i Schwarza,
    ktore to kryteria wlasnie sprowadzaja sie do minimalizacji,
    to juz sprawa bylaby zupelnie prosta... ;))
    A minimalizowac mozesz na rozne sposoby, niekoniecznie
    przy uzyciu skomplikowanych algorytmow. Jesli wystarcza Ci
    niewielka dokladnosc, to przeciez mozesz nawet krokowo...
    Bardziej zaawansowane algorytmy to juz tylko optymalizacja. :))
    Co zas tyczy sie samej metody Levenberga-Marquardta, to
    przeciez jedna z najczesciej stosowanych metod minimalizacji,
    zaimplementowana we wszystkich najwazniejszych programach
    do wspomagania obliczen (chocby w MatLabie...).
    Poszukaj na sieci, a na pewno znajdziesz jakies przyklady
    implementacji, jak chocby tutaj:
    http://gandalf-library.sourceforge.net/tutorial/repo
    rt/node131.html
    http://www.ifor.math.ethz.ch/~finschi/Papers/LevMar.
    pdf

    L.

  • 5. Data: 2002-07-24 09:27:15
    Od: "Lidka" <m...@i...pl>

    > Pamiętam, że byl taki fajny język APL (z interpreterem - pojawil sie razem z
    > Basic-iem, ktory lepiej sie przyjął), który operował na całych macierzach co
    > bylo przydatne w ekonometrii.

    MatLab. To jest to, co tygryski lubia najbardziej. :))

    L.

  • 6. Data: 2002-07-24 12:37:47
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Lidka"

    > MatLab. To jest to, co tygryski lubia najbardziej. :))

    nic mi ta nazwa nie mowi - wypadlem z obiegu i dawno juz nie zajmowalem sie
    estymacja parametrow
    *** blad ***